1 av 3 går på julekonsert

Matprat måler julestemningen blant nordmenn, og har undersøkt hvor mange nordmenn som skal på julekonsert i år. TONO er med på å sette det hele i kontekst. Her kan du se pressemeldingen.

 / 15/12/2016 /

Illustrasjonsfoto over: Trygve Skaug i Borgund Kyrkje, 9. desember 2016. (Foto: Oddi Nessa)

Desember er også en musikkhøytid. Hele 1 av 3 sier at de har vært på eller planlegger å dra på én eller flere julekonserter nå i førjulstiden viser tall fra Norsk juleindeks fra MatPrat.

Matprat måler julestemningen blant nordmenn, og når de har spurt et representativt utvalg nordmenn om de skal på julekonsert, så har de også tatt kontakt med TONO for å høre hva vi har å tilføre til funnene de har gjort.

Resultatene er hyggelig lesning, både for TONOs medlemmer og andre musikkelskere. Fordi resultatene kan tyde på at stadig flere bruker tiden før jul til å dra på julekonsert – det være seg i kirker eller kulturscener landet over. Hele 34 prosent, eller 1 av 3, sier de planlegger eller har vært på minst en julekonsert nå før jul.

– Vi har sett i våre undersøkelser gjennom Norsk juleindeks at musikk og konserter er en av de tingen som kommer høyt opp på listen over hva som får folk i julestemning. Og på bakgrunn av dette ønsket vi å se litt nærmere på hvor mange som går på konserter i førjulstiden. Størst interesse for julekonserter finner vi på Øst- og Sørlandet. Her sier litt over 1 av 3 at de planlegger en eller flere julekonserter. Vi ser også at det er aldersgruppen 35 til 59 år som i størst grad bruker førjulstiden på julemusikk, sier Siv Iren Moe, kommunikasjonskonsulent i MatPrat.

Enorm etterspørsel
Også TONO, som forvalter fremføringsrettighetene for 28 000 norske komponister, tekstforfattere og musikkforlag samt 2,5 millioner av deres kolleger fra andre land, merker at julen er en musikkhøytid.

– Det er to perioder som utmerker seg med særlig høy aktivitet innen konsertområdet, og det er festivalsesongen om sommeren og så er det julen. Både kor, orkestre, band og artister har julekonserter, og det mangler ikke på tilbud for musikkelskere som vil komme i julestemning, sier kommunikasjonssjef Willy Martinsen i TONO.

70 prosent av konsertinntektene kommer fra norskskrevet musikk
At det er høy aktivitet i det norske konsertmarkedet både i julen og resten av året bekreftes av TONOs konsertinntekter som øker for hvert år, og som i 2015 endte på 60 millioner kroner.

– Vi har gjennomført egne undersøkelser hvor 57 prosent av nordmenn sier de har vært på konsert det siste året, noe som harmonerer godt med de funn MatPrat har gjort. Nordmenn elsker å gå på konsert, og det er verdt å merke seg at 70 prosent av TONOs konsertinntekter kommer fra norskskrevet musikk. Og selv om det fremføres mange standardlåter på julekonserter, skrives det også nye julesanger. Det betyr at nordmenn får stadig nye julefavoritter, samtidig som det bidrar til at norske komponister og tekstforfattere kan livnære seg av å skrive musikk, sier Martinsen.

 

For mer informasjon se www.norskjuleindeks.no, eller kontakt:

 

Siv Iren Moe, kommunikasjonskonsulent i MatPrat
siv.iren.moe@matprat.no
400 79 995

Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO
Willy.Martinsen@tono.no
909 65 254

Om undersøkelsen: Undersøkelser for Norsk Juleindeks er gjennomført av Opinion AS mot et representativt utvalg av den norske befolkningen, med 200 intervjuer hver dag i hele perioden fra 23.11 til 23.12. Utvalget trekkes tilfeldig blant registrerte telefonabonnenter, og det kontaktes både mobiltelefoner og fast-telefoner (70/30). Den statistiske feilmarginen ved denne utvalgsstørrelsen (200 intervjuer) er +/-3,1-7,1%, hvor feilmarginen (den statistiske usikkerheten) er størst ved resultater med verdier 50/50.