Den kommersielle kneiken

Det er snart ti år siden Gabrielle tok Norge med storm. Karrieren fikk en pangstart med en låt som har ført til både suksess og frustrasjon. – Jeg legger ikke skjul på at vi har jobbet kjempehardt for å komme over kneiken det er å være kommersiell popartist med «Ring meg» i bagasjen.

 / 23/10/2019 /

Artist og låtskriver Gabrielle Leithaug er gjest i en ny episode av TONO-podkasten Lage Musikk.

I samtale med programleder Torgny Amdam forteller hun om sitt ferske album «Snart, Gabby» og den kunstneriske reisen som har ført henne dit hun er i dag.

Podkasten er ute onsdag morgen på alle plattformer som Spotify og iTunes.

Den spontane gleden

Gabrielle startet sin artistkarriere med singelen «Ring meg» i 2011, og tok virkelig Norge med storm. Hitlåten solgte til 10x Platinum og over natten visste hele landet hvem hun var.

I podkasten kan Leithaug fortelle at oppmerksomheten suksessen førte med seg ikke var udelt positiv.

– Jeg legger ikke skjul på at vi har jobbet kjempehardt for å komme over kneiken det er å være kommersiell popartist med «Ring meg» i bagasjen. Man kan møter visse fordommer som popartist. At ikke du skriver musikken din selv og at du ikke jobber hardt.

– Jeg legger ikke skjul på at vi har jobbet kjempehardt for å komme over kneiken det er å være kommersiell popartist med «Ring meg» i bagasjen.

I dag er Gabrielle et svært etablert navn i norsk musikk, og karrieren har gått via hitten «5 fine frøkner» og EPen «Vekk meg opp» før vi hun i høst slapp «Snart, Gabby». I dag forteller Leithaug at hun kan kjenne på at hun savner å være underdog.

– Iblant kan jeg lure på hva som skjedde med den tiden da vi spilte på bittesmå steder for nesten ingen folk. Alt handlet om at vi skulle jobbe oss opp. Når apparatet har blitt så stort føler jeg at vi må jobbe ekstra hardt for å holde fast på den spontane gleden.