Morten Abel har levert kvalitetslåter siden 1981, men ”den mest interessante perioden er alltid nå”, sier han i vårt intervju, som sneier innom alt fra låtskriving til hvorfor han er optimistisk på bransjens vegne, og til hva han selv hører på.
/ 30/10/2015 / kodeksTekst: Kai Lofthus
De fleste vet hva slags musikk som kommer ut av Morten Abel, men hva er det som går inn i det kreative maskineriet til denne allsidige sjangerkunstneren? Vi har snakket med ham, og en av hans samarbeidspartnere, Arne Hovda, om låtskriving. Morten har også laget en spilleliste, eksklusivt for dere som leser denne saken. Konklusjon: Abel er en evig nysgjerrig musikkfan.
Da Mods-plata “Revansj” ble utgitt på Audun Tyldens Desperado Records-etikett i 1981, hadde Morten Abel Knutsen akkurat fått stemmerett. Likevel, den særpregede stemmen hans – både som vokalist og tekstforfatter – vitnet om en mer moden sjel enn mange andre 18-åringer.
For å understreke det enda tydeligere: Allerede to år tidligere hadde han skrevet klassikeren der de som han i det nylig sendte NRK-programmet ”Låtskriver´n” kalte “indianere, fargerike løse fugler og fritidsfolk” ved torgtrappene i Stavanger, ble spunnet sammen til den sympatiske rollefiguren “Tore Tang”.
Albumet, som består av 11 (og ikke ett dårlig) spor, fanget tidsånden. Samtidig viste tekstene seg å være tidløse, og fungerte som et lydspor for flere fremtidige ungdomsgenerasjoners tanker og følelser (denne skribenten ble truffet av albumet på en folkehøyskole på Karmøy på slutten av 80-tallet og ble aldri den samme igjen).
Etter at Mods ble oppløst viste Abel en formidabel progresjon. I midten av 20-årene tok han raskt en posisjon som en opphavsmann og utøver av internasjonalt kaliber i the September When. Etter grønsjen og alternativ rock begynte å prege markedet fra begynnelsen av 90-tallet beveget han seg videre med Peltz i 1994. Så i 1997 startet solokarrieren, som ennå ikke viser tegn til å dabbe av. Skuespiller i filmer og teaterforestillinger har han også vært, og skrevet en roman og musikk til film, teater og en musikal.
Med alt Abel vet om musikerlivet, markedet og bransjen i dag, ville han ha forsøkt seg på nytt hvis han var tenåring i dag?
– Absolutt, svarer han uten å nøle. – Da jeg startet opp var det ingen som drømte om at det skulle bli noe mer enn en ungdomshobby. Alle tenkte at det enten måtte bli militæret eller utdanning. Det var ingen som trodde at man skulle drive med musikk i voksen alder. Det lå ingen stor planlegging bak det. Det var veldig spontane greier, og veldig for egen del. Det som skjer i bransjen har ikke noe negativt å si for rekrutteringen. Selv om alt er blitt veldig annerledes; artistene lider og plateselskapene vokser, vil det skru seg til i løpet av noen år, og alle vil få betalt.
Abel fremstår som en ekte musikkfan med abonnementer på Spotify og Wimp, et aktivt kundeforhold med iTunes, regelmessig lesning av blader som Q og Mojo, og han sier han “synes det er stas” når han hører ny musikk fra band som Elbow og War on Drugs. På Facebook-siden hans lister han opp musikere som T.Rex, The Rolling Stones, Cockney Rebel, Bob Dylan, Jimmy Page, Keith Jarrett, Miles Davis, Pharoah Sanders, Jane´s Addiction, the Stone Roses, the Libertines og Dr. Dre blant de som har innflytelse på ham.
Arne Hovda, som samarbeider mye med Morten Abel, bekrefter inntrykket av ham som en som liker å utvikle seg:
– Det er en viss utålmodighet som preger ham, og det resulterer i en effektiv skriveprosess. Han bestemmer seg fort om en idé har livets rett. Det skjerper sansene, og blir en spennende prosess hvor mange ting prøves ut, forteller han.
Med en så eklektisk musikksmak kunne han enkelt ha tatt av i produksjonen av det seneste albumet “I fullt alvor”, som ble utgitt på egen etikett – Commercial Animal, drevet i samarbeid med Espen Yung Svendsen – via Warner Music tidligere i år.
Men, som han fortalte til Tor Andersen i NRK-programmet Låtskriver´n: Han ville utvikle seg igjen.
– Jeg begynte å skrive på den gamle måten, og det var veldig befriende – å gjøre det med ett instrument, at melodien og låten står seg sjøl. Du kan sitte på et nachspiel, eller her, eller hvor som helst, og spille låten, og er ikke avhengig av produksjonen som følger med for at låten skal fungere, sa han i intervjuet. På hans norskspråklige solodebut jobbet han tett med Hovda og Odd Nordstoga. Han røper at det snart kommer mer.
Med eget studio, Elektrolüd, med Børge Fjordheim, basert på Tou Scene i Stavanger, kan han være så produktiv han bare vil.
– Jeg kommer til å gjøre noe tilsvarende som “I fullt alvor” på den nye plata. Den skal være organisk, men det blir mer rytme og groove. Jeg håper vi kan spille inn låter i løpet av året. Det tar alltid mer tid enn man tror, sier han, og legger til at han håper den nye plata kan komme allerede våren 2016.
Hovda utdyper mer om samarbeidet:
– Morten og jeg har skrevet låter sammen i noen år nå. Som alle moderne menn bryter vi opp skrivingen med yoga og fjellturer, noe som gir en ekstra dimensjon til arbeidet, og eventuelt utsetter arbeidet litt! Morten er en fontene av kreativitet, og har en usedvanlig evne til å komme opp med iørefallende melodier. Vår prosess starter gjerne med at jeg spiller en akkordrekke. Morten kan da finne opp en melodi som i enkelte tilfeller ender opp som en hel, ferdig sang. Han vil også huske nøyaktig hva han sang etterpå. Han er svært musikalsk, og klarer å jobbe på tvers av de fleste sjangere. Hans kreative evner og lange erfaring gjør at han klarer gang på gang å fange publikum, enten i form av låtene som fenger eller som liveartist som griper scenen med hjertet utpå, den evige sirkusartist.
Morten sier selv om låtskriving at “… det er som å spikke på en kubbe. Du kommer godt i gang, spikker ferdig og blir fornøyd”.
Og de 12-14 låtene som kommer ut av studio er han som regel alltid fornøyd med.
– Den mest interessante perioden er alltid nå, avslutter han.
Ettersom Abel så åpenbart er en musikkfan, spurte vi om han kunne lage en spilleliste for dere leserne. Her er titler og artister. Spillelista lager du best selv – på foretrukken streamingtjeneste eller opptakskassett.
Lippy Kids – Elbow
Can`t Stand Me Now – The Libertines
Under the Pressure – War On Drugs
From Eden – Hozier
Afternoon – Baxter Dury
Giant – Django Django
Polk Salad Annie – Tony Joe White
Matadjem Yinmixan – Tinariwen
Golden Brown – The Stranglers
The Riffle Spiral – The Shins
Lovesick – Lindstrøm