EDVARD-prisen 2007 og 2008

Torsdag 27. november ble det under TONOs jubileumskonsert delt ut åtte EDVARD-priser.

 / 28/11/2008 /

Prisene ble utdelt i fire kategorier, og var EDVARD-priser for årene 2007 og 2008. Følgende opphavsmenn og -kvinne fikk tildelt EDVARD-trofé, diplom og 50 000 kroner:

Samtidsmusikk: for

Med fiolinkonserten har prisvinneren skapt et personlig, helstøpt og rikt fasettert verk med en sterk, iboende dramatisk kraft. Den musikalske formen er syklisk og meisles ut i en fortettet vev av sju sammenhengende satser, alle gitt navn etter titlene i en diktsyklus av W. H. Auden. Elektronikken responderer solisten mot verkets eget materiale, og det oppstår en dramaturgi der de elektroakustiske stemmene utvikler et nettverk av tilleggende hendelser som til sammen skaper et subtilt dobbeltportrett av fiolinen. Klangmassenes uttrykksfullhet og det poetiske linjespillet taler direkte til lytteren i en kunstnerisk form som med dette fullfører en musikalsk linje i komponistens produksjon. Verket er bestilt av IRCAM, Radio France Musique og Ultimafestivalen.

Populærmusikk: for musikken til barnefilmen og TV-serien

Gjennomarbeidet, grundig og godt håndverk kjennetegner hans komposisjoner. Han har komponert filmmusikk, signaturer til TV, musikk rettet mot barn og ikke minst har prisvinneren løftet og foredlet andre populærkomponisters arbeide. Alt fra metallband til korps, kor og artister har nytt godt av hans orkesterarrangementer. I 2006 har prisvinneren vært med å forføre en ny generasjon gjennom musikken til filmen og TV-serien om redningsskøyta Elias, som har blitt uhyre populær. Mange barn nynner nå på hans melodier som skaper atmosfæren rundt hovedrollerollefiguren. Filmen om Elias har også høstet stor anerkjennelse langt utover Norges grenser.

Tekst til musikk:   fra CD-platen

Årets prisvinner har som opphavsmann og utøver oppnådd mye anerkjennelse i Norge. Gjennom flere tiår har han produsert tekster og melodier som har beveget store deler av befolkningen. Flere sanger er  allerede klassikere og blir flittig brukt av andre artister- i skoleundervisningen og ikke minst i religiøse seremonier. Med duetten fra CD-platen har han atter en gang  levert et solid stykke håndverk. Med sin gode evne til å sette ord på egne og andres følelser på en troverdig måte, skaper han en tillitsfull og varm kommunikasjon mellom seg og sine tilhørere. Tekstene er nære, sterke og folklige, samtidig som de har en grunnleggende forankring i hans kristne livssyn.

Åpen klasse: for albumet

Gjennom mange år har prisvinneren vært på søken etter nye ukjente lydlandskap. Med is som lydkilde har han utviklet et originalt og særpreget konsept. Han benytter selvlagde instrumenter som isperkusjon, isofon og ishorn i sin musikk. Albumet fremstår som et helhetlig komposisjon. Verket er eksperimentelt og uforutsigbart, der isens skjørhet og kraft skaper store kontraster. Komponisten tar oss med inn i sin egen lydverden, og avansert lydbearbeiding henter frem klangfarger som ikke er hørbare for det vanlige øret. Perkussive elementer danner kjernen i is-musikken, mens Sidsel Endresens særegne stemme tilfører verket nærhet og varme. Improvisasjon og lekenhet har blitt redigert til et dristig verk med en klar ide om å skape musikk man aldri har hørt maken til.

Samtidsmusikk: for

Årets prisvinner kan vise til en eksepsjonelt rikholdig og mangefasettert verkliste. Hans allsidige musikalske bakgrunn har resultert i en kunstnerisk produksjon som omfatter et bredt spekter av teknikker og musikalske uttrykksformer.  Prisvinners komposisjoner spilles over hele verden, og han regnes som en av Nordens fremste nålevende komponister. Vinnerverket er basert på en libretto av Joose de Paauw og leder lytteren inn i en dramatisk berettelse om kynisk utnyttelse av barnesoldater i Afrika. Komponisten tar i bruk et omfattende multimedialt apparat som han behersker med stor virtuositet: symfoniorkester, skuespiller, video og surround computerlyd. Verkets strukturelle formutvikling har en fortettet og medrivende fremdrift, og orkestersatsen er stringent, inntrengende og kraftfull. Den dramatiske og fengslende teksten sammen med de intense teatrale virkemidlene driver handlingen effektivt fremover. Tolkningen av individets utsatthet, sårbarhet og veien tilbake til et verdig liv er hjerteskjærende  og holder lytteren i et fast grep. Strange News er bestilt av Oslo-Filharmonien og Casa da Musica, Porto i samarbeid med NRK, Christian Relief Network og Utenriksdepartementet

Populærmusikk: for albumet

Prisvinneren har en enestående posisjon som førstedame i norsk rock. Hun er rebell og diva på samme tid, og har vært et forbilde for andre norske låtskrivere. Albumet er en hyllest til kjærligheten, på godt og vondt. Tekstene er nære, varme, morsomme, ironiske, såre og modige. Ordene er musikk alene, – gode sangbare refreng, som tar tak og fester seg ved første gjennomhøring. Musikken er både sofistikert og folkelig, med overraskende harmoniske vendinger og flotte arrangementer. Komponisten har fått med seg et knippe utsøkte musikere som løfter tekst og melodi, – samtidig som de respektfullt ivaretar prisvinnerens særpreg. Hun har nok en gang klatret oppover på hitlistene med låten

Tekst til musikk: for albumet

Nordmenn er ikke så urbane som de tror”. Prisvinnerens egen påstand er vanskelig å argumentere mot når man ser hvilken popularitet han, komponistkollega Aslak Haugen og Hallingdalsbandet Hellbillies nyter overalt. Stadig økende platesalg og allsang fra stappfulle rockeklubber og bygdetun forteller om et moderne og inkluderende repertoar. Musikk  og tekst har utilslørte røtter i Amerikansk folkemusikk. Her er ”storyteller”  tradisjonen  et sentralt element, og på platen bekrefter tekstforfatteren sin enestående evne til å formidle enkle jordnære historier med dialektstolthet og kjærlighet til sitt nærmiljø. Hans bakgrunn som pedagog og folkemusiker gjenspeiles i et solid faglig håndverk og imponerende innsikt.  Innenfor popmusikkens strenge musikalske rammer skriver han med tematisk originalitet, en bevisst språkbruk og frodig stemme Åpen klasse: for

Årets prisvinner kan se tilbake på et nesten 50-årig virke i norsk musikkliv. I sin musikk har han ofte latt seg inspirere av politiske temaer. Det har han også gjort i verket , skrevet for 1 skuespiller og 15 musikere. I verket skisserer prisvinneren bibelhistorien på 44 minutter. Teksten består av utdrag fra Bibelen som er satt sammen i en poetisk-rytmisk form til en sammenhengende fortelling. Den begynner med skapelsesberetningen og  ender, som Bibelen, med Johannes åpenbaring. Den følger en bibelhistorisk utvikling som beskriver hvordan og hvorfor Bibelen på godt og vondt har hatt betydning for Verdens nåværende situasjon. Klassekampen er et gjennomgående tema