En dør til Europa

Musikk er internasjonal handelsvare i 2019. Norske artister kan eksporteres til alle verdenshjørner og skape enorme verdier. Men hvordan kan musikerne her i nord, kjempe seg til internasjonal oppmerksomhet? En bransjefestival kan være nøkkelen til å bli sett, og Eurosonic Noorderslag er en dør til Europa.

 / 17/01/2019 /

Musikk er internasjonal handelsvare i 2019. Norske artister kan eksporteres til alle verdenshjørner og skape enorme verdier. Men hvordan kan musikerne her i nord, kjempe seg til internasjonal oppmerksomhet? En bransjefestival kan være nøkkelen til å bli sett, og Eurosonic Noorderslag er en dør til Europa.

– Eurosonic er en av de viktigste showcasearenaene for livebransjen i Europa, sier Karoline Røed Tønnesen. Foto: Music Norway.

Hver januar måned arrangeres Bransjefestivalen Eurosonic Noorderslag i Groningen i Nederland. Mange av de viktigste aktørene i Europas musikkbransje møtes, for å velge hva som skal bookes til klubber, turneer og festivaler i året som kommer. Syv norske artister skal spille på årets festival, som går av stabelen i dag, torsdag 17. januar.

– Eurosonic er en av de viktigste showcasearenaene for livebransjen i Europa. Den samler flere av de største bookerne for festivaler, klubber og konsertsteder. Det er ingen andre showcasefestivaler som har lykkes med dette i like stor grad, forteller Karoline Røed Tønnesen, prosjektleder i Music Norway.

Music Norway driftes av kulturdepartementet, og jobber blant annet med å tilrettelegge for norsk musikkeksport. Music Norway har jobbet med Eurosonic i mange år, og vært på festivalen en rekke ganger.

– Det norske musikkmarkedet alene er lite. Det er viktig at norske artister og bransjen har et blikk mot utlandet, for å skaffe inntekter i andre markeder. Da er Eurosonic en av de viktigste arenaene å være til stede på.

Suksesshistorier

For flere norske artister har Eurosonic vært et ledd i internasjonalt gjennombrudd, forteller Tønnesen. Noen av dagens største norske navn har skutt fart i etterkant av festivalen.

– Det er naturlig å trekke frem AURORA. I 2015 og 2016 spilte hun på Eurosonic, og vant en EBBA Award. Hun var den mest bookede artisten etter Eurosonic, to år på rad.

En viktig oppgave for Music Norway er å sørge for god norsk representasjon på de internasjonale bransjefestivalene. Eurosonic er representert på Music Norways internasjonale delegatprogrammer i Norge, som for eksempel Øya International i 2018, og er i løpende kontakt gjennom året for å legge til rette for norske artister og bransje på Eurosonic.

– Dessuten har vi reisetilskudd til artister og bransje, for å lette den økonomiske byrden.

AURORA har spilt på Eurosonic i Groningen to ganger. Foto: Per-Otto Oppi Christiansen.

(NO)

Eurosonic tiltrekker seg en rekke delegater fra hele Europa. I 2019 reiser cirka 40 stykker fra den norske musikkbransjen til festivalen. En av disse er Glenn Larsen i Indianer Management.

– Norge er et interessant land og norske artister skiller seg ofte ut, sier Glenn Larsen i Indianer Management. Foto: Privat.

– Det er en veldig viktig festival, i likhet med de andre store bransjefestivalene i Europa, som Reeperbahn i Tyskland og The Great Escape i England. Det som er viktig for oss er at vi ikke reiser med blanke ark. Vi vil at det skal være oppmerksomhet rundt artisten vår, allerede før vi kommer.

I år reiser Indianer Management med Amanda Tenfjord. Larsen opplever at det er generelt er blest rundt norske artister for tiden.

– Det er mange fra Norge som gjør det godt nå. Jeg har vært på mindre bransjefestivaler, og står det (NO) bak et navn, kan det vær grunnen til at noen stikker innom. Norge er et interessant land og norske artister skiller seg ofte ut.

Åpent sinn

Punkbandet Ondt Blod fra Kirkenes er en av de syv norske artistene som spiller på Eurosonic i år.

– Vi reiser med et åpent sinn. Det er spennende å møte nye folk og det blir bra å spille for bransjen som driver med turné, booking og live i Europa. Det håper vi kan føre til noe, sier vokalist Aslak Heika Hætta Bjørn.

Ondt blod turnerte i utlandet i store deler av 2018, og har blant annet en Japan-turné i kalender for 2019. Karoline Røed Tønnesen i Music Norway understreker at nettopp det å være klar for utenlandseksport er viktig, hvis man skal ha nytte av bransjefestivalene.

– Artistene som spiller må være eksportklare, og allerede ha en etterspørsel. På de store festivalene er dette særlig viktig. Det er mange å konkurrere med, og man må kjempe om oppmerksomheten.

De norske artistene som spiller på Eurosonic Noorderslag i 2019 er Ondt blod, girl in red, Fieh, Sibiir, Jimi Somewhere, Amanda Tenfjord og Ina Wroldsen.

– Vi reiser med et åpent sinn. Det er spennende å møte nye folk og det blir bra å spille for bransjen som driver med turné, booking og live i Europa, sier Aslak Heika Hætta Bjørn i Ondt blod. Foto: Privat.

Må være der medlemmene er

Det er viktig for TONO å være der norsk musikk er, mener Jan Espen Storo, medlemssjef i TONO. Foto: TONO.

I 2019 reiser TONO til Eurosonic, for aller første gang. Medlemssjef Jan Espen Storo, mener dette vil styrke TONOs evne til å forvalte musikkrettigheter på et internasjonalt marked.

– Det er viktig for TONO å være til stede der medlemmene våre er. Vi skal være en relevant organisasjon og en ressurs. Derfor må vi hele tiden sørge for følge med på de arenaene der norsk musikk omsettes.

Mange norske artister drømmer om å slå igjennom internasjonalt. Derfor må også TONO, som rettighetsforvalter, sørge for å ha oppdatert kunnskap og erfaring.

– TONO må utvikle seg i takt med den økende eksporten av norsk musikk til utlandet. Vi må møte artistene og deres apparater, der de er, for å kunne lære hvilke styrker og utfordringer norsk musikk har. Bare ved å ha førstehåndserfaring, kan vi ivareta medlemmenes interesser på best mulig måte.