TONO tilrettelegger for bruk av musikk i det norske samfunnet, og sørger for at komponister, tekstforfattere og musikkforlag får rettmessig betalt for bruken av deres musikkverk. TONO arbeider også på ulike måter for å bidra til at det blir skapt ny musikk i Norge, til glede for hele samfunnet.

Knutepunktet i møte med verdensrepertoaret
Som forvalter av opphavsrettighetene til musikkverk for circa 28 000 norske opphavere, samt nærmere 3 millioner opphavere i andre land, er TONO knutepunktet i møte med verdensrepertoaret i Norge. TONOs virksomhet drives med grunnlag i opphavernes rettigheter etter åndsverkloven, og med mandat fra Kulturdepartementet. TONO er tilretteleggeren for bruk av musikk i det offentlige rom i Norge, en rolle og et ansvar vi forvalter med stort alvor. Det er grunnleggende for TONO at vi skal oppleves som tilgjengelige og serviceinnstilte i møte med våre kunder – og at det skal være enkelt å benytte seg av vårt tjenestetilbud: Muligheten til å benytte TONOs repertoar i det offentlige rom. Vi arbeider etter vårt kundeløfte, «Vi gjør det enkelt å skape og bruke musikk».

Vederlaget som bringer musikken videre
TONO er eid og styrt av norske opphavere, og gjennom TONO kan komponister, tekstforfattere og musikkforlag være sikre på at deres musikk tilgjengeliggjøres for samfunnet, samtidig som de er sikret rettmessig betaling for bruken av sine musikkverk. Som non-profit selskap, og med lave administrasjonskostnader, skal TONO sørge for at det innkrevde vederlag videreformidles til rettighetshaverne i fremførte verk.

TONO er dermed et uunnværlig nav i verdikjeden fra komponist til musikkbrukere – og tilbake til komponist igjen. Ved at rettighetshavere tilknyttet TONO får sitt vederlag, gis de et økonomisk grunnlag for å kunne skape ny musikk, noe som igjen kommer samfunnet til gode.

Kulturelle midler
TONOs kulturelle midler har til hensikt å fremme musikkulturelle formål i Norge, og er et betydningsfullt tiltak i en norsk kulturell sammenheng.  I kraft av at TONO er et kollektiv hvor alle bidrar økonomisk til å drive organisasjonen, og hvor alle også på den annen side nyter godt av å tilhøre TONO, gjøres det inntil 1/10 fradrag i avregningen før den fordeles til norske og utenlandske rettighetshavere. 
I 2015 beløp de kulturelle midlene seg til ca. 33 millioner kroner, hvorav ca halvparten stammer fra norske rettighetshavere. Av disse midlene går 1/3, eller ca. 10 millioner kroner til stipendordninger. 1/8 av disse fordeles gjennom Musikkforleggernes stipendordning og de resterende 7/8 gjennom TONO-stipendet.

De resterende 2/3 benyttes til å fremme nasjonale musikkulturelle formål gjennom TONOs gruppeforeninger NOPA, Norsk Komponistforening og Musikkforleggerne.

For å gjennomføre oppgaver til fremme av norsk skapende tonekunst og norske musikkverk, samt til andre særlige formål, fordeles midlene etter følgende nøkkel: NOPA 5/10, Norsk Komponistforening 4/10 og Musikkforleggerne 1/10.