Podkast: – Jævla jazzist så stygt ut på trykk

Forrige uke slapp Jaga Jazzist albumet Pyramid til strålende kritikker. Det er 26 år siden det legendariske jazzorkesteret ble Tønsberg, under navnet Jævla Jazzist. Lars Horntveth er gjest i TONOs podkast, Lage Musikk.

 / 13/08/2020 /

Jaga Jazzist har for lengst skrevet seg inn i norsk musikkhistorie. Forrige uke, 26 år etter oppstarten, slapp de albumet Pyramid, til strålende kritikker.

Komponist, musiker og grunnleggende medlem Lars Horntveth er gjest i TONOs podkast, Lage Musikk. Episoden er tilgjengelig alle steder du hører podkast nå.

– Rock mot ditt og rock mot datt

I samtale med programleder Torgny Amdam åpner Horntveth opp om Jaga Jazzists nye album, komposisjon og banddynamikk. Dessuten snakker de om musikerkarrieren og Jaga Jazzists spe begynnelse i Tønsberg i 1994.

– En gang for alle, hvor kommer navnet Jaga Jazzist fra? spør Amdam

– Helt i begynnelsen het vi Jævla Jazzist, men så spilte vi en konsert hvor alle plakatene bare ble revet ned. Det så rett og slett stygt ut på trykk. Det var litt voldsomt, så vi modererte oss til Jaga Jazzist, forteller Horntveth

– Men Jazzist, var det et ordspill på rasist det da?

– Ja, og jeg tror det er noe Ivar klekka ut, altså Ravi. Av en eller annen grunn var det et veldig stort nynazistisk miljø i Tønsberg på 90-tallet. Så de første tre-fire konsertene vi gjorde var sånne anti-rasisme-konserter. Rock mot ditt og rock mot datt. Så sånn sett funka faktisk Jævla Jazzist.