Med en TONO-avtale kan bedrifter bruke all verdens musikk i sine kundelokaler. I disse dager sender TONOs markedsavdeling ut 10 000 fakturaer til bedrifter som benytter bakgrunnsmusikk i sine lokaler. Vederlaget som skal betales går videre til de som skriver musikk.

Et kundelokale blir mye triveligere om det spilles musikk der, enten det dreier seg om frisørsalongen, restauranten eller puben – for å nevne noen få eksempler. Neste gang du hører musikk i det offentlige rom, så reflekter gjerne litt over at komponister, låtskrivere og tekstforfattere faktisk har en inntekt på slik bruk av musikk. Heldigvis!

– Få ting skaper like gode rammer rundt en kundeopplevelse som musikk. De som skaper den bidrar til økt konkurransekraft og omsetning hos bedrifter som bruker musikk, sier markedssjef i TONO, Tommy Tangløkken. TONO har konkrete tall på at musikk vurderes som viktig for bedrifter innen serveringsbransjen:  –  Vi gjennomførte i høst en undersøkelse ved hjelp av markedsanalyseselskapet InFact som viste av 8 av 10 norske bedrifter innen serveringsbransjen mener at musikk er helt nødvendig for å skape en god kundeopplevelse.

Hektisk

Tangløkken og hans avdeling på 20 medarbeidere har hatt hektiske dager i månedsskiftet januar/februar. Da går nemlig TONOs «hovedkjøring», hvor 10 000 kunder innen bakgrunnsmusikksegmentet får tilsendt faktura slik at de kan betale for sin musikkbruk.

– TONO-repertoaret er etterspurt, noe som henger sammen med at vi er organisasjonen i Norge som forvalter alle låtene du finner på hitlister – og all annen populær musikk du kan tenke deg. Hører du en låt du kan synge med på, kan du være rimelig sikker på at det er en låt TONO forvalter, sier Tangløkken.

Noen arbeider hardt for at TONOs medlemmer skal få sine TONO-vederlag, nærmere bestemt denne entusiastiske gjengen som utgjør TONOs markedsavdeling. Markedssjef Tommy Tangløkken (t.h.) & Co har hektiske dager nå som 10 000 bedrifter denne uken har mottatt årets TONO-faktura.

Noen arbeider hardt for at TONOs medlemmer skal få sine TONO-vederlag, nærmere bestemt TONOs markedsavdeling. Markedssjef Tommy Tangløkken (t.h.) & Co har nå sendt ut dette årets faktura for TONO-vederlag til 10 000 bedrifter som bruker bakgrunnsmusikk i sine virksomheter.

 

TONO eies av musikkskaperne

Mange har hørt om TONO, men mange er ikke klar over at TONO eies og styres av de som skriver og eier musikken: Komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag.  TONO er dessuten et non-profit samvirkeforetak som videreformidler innkrevde vederlag til rettighetshaverne.  I 2013 var TONOs samlede resultat til fordeling på rett under 400 millioner kroner.
Gramo innkrever også vederlag innen bakgrunnsmusikksegmentet. Tangløkken forteller at innen dette segmentet må butikker betale vederlag til begge organisasjoner:

– TONO representerer de som komponerer og eier musikkverkene/låtene. Gramo representerer artistene og plateselskapene. Bruker man innspilt musikk fra CD, streaming, radio eller andre kanaler offentlig, kreves avtaler med begge organisasjoner, avslutter Tangløkken.

Husk at du som ønsker å bruke musikk i ditt kundelokale er pliktig til å inngå en avtale med TONO. Du treffer oss på 22 05 72 00 eller [email protected]. Vi gleder oss til å høre fra deg!

 

Fakta

  • En avtale med TONO gir deg rett til å spille all verdens musikk i ditt kundelokale
  • Bruker du musikk i din butikk har du plikt til å betale vederlag til TONO og Gramo 
  • TONO-avtalen er plattformuavhengig: Du velger selv foretrukket avspillingsmetode (CD, streamingtjenester beregnet for bedriftsmarkedet, radio etc)

Klikk her for å lese TONOs nye kundebrosjyre!

 

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0