Norge nyter stor anerkjennelse blant internasjonale jazzentusiaster. Vi har mange sterke komponister og utøvere innen sjangeren. Mange lyttere har nok kikket på disse komponistenes og utøvernes albumomslag, og oppdaget en rød tråd: «Recorded at Rainbow Studio, Oslo. Engineer: Jan Erik Kongshaug». Man kan lese dette på mer enn 4000 album. Og «Kongshaug-lyden» er blitt et […]
/ 22/10/2019 / kodeksNorge nyter stor anerkjennelse blant internasjonale jazzentusiaster. Vi har mange sterke komponister og utøvere innen sjangeren. Mange lyttere har nok kikket på disse komponistenes og utøvernes albumomslag, og oppdaget en rød tråd: «Recorded at Rainbow Studio, Oslo. Engineer: Jan Erik Kongshaug». Man kan lese dette på mer enn 4000 album. Og «Kongshaug-lyden» er blitt et begrep.
Et musikkverk er immatrielt. Det tilhører ideenes, følelsenes og skaperkraftens verden. Med lydfestingen tas et bilde. Magi skal skapes, og lyd skal formidles og fanges. For Jan Erik Kongshaug handler lydfesting om mer enn mikrofonvalg, komprimering, EQ og klang. Musikere som har jobbet med ham fremhever roen. Tryggheten han skaper. Han får musikere til å prestere bedre.
TONOs Formidlerpris deles ut til enkeltmennesker eller organisasjoner som har gjort en særlig formidlerinnsats for norsk musikk. Jan Erik Kongshaugs virke som lydtekniker, som produsent, som et kvalitetsstempel og som en formidler er et unikt bidrag til, og for, norsk musikk.
Det er en glede å kunne tildele TONOs Formidlerpris 2019 til Jan Erik Kongshaug.