EDVARD-pris til Øyvind Torvund

Øyvind Torvund er vinner av EDVARD-prisen 2017 i kategorien Samtid, for «Sweet Pieces».

Torvund vil få overrakt prisen i Bergens Universitets Aula under BrassWind festivalen 30.09. Prisen vil på vegne av EDVARD-juryen deles ut av Stine Sørlie (Norsk Komponistforening). Prisen består av et trofé av Bruno Oldani, et diplom og 50.000 kroner. «Sweet Pieces» ble bestilt til nyMusikks Only Connect-festival i 2016, fremført av Oslo-Filharmonien.

JURYENS BEGRUNNELSE:
«Sweet Pieces» er konstruert som uhørt sammenblanding av to arketyper – et tonalt smektende orkester og en monofonisk analog synthesizer. Verket har begeistret både publikum og presse, og kommuniserer godt langt utenfor det innvidde selskap.  Verket har tidvis et tilnærmet romantisk uttrykk, men samtidig har man aldri hørt noe lignende. Dette er et stykke musikk som fascinerer og overrasker.

Torvund byr på svulstige strykeakkorder, og er virtuos i sin bruk av forventningsbrudd. Komponisten fråtser i orkesterets verktøykasse uten å miste det stramme grepet. Synthsolisten tilfører et ekstra fargelag til orkesterpaletten, og kombinasjonen av Moog-solo som danser på toppen av orkesterets brus er svært elegant utformet. Verket er både humoristisk og forførende i sin frodige orkestrering.

«Sweet Pieces» er repeterende og episodisk, og i sin formmessige oppbygning har ikke verket en intensjon om å komme noen vei. Sagt med andre ord: Å starte ett sted og bevege seg mot et annet. Dette verket skal bare være, og dette helt bevisste kompositoriske valget gjør at opplevelsen av verket dreies vekk fra det man faktisk hører. I stedet begynner man å tenke: «Hva er det dette verket vil vise meg?» Vi trenger ikke vite det – undringen er gjerne hele målet. Vi gratulerer Øyvind Torvund med en velfortjent EDVARD-pris”

EDVARD-prisen
EDVARD-prisen, oppkalt etter Edvard Grieg, er en pris TONO har delt ut årlig siden 1998, og som tildeles opphavsmenn og -kvinner som har skapt musikkverk og tekster til musikk av høy kunstnerisk kvalitet. Med prisen ønsker TONO å øke oppmerksomheten rundt norske komponister og tekstforfattere, og å øke nordmenns forståelse for og kjennskap til nyskrevet norsk musikk. Prisvinnerens musikk eller tekst må være urfremført eller utgitt foregående år. Det legges også vekt på opphavspersonens øvrige produksjon.

EDVARD-juryen 2017 bestod av komponistene Arvid Wam Solvang, Hilde Wahl, Therese Birkelund Ulvo, Klaus Sandvik, Rita Engedalen, Gøran Grini, Jan Stefan Bengtsson og Stine Lieng.

For mer informasjon:
Janne Sievers, kommunikasjonsrådgiver i TONO, mob. 95760286, e-post: [email protected]

Foto: Dimitri Djuric

10 spørsmål til Preben Sælid Andersen, Hajk

Preben Sælid Andersen, en av frontfigurene i Hajk, aktuell med debutalbum, video, og konserter i sommer, tok seg tid til å svare på 10 spørsmål.

Navn: Preben Sælid Andersen
Alder: 26
Aktuell med: Debutalbum med HAJK
TONO-medlem siden: 2010

Hva het den første sangen du skrev til Hajk?
Da Hajk startet var vi bare en trio, som holdt til på et lite øvingslokalet der vi eksperimenterte med mange forskjellige uttrykk. Den første skikkelige låta jeg skrev het «Over & out», men den har (heldigvis) ikke blitt med oss videre.

Hva het den foreløpig siste sangen du skrev?
Det er andresporet  ”Nothing left to say” på debut-albumet vårt. Noe ganske annet enn førstnevnte.

Hva jobber du med nå?
I disse dager skriver jeg musikk til vårt andre album. Veldig deilig å begynne med litt blanke ark etter to års arbeid med vår første plate. I helgene reiser vi rundt og spiller land og strand. Det blir også en god del reising og spilling med mitt andre band Death by Unga Bunga. Travle dager.

Hva er karrierehøydepunktet ditt så langt?
De store konsertene er jo alltid helt spesielle, så det må bli en kombinasjon av Hajk-konsert på et utsolgte Parkteateret for noen uker siden, og DBUB’s konsert på Øyafestivalen/Vindfruen i fjor sommer.

Hvordan lager du sanger?
Jeg har investert i et lite studio som står i en krok på øvingslokalet vårt. Her sitter jeg så ofte jeg kan, og prøver å lage låter og demoer så effektivt som mulig, slik at den opprinnelige idéen ikke går tapt, noe den ofte gjør for min del hvis jeg bruker uker og måneder på å skrive én låt.

Har du noe favorittinstrument du skriver musikk på?
Ja! Studio! Kanskje mer som et verktøy, men jeg må hvert fall ha det. Alternativt kan det komme mye fint ut av en gitar på fanget foran TV’n eller en tekstlinje som har brent seg fast.

Hva gjør du når du ikke bedriver musikk?
Spiser og sover. Ellers så underviser jeg musikk, men det er jo også musikk. Vanskelig spørsmål.

Hva er din største musikkopplevelse?
Å se de kuleste rockebanda som ellers aldri spiller i Skandinavia, på South by South West-festivalen i Austin Texas.

Er det noe vi burde ha spurt deg om?
Noen ny kul musikkvideo ute?

Og hva er svaret ditt på det spørsmålet?
Ja! En video av vår akustiske versjon av låta vår ”Magazine”. Håper den faller i smak.

Foto: Kaja Bruskeland

No.4: – TONO er lønna vår

– Det er lønna vår, sier No.4 om TONO-vederlaget de får utbetalt når musikken deres er fremført offentlig. Se TONOs nye kampanjefilm her.

Nesten 30 000 komponister, tekstforfattere og musikkforlag er i dag medlem av TONO. I tillegg forvalter TONO «verdensrepertoaret» av musikk i Norge. Konsertarrangører, kringkastere, cafeer, streamingtjenester og alle andre som ønsker å bruke TONOs repertoar må ha en avtale med TONO for dette, og betale for bruken. Pengene TONO får inn, avregnes videre til de som skriver og eier sin musikk. TONO-vederlaget er viktige inntekter for disse skaperne, og bidrar til at samfunnet kan få glede av stadig ny musikk.

Etter at du har sett filmen, besøk gjerne www.tono.no/opphavsrett, hvor vi på en enkel måte har oppsummert noe av det viktigste du bør vite om TONO. Der kan du også se vår kampanjefilm med Madcon.

 

Geir Johnson er vinner av TONOs Formidlerpris 2016

Geir Johnson mottok 12/12-16 TONOs Formidlerpris 2016 under en julekonsert med ”Music for a while” på Parkteateret.

Johnsen får prisen som formidler, men er også i høyeste grad komponist selv. Og nettopp dette at juryen til TONOs Formidlerpris består av hans komponistkolleger, synes han gjør prisen ekstra spesiell.

– Det er overveldende. Jeg setter dette utrolig høyt, fordi det er en pris hele fagmiljøet står bak. Man blir takket av sine egne, og det er kanskje det største med dette, sier Geir Johnson.

Juryens begrunnelse:
«Juryen har i år samlet seg om en person som helt siden 1980-tallet har vært en utrettelig stimulans for norske komponister og musikere.  Geir Johnson er en kulturell entreprenørtype som har engasjert seg på mange fronter. Ikke minst har han sett den nye musikkens behov for at noen brøytet plass for den i det etablerte kulturlivet. Hans aktivitet kan spores tilbake til studentmiljøet i Bergen. I denne byen startet han festivalen Music Factory tidlig på 80-tallet, og deltok senere i etableringen av BIT20 Ensemble og Opera Vest.

Han har videre vært musikkoordinator ved Henie Onstad Kunstsenter, president i Landsforeningen Ny Musikk, initiativtaker bak ensemblet Cikada samt etableringen av nye samtidsmusikkfestivaler i Trondheim, Harstad og Stavanger. Ikke minst var han en av grunnleggerne av Ultima-festivalen, samt dennes direktør i ti år.

Johnsons formidling av norsk musikk har også manifestert seg gjennom artikler og forelesninger nasjonalt og internasjonalt. Han har vært redaktør for tidsskriftet Ballade og fast skribent og spaltist i Bergens Tidende, NRK P2, Klassekampen, Dagens Næringsliv og i Aftenposten. Han har utgitt bøker, og i tillegg har han selv en virksomhet som komponist.

Johnson har videre vært med å etablere Parkteatret Scene i Oslo, en viktig arena for det skapende musikkmiljøet i byen. I de senere årene har han engasjert seg som initiativtaker og kunstnerisk leder for Transposition, et norsk-vietnamesisk musikksamarbeid.

Å forsøke å ramse opp alle styreverv han har hatt i kulturinstitusjoner, samt alle de gangene han er blitt brukt som rådgiver der institusjoner skulle bygges opp, vil føre for langt.

Juryen mener at Geir Johnsons virksomhet har ført til at en stor mengde norsk musikk har fått vekstvilkår, er blitt realisert og har nådd ut et stort publikum. Han er en selvskreven mottaker av TONOs formidlerpris.»

TONO er stolte over å kunne gi TONOs formidlerpris til Geir Johnson.

Juryen for TONOs Formidlerpris har i 2015 bestått av:

Nils Henrik Asheim (komponist)
Therese Birkelund Ulvo (komponist)
Marte Heggelund (komponist, tekstforfatter)
Arvid Wam Solvang (Komponist, tekstforfatter)
Jan Stefan Bengtsson (Musikkforlegger)
Rita Engedalen Uavhengig (komponist, tekstforfatter)

Om TONOs Formidlerpris:
TONOs Formidlerpris ble etablert i 2011 for å hylle mennesker som arbeider for å skape økt kunnskap, forståelse og begeistring for musikk og skapingen av den. Prisen består av kr. 50 000,- og et diplom utformet av designer Rune Mortensen.  Tidligere vinnere av Formidlerprisen er Øyafestivalen i 2011, den tyske plateprodusenten Manfred Eicher og hans plateselskap ECM i 2011, musikkforlegger Leif Dramstad i 2013 og Tommy Tee i 2014, Kai Robøle i 2015.

For mer informasjon:
Janne Sievers, kommunikasjonsrådgiver i TONO, [email protected]. mob. 957 60 286
Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO, [email protected], mob. 909 65 254

EDVARD-pris til Olav Berg

Olav Berg er vinner av EDVARD-prisen 2016 i kategorien Samtid, for «Konsert for bratsj og orkester».

Berg (til høyre i bildet over) fikk prisen overrakt på scenen før avslutningskonserten under Kammermusikkfestivalen i Tromsø lørdag 26 november.  Det var EDVARD-prisens juryformann Nils Henrik Asheim som på vegne av TONOs EDVARD-jury delte ut prisen. Prisen består av et trofé av Bruno Oldani, et diplom og 50.000 kroner.

– Det er stort å vinne EDVARD-prisen, ikke minst fordi den kommer fra kolleger, noe jeg setter svært høyt, sier Olav Berg.

Juryens begrunnelse:

«I dette verket gjemmer ikke komponisten seg bak fikse kunstgrep og imponerende staffasje. Fra begynnelse til slutt er Olav Bergs konsert for bratsj og orkester en ærlig og sober beretning. På mange måter handler den om soloinstrumentet som individ. Med en søkende, varsom hånd  tegner bratsjen opp uttrykksfulle, lyriske fraser. Alt som skjer i orkesteret virker å være utledet av dette forløpet.

Til å begynne med, og mange ganger senere i løpet av stykket, danner orkesteret kun et forsiktig klangslør omkring soloinstrumentet. Subtile lys- og skyggevirkninger innrammer bratsjens oppdagelsesreise.

Så vokser til tider orkesterpartiet i intensitet, enten mot et sterkt lys eller en huggende rytme, slik at det tar over scenen helt, men alltid med en organisk forbindelse til materialet som soloinstrumentet har utviklet.

Det er en perfekt match mellom dette verkets karakter og bratsjens karakter som soloinstrument generelt sett. Komponisten viser også et svært presist håndlag med instrumentasjon. Her er ikke en tone for lite eller for mye, og selv når hele orkesteret er i sving, klinger det aldri massivt, men uttrykksfullt og poetisk.

Olav Berg er ikke den komponisten som har stukket seg mest fram i norsk samtidsmusikk. Desto mer hyggelig er det å gi ham en EDVARD-pris for et verk som er så personlig og formfullendt, og som vi tror vil forsvare sin plass i repertoaret.”

EDVARD-prisen
EDVARD-prisen, oppkalt etter Edvard Grieg, er en pris TONO har delt ut årlig siden 1998, og som tildeles opphavsmenn og -kvinner som har skapt musikkverk og tekster til musikk av høy kunstnerisk kvalitet. Med prisen ønsker TONO å øke oppmerksomheten rundt norske komponister og tekstforfattere, og å øke nordmenns forståelse for og kjennskap til nyskrevet norsk musikk. Prisvinnerens musikk eller tekst må være urfremført eller utgitt foregående år. Det legges også vekt på opphavspersonens øvrige produksjon. Se en OVERSIKT OVER TIDLIGERE EDVARD-VINNERE HER.

EDVARD-juryen 2016 bestod av komponistene Nils Henrik Asheim (juryleder), Arvid Wam Solvang, Claudia Scott, Rita Engedalen, Terese Birkeland Ulvo, samt musikkforlegger Jan Stefan Bengtsson.

For mer informasjon:
Janne Sievers, kommunikasjonsrådgiver i TONO, mob. 95760286, e-post: [email protected]

 

Foto øverst: TONO

Møt Benedicte Izabell Ekeland, Norges neste hiphopkomet

Foto:Henriette Vistnes

Benedicte Izabell Ekeland har i løpet av det siste året spilt på by:Larm, varmet opp for Ghostface Killah og Gabrielle, og blitt kalt ”Norges neste hiphopkomet” av VG.

Navn: Benedicte Izabell Ekeland
Alder: 25
Aktuell med: Noe nytt – og utfordrende
TONO-medlem siden: 2014

Hva het den første sangen du skrev?
Den første fullverdige låten eg skreiv med vers og refreng hetta ”Population”.
Eg var 11 år, og skreiv om ein fyr som bare hadde venner fordi de ville ha populariteten hans. Eg trodde ”Population” var det engelske ordet for popularitet. Mamma lot meg til og med opptre med den uten å sei ifra, dårlig stemning! He he. Her har dokk forresten et lite utdrag:

Vers: You know they have tricked you before, and you saw them running out that door. Inside of you something just fell apart, and now you´re alone with a broken heart.

Ref: So push that, stop it. Never let it go behind you! Everybody seem to like you, but don´t let them trick you again because all they want is population and that population you can give them. A-HA-YEAH”

Hva het den foreløpig siste sangen du skrev?
”HÆ?”

Hva jobber du med nå?
Noe veldig utfordrende, og noe eg tror faktisk ALDRI har blitt gjort i norsk rap før. Eg glede meg heilt sykt te å vise det fram. Og nei, det har ingenting med at eg e jenta å gjør.

Hva er karrierehøydepunktet ditt så langt?
Å spille utendørskonsert i bydelen eg vokste opp i. Det var et stappa telt 20 meter fra fritidsklubben eg gjorde min første konsert på som liten – med  ”Population”-låta faktisk. Da fikk eg alt i perspektiv, det var en veldig fin opplevelse, kidsa som nå går på samme fritidsklubb kunne mine låter.

Hvordan lager du sanger?
Det varierer veldig. Noen ganger like eg å bare å sitta heilt aleina med forskjellige beats og skrive de tankene og følelsene beatså trigge i meg.
Andre ganger funke det bedre å jobbe med produsenter i et studio kor eg improvisere melodilinjer og flow i mikrofonen for å skrive oppå det etterpå.

Har du noe favorittinstrument du skriver musikk på?
Det må i så fall bli gitar, ikke fordi det er favoritten av alle instrumentene eg skrive på, men fordi det er det eneste instrumentet eg har skreve på. Som regel har eg produsenter som lage instrumentaler.

Hva gjør du når du ikke driver med musikk?
Sover, hehe neida. Det er rart det der med musikk, det tar mye tid og tankekraft. Men plutselig får eg et ekstremt avkoblingsbehov fordi alt e så intenst. Då vil eg reisa, bare stikka av og finne plasser som kan distrahere meg litt fra meg sjøl. Eg trenge å ver med vennene mine og familie. Så e eg veldig glad i å gå på teater.

Hva er din største musikkopplevelse?
Det e faktisk veldig morsomt, men det å få se Spice Girls live i Oslo 1998 var ein heilt ubeskrivelige følelse. Eg var 8 år, og verdens største Spice Girls-fan.

Er det noe vi burde ha spurt deg om?
”Hvorfor skriver du låter på norsk når hele Norge sliter med å forstå dialekten din?”

Og hva er svaret ditt på det spørsmålet?
Fordi Stavanger har Norges fineste dialekt!

https://www.youtube.com/watch?v=y1zFSr3_B5Y&ebc=ANyPxKqpNmBOq-pGljKuE9_Tj09hv7ZxqGrCv4KH3Bs31PPNnJrJq6YiwP6Ld1i4zJ9PwFq3TkxvKentzbKvwZNV7m8E9AhPYA

 

Møt snart albumaktuelle Cezinando

Foto: Dag Knudsen

Cezinando ble kåret til ”Årets urørt” under by:Larm for låta ”€PA”. Denne våren gir den 20 år gamle Oslo-rapperen ut andrealbumet ”Barn av Europa”, men er allerede i gang med oppfølgeren.

Navn: Kristoffer Cezinando
Alder: 20
Aktuell med: Kommende utgivelse «Barn av Europa» og en heidundranes festivalsommer.
TONO-medlem siden: 2011

Hva het den første sangen du skrev?
Det husker jeg ikke, men jeg tror den handlet om en jente som himlet med øynene da jeg prøvde å imponere henne med å gå ned i bro i 6. klasse.

Hva het den foreløpig siste sangen du skrev?
Den heter «Sriracha», og handler om den poplære thailandske hotsaucen med samme navn og spiller på metaforer på hvordan kroppen reagerer når man spiser noe veldig sterkt.

Hva jobber du med nå?
Med oppfølgeren til «Barn av Europa», og produksjon av sommerens konserter.

Hva er karrierehøydepunktet ditt så langt?
Seier i Urørtfinalen, og generelt det å få oppleve å kunne reise rundt å spille musikk live.

Hvordan lager du sanger?
Jeg jobber som regel fra ”scratch” med produsenten min Eigil «Illeig» Berntsen. Han starter på en trommeloop og et melodiriff, og jeg begynner å leke med melodier for så å putte ord på det.

Har du noe favorittinstrument du skriver musikk på?
Nei, det kan i praksis være absolutt hva som helst så lenge det har snev av rytme.

Hva gjør du når du ikke driver med musikk?
Jeg henger med mine nærmeste, og legger både onde og gode planer.

Hva er din største musikkopplevelse?
Veldig usikker, men jeg tror jeg må si Stevie Wonder-konserten på Roskilde 2014. Det var en halvannen times hybrid av latter og gråt.

Er det noe vi burde ha spurt deg om?
Hvor kan vi se deg i sommer?

Og hva er svaret ditt på det spørsmålet?
Ah, siden dere spør: Blant annet Slottsfjell, Pstereo, Parken og Skral. Sees ´a!

Valkyrien Allstars om å vinne EDVARD-prisen

Valkyrien Allstars mottok nylig EDVARD-prisen i kategorien «Åpen Klasse», for albumet ”Farvel slekt og venner”. I dette videointervjuet forteller Erik og Tuva om hvordan de opplever å motta denne utmerkelsen, samt litt om hvordan plata «Farvel slekt og venner» ble til.

 

Vet du hva et «authors’ society» er?

TONO tilhører paraplyorganisasjonen CISAC, som arbeider for skaperes interesser på tvers av alle landegrenser. Nå har de laget en snutt som forklarer hva TONO og verdens øvrige «authors’ societies» er for noe.

I Norge kalles organisasjoner som TONO for forvaltningsselskaper eller opphavsrettsorganisasjoner. TONO er eid og styrt av komponister, tekstforfattere og musikkforlag – eller sagt på en annen måte: rettighetshavere i musikkverk. TONO er ikke en fagforening, ikke et musikkforlag og ikke en etat som innkrever avgifter. Hva gjør vi? Vi lisensierer beskyttet musikk , vi innkrever vederlag for bruken og vi avregner vederlag videre til rettighetshaverne. For øvrig: Se filmen!

Møt Tellef Raabe

Navn: Tellef Raabe
Alder: 24
Aktuell med: by:Larm
TONO-medlem siden: 2012

Hva het den første sangen du skrev?
Det var en pønk-låt jeg lagde sammen med bestekompis Kittil Kittilsen i bandet «Norwegian Corpsmusic» som 15-åring. Den het …but I’m in a band, og inneholdt tekststrofer som «I have no religion, I know no terrorists / I got no war, but I’m not an optimist».

Hva het den foreløpig siste sangen du skrev?
Den heter Dear Aphrodite. Jeg skrev den i Hoddevik for noen uker siden.

Hva jobber du med nå?
Jeg har brukt desember på låtskriving og tekstforfatting, akkurat nå er det mest miksing i studio og øving med band som står på agendaen. Har flere andre prosjekter jeg gleder meg til å vise frem etter hvert.

Fortell om siste singelen du ga ut?
Den forrige låten jeg ga ut var ikke en offisiell singel, men en julesang som åpnet Alternativ Julekalender. chUrch handler om religion og sekularitet. Kan det å gå i kirken på julaften sidestilles med å se på Tre nøtter til Askepott? Jeg er ikke en motstander av kristen julefeiring, men jeg ønsker et tydeligere skille mellom hva som er tradisjon, og hva som er tro.

Hva er karrierehøydepunktet ditt så langt?
Alle slike høydepunkt er subjektive, og dermed inflasjonsjusteres de. Jeg vet ikke helt. Gleder meg til å utgi debutalbum i løpet av året, det må jo bli et høydepunkt.

Hvordan lager du sanger?
Jeg har alltid med meg notatblokk, slik at jeg kan skrive ned fine ord, setninger eller konseptideer. Arbeidet med å strukturere slike fragment kan ta litt tid, men jeg ender som regel opp med dikt som tonesettes.

Har du noe favorittinstrument du skriver musikk på?
Hovedsakelig to gitarer. En er akustisk og intonert for min egenlagde åpne C-stemming, den andre er en halvakustisk baritongitar.

Hva gjør du når du ikke bedriver musikk?
Da studerer jeg ved Universitetet i Bergen. Er også nyvalgt leder av Kulturstyret, som gir økonomisk støtte og veiledning til studentorganisasjoner i Bergen.

Hva er din største musikkopplevelse?
Da Motorpsycho spilte hele Timothy’s Monster på Øya i 2010.

Er det noe vi burde ha spurt deg om?
«Søstrene dine Sigrid og Johanne lager også musikk. Hvem er kulest i Raabefamilien?»

Og hva er svaret ditt på det spørsmålet?
Katten vår, Sala.

http://tellefraabe.lnk.to/home