Adm. dir i Bølgen & Moi Harald Berger

– Musikken er en del av restaurantenes interiør, forteller adm. dir i Bølgen & Moi, Harald Berger.

Adm. dir Harald Berger i Bølgen & Moi får nesten ikke understreket nok hvor viktig musikkonseptet er for restaurantkjeden.

– Musikken er en del av interiøret hos Bølgen & Moi. Den bidrar til den rette atmosfæren og gode stemningen i lokalet, og forlenger restaurantopplevelsen. Vi har et bevisst forhold til hvordan musikk brukes på ulike tider i løpet av dagen, slik at den kan danne en perfekt ramme rundt hele måltidsopphevelsen, forteller adm. dir Harald Berger.

Stor variasjon

Restaurantkjeden bruker både bakgrunnsmusikk, DJer og live musikk:

– Ved egne arrangementer bruker vi DJ-er og musikere. Gjestene får dermed ekstra valuta gjennom en særegen ramme rundt måltidet, som blir verdsatt og husket . Ellers har vi ulik musikkstil til lunsj på ukedager og i helger, og bygger opp musikken utover i måltidet frem mot desserten i takt med serveringen. Når stemningen stiger rundt bordet, stiger også intensiteten i musikken, sier han.

– Si litt om musikken i B&M-konseptet?

– Fokus i Bølgen & Moi, helt siden oppstarten i 1995, har vært samspillet mellom Mat, Vin og Kunst. Der kunne vi nesten lagt til Musikk i dag, for den er veldig viktig i hverdagen vår. Uten musikk mangler restauranten sin farge. Bølgen & Moi uten musikkonseptet ville ha vært nærmest uferdig, blekt og tarvelig.

Gjennomtenkt konsept

Direktøren er ikke sikker på om god musikk i seg selv gir konkurransefortrinn.

– Helhetsinntrykket avgjør, men vi får ofte høre at den gode stemningen fremheves i tillegg til god mat, store vinkart og god beliggenhet. Kanskje musikken er tungen på vektskålen for noen? Men til enkelte konsept og anledninger vil også stillhet fungere best. Noen ganger er det påkrevd. Det må tilpasses anledning, tid og sted.

– Hvilket forhold har dere til TONO?
– Vi kjenner best til TONO fra faktureringen for musikkbruken. Men dere gjør en viktig og god jobb for musikere og tekstforfattere slik at de har et levebrød, og vi kan ha glede av nyskapende musikk.

– Er dere positive til at de som skrevet musikken får betalt når musikken deres brukes i restauranter etc?

– Absolutt positive til det. De fortjener hver krone for det de skaper. Det er en lang vei å gå å bli artist, så timeprisen for de fleste innen musikkbransjen er nok lav. De har nok også ugunstig arbeidstid, slik som oss i restaurantbransjen, avslutter direktøren. 

(Saken forts. under bildet)

DJ_1000px

Hver lørdag byr Bølgen & Moi på en DJ til maten.

Her er Bergers 7 musikalske godbiter – perfekt musikk til et perfekt måltid

Se for deg aperitif i bardisken med: Tom McRae – The boy with the bubblegum
Forrett: John Lennon – Imagine
Suppe: Røyksopp & Susanne Sundfør – Running to the sea
Fiskerett: Saybia – The day after tomorrow
Hovedrett: A-Ha – Stay on these roads
Osterett: Robbie Williams – Feel
Dessert: The Killers – Human


Markedsundersøkelse høst 2014

Ved hjelp av markedsanalyseselskapet InFact gjennomførte TONO høsten 2014 en markedsundersøkelse blant et representativt utvalg av TONOs kunder i serveringssegmentet. Dette er undersøkelsens hovedfunn:

  • 3 av 4 spisesteder spiller musikk for sine gjester. (1 av 4 gjør det ikke)
  • 7 av 10 sier at de har en musikkprofil som er i tråd med restaurantens øvrige konsept.(3 av 10 gjør ikke)
  • 3 av 4 sier at musikken som de spiller er i stor eller svært stor grad en viktig trivselsfaktor.(1 av 4 gjør det ikke)
  • 3 av 4 sier at musikk er nødvendig eller svært nødvendig for deres virksomhet. (1 av 4 gjør det ikke)
  • Streaming er det mest brukte formatet, etterfølgt av musikk fra harddisk.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0