I en kjeller i Asker sitter nå blant annet Frøder og Jesper Jenset og skriver låter. Den tredje utgaven av låtskrivercampen Bysongs er nemlig i gang, og denne gangen er TONO med som samarbeidspartner.

Foto øverst: f.v. Sivert Hagtvet, Jesper Jenset, Katrin Frøder og Viljar Losnegård (Foto: TONO)

Låtskrivercampen Bysongs arrangeres i år for tredje gang, og denne gangen med TONO som samarbeidspartner og støttespiller. Campen er delt i to, en norsk og en internasjonal. Den norske startet opp mandag 20. februar og går over tre dager hos Whiteroom i Asker. Her jobber 24 produsenter, låtskrivere og toplinere sammen fordelt på seks studioer. Den internasjonale campen arrangeres fra mandag til torsdag i neste uke, og hit kommer det folk som har skrevet låter for artister som Ariana Grande, Justin Bieber, One Direction, Beyonce og så videre. Også norske hitmakere vil delta her, blant andre Fred Ball, Andreas «Axident» Schuller, Ina Wroldsen og Jesper Borgen.

«Den norske lyden»
– Bakgrunnen for Bysongs var at vi i Whiteroom og Tanken fant ut at vi ville samarbeide om noe, og så dukket Bysongs-ideen opp, forteller Hans Petter Aaserud, som driver Whiteroom sammen med Bernt Rune Stray og Bjørn Erik Pedersen. Det var Vegard Waske, som både er manager for Cashmere Cat og involvert i by:Larm som koblet låtskrivercampen opp mot by:Larm. ­­

– By:Larm har et artistfokus, men artistbegrepet har jo blitt utvidet de siste årene. Nå er det gjerne produsentene og låtskriverne som ofte er hovednavnet på en utgivelse, og hvor den tradisjonelle artisten, eller sangeren, er «featuring». På Bysongs ligger fokus på produsentene og låtskriverne, forteller Bjørn Erik Pedersen. Han og Aaserud snakker om «den norske lyden».

– Vi ville ta tak i det norske særpreget, som er veldig i vinden, og som drives frem av flinke folk som ikke er «copycats», men som lager egne ting som låter ganske unikt. Vi ville samle disse produsentene og låtskriverne, og hente inn hjelp hvor man trengte det, typisk «toplinere» fra USA og England, forteller Aaserud.

– Vi har vært frustrerte over den norske modellen, hvor folk har sittet på hver sin tue, og passet på sitt. Det er mye å hente på å samarbeid. For oss, som driver dette studioet, er det også viktig å få inn disse unge menneskene, og lage lyden for fremtiden herfra, sier Pedersen.

– Det snakkes om at det er i Norge «det skjer» for tiden, og det stemmer jo. Med det rette nettverket, som vi har opparbeidet oss over mange år sammen med blant andre Martin Schilde i Tanken i Sandvika, er det mulig å få verdens beste toplinere og produsenter hit til oss. Og det blir lettere for hvert år. Det har blitt en «snakkis» at det er hyggelig å komme hit, sier Aaserud.

– Man må tørre å gjøre noe
– Selv om det er vi som har satt det i gang, så er det egentlig et nasjonalt tiltak. Vi gjør dette for å løfte hele dette feltet. Vi har jo også en talentkonkurranse i forkant av Bysongs, hvor folk kan sende inn låter, og hvor vi trekker ut noen som får delta, forteller Aaserud. – Skal man gjøre et løft for norsk musikkbransje og kulturnæring kan man ikke bare sitte og vente på at ting skal skje. Man må tørre å gjøre noe.

– Og så må det jo nevnes at vi er i en særstilling i Norge når det gjelder støtteapparat. Vi samarbeider med blant andre Music Norway, Musikkforleggerne, Asker og Bærum kommune, og nå TONO, og det gjør det mulig å gjøre dette her, sier Bjørn Erik Pedersen.

Hans Petter Aaserud og Bjørn Erik Pedersen i Whiteroom.

Jakter på hiter i kjelleren
Whiteroom-produsentene Viljar Losnegård og Sivert Hagtvet samt artistene og toplinerne Katrin Frøder og Jesper Jenset jobber i ett av studioene i kjelleren.

– Det er alltid spennende å jobbe i nye konstellasjoner og å se hva som kommer ut av det, sier produsent Viljar. – Og så gjelder det for Viljar og meg, å ikke være i veien for top linerne, sier produsent Sivert som manøvrerer maskinen de jobber på.

Jesper Jenset har aldri vært på en låtskrivercamp før, men foretrekker samarbeid fremfor å skrive på egenhånd:
– Skriver jeg alene kommer ofte det samme som jeg har laget før. Man er flink på forskjellige ting, og det er godt å få innspill så lenge sangen blir best mulig. Men det skal være en glede, og ingen må stritte imot. Det er da det blir best låter, sier han.

– Man jobber jo gjerne med produsenter og toplinere ellers også, men på camp finner man enda flere som er flinke. Jeg tror man utvikler seg når man jobber med nye folk. Og så får man trening i å skrive fort, sier Frøder.

– Og denne låta dere nå såvidt er i gang med, hvordan startet den?

– Med et «track» som Sivert og Viljar hadde fra før, og så har Frøder og jeg «freestylet» over. Vi går rett på mikken, og synger tulleengelsk, og så kommer det etter hvert ting som gir mening, sier Jesper.

Hvem som skal få låta til slutt – Jesper eller Frøder – er de ikke helt sikre på.

– Det kan godt hende den kan gå til andre artister også, sier Jesper.

Ferdige på onsdag
Onsdag kveld skal de være ferdige. Da skal alle deltakerne og representanter fra de store plateselskapene samles for å høre på alt som er laget i løpet av disse tre dagene. Underveis har TONO vært med og informert litt om rettigheter generelt, viktigheten av å bli tidlig enige om fordeling i verk, forsikret medlemmene om at TONO får inn inntekter både fra Norge og utlandet, samt at vi stiller med en egen representant fra medlemsservice som skal hjelpe til med å få låtene registrert raskt og korrekt i vår webtjeneste Mitt TONO.

 

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0