Skal TONO kunne avregne penger til de som har skrevet musikken som brukes i film- og TV-produksjoner må produsentene informere om hva slags musikk som brukes.

– Som filmkomponist er TONO-vederlaget en av mine viktigste inntekter, sier Ginge Anvik, som har skrevet musikken til blant andre Den Brysomme Mannen, Varg Veum-filmene og Doktor Proktors Prompepulver.

Sitatet står på forsiden av en ny brosjyre TONO har laget, og som skal distribueres til film- og TV-produsenter. Bakgrunnen er at det ikke alltid er helt enkelt for TONO å få inn informasjon om hva slags musikk som er brukt i audiovisuelle produksjoner.

– Som et prinsipp kan man si at uten informasjon om hva slags musikk som brukes har vi ingenting å avregne på. Vi er helt avhengige av at produsenter rapporterer hva de har brukt av musikk i filmer og TV-programmer, sier rapporteringssjef i TONO, Elin Heer.

Bevisstgjøring
TONO må bruke mye tid og ressurser på å få inn musikkrapporter. Elin Heer tror ikke det er uvilje mot å rapportere som ligger bak dette.

– Det handler nok mest om kunnskap og bevissthet. Det er viktig å rapportere musikkbruken raskt og riktig, fordi dette jo dreier seg om viktige inntekter for de komponistene som bidrar til produksjonene med sitt arbeid, sier hun.

– Til hvem skal produksjonsselskapene rapportere?

– For TV-produksjoner skal man sende Music Cue Sheets til kringkasteren, som bruker informasjonen i sin rapportering til TONO, og man skal sende det til NCB. Lager man derimot kinofilm, skal man sende Music Cue Sheets direkte til TONO, og også til NCB. Vi har etablert et rapporteringsskjema som kan benyttes i alle tilfeller, og som ligger nedlastbart på tono.no, avslutter hun. Skjemaet finner du på denne siden.

Produksjonsselskaper skal ikke betale TONO
En misforståelse TONO av og til støter på hos produsentene er at de tror de må betale TONO hvis de rapporterer. Det stemmer ikke. TONO jobber kun med fremføringsrettigheter, noe som betyr at det er de som faktisk viser produksjonene ut til et publikum, som skal betale TONO. I denne sammenheng vil det være for eksempel NRK, TV2, kinoene og så videre. Dette betyr likevel ikke at produsenter ikke må betale for musikken de bruker:

– Om en produsent vil bruke beskyttet musikk i sin audiovisuelle produksjon må man klarere og betale for synkronisering, men dette har ingenting med TONO å gjøre. Vil man benytte allerede innspilt musikk må man ha en avtale med plateselskapet som eier innspillingen, samt en tillatelse fra de som har skrevet og eier musikken. Denne tillatelsen får man via NCB, eller eventuelt musikkforlaget, og i noen tilfeller enkeltkomponisten selv, basert på hva slags type film det dreier seg om, forklarer Heer. For spørsmål om synk kan man på generelt grunnlag henvende seg til NCB for informasjon.

Du finner mer informasjon om dette temaet på Kunde-sidene her på tono.no. Her er en direktelink til Kringkasting og film-siden.

TONO har nå laget en brosjyre som oppsummerer det viktigste. Den kan du se selv ved å klikke på bildet nedenfor (pdf, åpner i nytt vindu)

Foto øverst: istockphoto.com, bildet er redigert.

Share on Facebook62Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0