Med albumet ”Fuge der Zeit” har komponist Gisle Kverndokk beveget seg utenfor musikalene og operaene han er mest kjent for. Og kanskje nettopp derfor synes han det er ekstra hyggelig å være Spellemann-nominert i kategorien TONOs komponistpris.
/ 26/01/2016 / kodeks– Jeg har ikke vært så inne i Spellemannsprisverdenen før, så dette kom som et veldig hyggelig sjokk for meg. Som jeg har skjønt er TONOs komponistpris ny av året, så jeg vet ikke helt hva det innebærer. Men når jeg ser alle de nominerte i de ulike klassene, og siden komponistprisen er på tvers av sjanger, så er jeg jo veldig beæret av å bli plukket ut! Og særlig fordi denne platen betyr mye for meg.
– Denne plata, «Fuge der Zeit», har betydd mye for meg. Den er et resultat av mange års samarbeid med Nordic Voices, en helt unik vokalgruppe som det er en velsignelse å jobbe med. Dette er vokalmusikk/kirkemusikk/kammermusikk – musikk jeg har skrevet fra dypet av min sjel. Så det representerer en annen side av meg enn musikaler og opera (som jeg kanskje er mest kjent for). Jeg er veldig glad for endelig å ha fått ut en hel plate med dette.
– Listen over de nominerte inneholder mange sterke og originale komponister, så jeg er veldig stolt av å være på den listen. Men jeg synes det må være meget vanskelig for juryen å bedømme så ulike komponister, i så ulike sjangere. I min sjanger er jo også Ørjan Matre, som jeg har stor beundring for. En fantastisk god komponist!