Bygger bro mellom bransjer

Allerede fra stumfilmens pianister har film og musikk vært uløselig knyttet sammen. På skjermen er lyd og bilde en enhet, men bak lerretet kan det være langt fra filmprodusent til komponist. Et av Norges yngste musikkforlag tar nå utfordringen. – Jobben vår er ikke å drive opplæring, men det er helt nødvendig, sier Mia Hallesby i GILT.

 / 13/05/2019 /

Allerede fra stumfilmens pianister har film og musikk vært uløselig knyttet sammen. På skjermen er lyd og bilde en enhet, men bak lerretet kan det være langt fra filmprodusent til komponist. Et av Norges yngste musikkforlag tar utfordringen. – Jobben vår er ikke å drive opplæring, men det er helt nødvendig, sier Mia Hallesby i GILT.

Tekst og foto: Kristian Dugstad / TONO

– Film og TV har helt klart blitt vårt hovedfokusområdet. Det blir viktigere og viktigere for oss. Vi har blant annet begynt å besøke TV- og filmkonferanser, sier Mia Hallesby i GILT. Foto: Kristian Dugstad / TONO.

Musikkforlaget GILT ble grunnlagt for to år siden. Duoen Mia Hallesby og Wendi Pendeza Kazonza møttes første gang i september 2016. Allerede i februar året etter var bedriften født.

– Jeg visste jeg ville jobbe med musikk, og har tidligere vært involvert i musikkselskap. Mias vei inn bransjen var ikke like planlagt. Hun har tidligere jobbet i filmbransjen, forteller Wendi Pendeza Kazonza.

Et musikkforlag jobber for å øke inntektene til sine komponister og tekstforfattere. Viktige oppgaver er blant annet å finne nye muligheter for, og kjøpere til, musikken. Blant TONOs over 32 000 medlemmer er det nesten 300 musikkforlag. De forvalter opphaveres rettigheter og eier andeler i verkene deres.

Sikter mot skjermen

Når man starter musikkforlag er det første man trenger musikk. Mens noen forlag kun signerer komponister og tekstforfattere som passer en spesifikk profil, gikk GILT mer emosjonelt til verks.

– Vi signerer musikk og låtskrivere vi liker, helt uavhengig av sjanger, forteller Kazonza.

Alle komponistene GILT har i sin «stall» er plukket ut basert på personlig smak. Det er imidlertid ikke dermed sagt at forlaget er uten nisje. Å få musikk plassert i film, TV og reklame er en viktig del av mange musikkforleggeres hverdag. For Mia og Wendi har dette arbeidet blitt førsteprioritet.

– Film og TV har helt klart blitt vårt hovedfokusområdet. Det blir viktigere og viktigere for oss. Vi har blant annet begynt å besøke TV- og filmkonferanser, forteller Mia Hallesby.

De jobber kontinuerlig med å selge inn artistene sine til film- og TV-produksjoner, og har etter hvert også signert komponister som først og fremst skriver for film.

Manglende kunnskap

I takt med GILTs økende interesse for synkronisering – musikk i kombinasjon med levende bilde – har de også støtt på utfordringer. Det viser seg at kommunikasjonen mellom norsk musikkbransje og film- og TV-industrien ikke alltid er helt knirkefri, på tross av den gjensidige avhengigheten mellom dem.

– Det er overraskende at det er så få naturlige broer mellom de som lager film og TV, og musikk. Det burde finnes en arena der vi kan møtes, men slik er det dessverre ikke, forteller Hallesby.

Istedenfor å virke avskrekkende på duoen, har de tatt denne utfordringen på strak arm.

– Vi prøver så godt vi kan å hjelpe film- og TV-selskap med å forstå rettighetene og hvordan de kan utspille seg, hvilke fallgruver man bør se opp for og hvilken kompetanse som trengs for å få godkjent bruk av en låt, forteller Kazonza.

Opplæring er ikke en vanlig del av forlagsdriften. GILT har imidlertid brukt mye tid og krefter på å formidle kunnskap til kundene sine.

– Det er helt nødvendig. I dag er det mye som er altfor uklart. Vi prøver å finne gode løsninger for alle parter, forteller Kazonza.

– Den tradisjonelle måten å drive forlag på kan endres. Vi prøver alltid å finne nye muligheter, sier Wendi Pendeza Kazonza i GILT. Foto: Kristian Dugstad / TONO

Internasjonalt samarbeid

Å være et ungt forlag har både sine fordeler og ulemper. GILT er fremtidsrettet og har gjennom sitt engasjement i filmverden allerede bevist at forleggernes arbeid kan være mangefasettert.

– Den tradisjonelle måten å drive forlag på kan endres. Vi prøver alltid å finne nye muligheter, sier Kazonza.

Forlagsdrift kan imidlertid sammenlignes litt med å lage god ost. Det du gjør i dag blir kanskje ikke til penger før om mange år. Musikk skal riktignok ikke modnes i rødkitt eller voks, men det krever like fullt mye tid og arbeid.

Derfor er det med glede GILT forteller om sin splitter nye avtale med 150 år gamle danske Edition Wilhelm Hansen. Et musikkforlag som er en del av den internasjonalt anerkjente Music Sales Group.

– De kontaktet oss allerede for ett år siden, og fortalte at de likte det vi drev med. Nå har vi nylig vært i Danmark og avtalen er i boks. Dermed er vi det første norske forlaget de har en samarbeidsavtale med, forteller Hallesby.

Solid fundament

Samarbeidet gir GILT en rekke fordeler og et solid fundament å bygge videre på. De har nå tilgang på Music Sales Groups repertoar, på rundt 300 000 verk, som de kan tilby sine kunder.

– Samarbeidet gir dessuten våre låtskrivere større muligheter. Nå har vi partnere i hele verden, som vil foreslå våre låtskrivere til for eksempel filmproduksjoner i utlandet, forteller Kazonza.

Da GILT ble kontaktet av sine nye samarbeidspartnere var de ikke klar over Music Sales Groups internasjonale rykte. De har etter hvert forstått at det er en svært anerkjent aktør de har med på laget.

– Det fine er at de vil at vi skal fortsette å drifte slik vi ønsker. De utfordrer oss og skaper nye muligheter oss som selskap, forteller Hallesby.

Du kan finne GILT på Facebook og på instagram.

Forlagsdrift kan sammenlignes litt med å lage god ost. Det du gjør i dag blir kanskje ikke til penger før om mange år. Foto: Kristian Dugstad / TONO