Cafe_2_foto_Kristian_Dugstad_low
 © Kristian Dugstad / TONO

– Musikk kan definere et rom

Musikk kan være et sentralt element i en bedrifts identitet, og en viktig del av kundens helhetsopplevelse. Men hvordan velger man riktig låt til riktig tid, og hva har det å si for omsetningen?

Musikk kan være et sentralt element i en bedrifts identitet, og en viktig del av kundens helhetsopplevelse. Men hvordan velger man riktig låt til riktig tid, og hva har det å si for omsetningen?

Musikken som spilles i en butikk, salong eller restaurant er med på å forme kundens helhetsopplevelse. Men i hvilken grad kan valg av spilleliste bidra til å styrke eller svekke bedriftens identitet – og omsetningen?

Vi tok en prat med James Allen, Creative Director i strømmetjenesten for bedrifter og TONO-kunde, Soundtrack Your Brand.

– Fortell oss om Soundtrack Your Brand og deres visjon?

Ola Sars, en av gründerne bak Beats av Dr. Dre, og Andreas Liffgarden, en Spotify-leder, grunnla Spotify Business i 2013 med støtte fra Spotify. Selskapet ble helt uavhengig i 2018 og ble rebrandet som Soundtrack Your Brand. Ola Sars forblir ved roret.

Vi er fortsatt basert i Stockholm, men har i dag kunder i 75 land over hele verden.

Vårt oppdrag er å være verdens beste lydplattform for virksomheter i fysiske lokaler. Dette gjør vi ved å omdefinere det kommersielle musikkområdet for å gi bedre resultater for kunder, artister, plateselskap og andre musikkrettighetshavere som TONO. For at alle skal vinne på det.

Musikk bidrar til å definere et rom. Bedrifter bryr seg forståelig nok om hvordan personalet samhandler med kunder og hverandre; de bryr seg om belysning og interiør og utvendig design. Men hva med det folk hører? Hvorfor skulle en bedrift ignorere det?

Å ikke spille musikk er å utelate en grunnleggende del av den totale opplevelsen, og å gå glipp av en enorm mulighet til å forbedre den. Men bare å spille hvilken som helst musikk er en dårlig idé, nettopp fordi det folk hører, former deres generelle oppfatning av et sted i så stor grad.

Bedrifter ønsker at folk skal ønske å være der – for å ønske dem velkommen, for at de skal sette pris på tiden de tilbringer der og at de skal komme tilbake. Bedrifter med fysiske lokaler kjemper i dag mot nettgiganter. Det har aldri vært viktigere for dem å vise fordelene og gledene ved tradisjonelle kundelokaler.

Saken fortsetter under bildet.

Foto: Soundtrack Your Brand

– Hvorfor skal bedrifter være bevisste på musikken de spiller? Hvorfor er det viktig at musikk og merkevare henger sammen? Hvorfor ikke bare la de ansatte ta kontrollen?

Musikk i en virksomhet fungerer som et signal til alle som hører den. Det signaliserer at de er på rett sted – eller ikke. Det får dem til å føle seg bra, og skaper positive følelser for merkevaren – eller ikke. Bedrifter bruker tusenvis av kroner, noen ganger millioner, på å definere merkevaren sin. Du kan enten berike merkevaren med riktig musikk, eller bryte den ned med gal musikk.

Dette er grunnen til at å la de ansatte spiller hva de vil er en dårlig idé. Det han eller hun tilfeldigvis lytter til for øyeblikket gjenspeiler sannsynligvis ikke merkevaren, eller resonerer med kundene. Du bør tenke på de ansatte når du velger musikken – de er viktige – men du må beholde kontrollen over hva som spilles.

Ansatte har også en tendens til å foretrekke musikk med høyere energi, som oversettes til musikk med høy BPM (Beats per minute / taktslag per minutt). Dette er ofte en dårlig ide. Energisk musikk får tiden til å gå fortere, noe som får folk til å føle at de må skynde seg, at de bruker for mye tid i en butikk. Med andre ord kan musikk med høy energi drive kundene ut døra. Hvis du har en transaksjonsvirksomhet, som en butikk, restaurant eller kaffebar, vil du vanligvis unngå dette. Du vil at folk skal holde seg i lokalene, ta seg tid og sette pris på det du har å tilby … og kjøpe noe. Helst mye.

– Hvordan kan en bedrift komme frem til en musikalsk identitet som passer med merkevareidentiteten?

Det er ikke noe fasitsvar her, men her er noen generelle retningslinjer.

Vi ser bort fra energinivå, som allerede er nevnt over. Da kan vi kikke på sjanger, stemning og når musikken ble produsert. Men før vi dykker ned i disse kategoriene, må du tenke på hva du tilbyr og hvem som er målgruppen din. Det er dem du spiller musikk for.

De fleste virksomheter henvender seg til kunder. Og heldigvis er det du selger og hvem du selger det til, nært beslektet. Mange bedrifter vet godt hvem målgruppen er, og har et klart bilde av målkunden. Start i så fall her. Men hvis ikke, er dette en flott mulighet til å sørge for at det du selger er i tråd med hvordan du tilbyr det og hvem du tilbyr det til.

Vurder også den visuelle presentasjonen av virksomheten. Lyddesignet, eller musikken, skal utfylle det visuelle designet. Gjøres dette riktig, forsterker de hverandre og formidler den samme ideen til forskjellige sanser.

Tenk på et eksklusivt klesmerke som selger elegante, moderne klær og tilbehør med kvinner i 30- og 40-årene som målgruppe. Med mindre du har gode grunner til ikke å gjøre det, bør du vurdere sofistikert, ny, elegant musikk som passer til lokalet og tilbudet. Noen sjangere vil bare ikke fungere: hardrock eller gangster-rap vil sannsynligvis ikke gjøre nytten her.

Soundtrack hjelper kundene med å realisere lyden av merkevaren på flere forskjellige måter. For det første har vi mer enn 560 spillelister kuratert av vårt musikk-team. Å lage spillelister er det de driver med, og de har laget dem for forskjellige virksomhetstyper, sjangere og mye mer. Dette er en god begynnelse. Avhengig av abonnementstypen din, kan du legge til eller fjerne sanger fra disse spillelistene, for å avgrense lyden ytterligere.

Systemet anbefaler musikk basert på virksomhetstypen din, og lærer hva du liker for å kunne fortsette å foreslå ny musikk som stadig nærmer seg ditt ideal. Du kan også se hvilken musikk som er populær i andre virksomheter som din.

Men – og dette er veldig kult – du kan også klikke på stemningsknapper i produktet som beskriver merkevaren din, som «sofistikert», «elegant» og «moderne» nevnt ovenfor, og deretter klikke på knappene for å filtrere musikken ytterligere etter når den ble produsert, som “2010 -tallet” eller “siste” for de siste årene. Og så får du en stasjon fylt med musikk som passer dine spesifikasjoner.

Hvis du allerede har den perfekte spillelisten i tankene – og da har du et forsprang på de fleste – kan du lage den i Soundtrack med akkurat de samme sangene. Og hvis du har laget spillelisten i Spotify? Bare importer den.

Nå er dette veldig viktig: tenk på om sanger med eksplisitte tekster passer til merkevaren din. Hvis du er en bar, er de sannsynligvis OK. Hvis du er en familievennlig restaurant, er de ikke det. Dette er grunnen til at Soundtrack lar våre kunder fjerne alle sanger med eksplisitte tekster ved bare å klikke på en knapp.

Et fotnote om personalet: de er også viktige, men det beste du kan gjøre for å sørge for trivsel er å ikke spille de samme sangene igjen og igjen.

Saken fortsetter under bildet.

Foto: Soundtrack Your Brand

Kan godt gjennomtenkt valg musikk føre til økte inntekter?

Uten tvil. Du kan lese studier som viser hvordan store selskaper økte inntektene med, i noen tilfeller, tosifrede tall, på våre nettsider. Avkastningen på investeringen er enorm. Og det er heller ikke vanskelig å gjøre det riktig.

– Hvordan vet man om man har lykkes eller fortsatt har rom for forbedring?

Hvis du har funnet merkevareidentiteten din og kjenner målkunden, bør musikken du spiller gjenspeile dette, uten for store endringer seg. Men du kan for eksempel eksperimentere med ulike sjangere til forskjellige tidspunkter. Og du kan fortsette å justere soundet ditt over tid. Og tro det eller ei, men kundene vil sannsynligvis kommentere musikken når de liker den.

– Bør ulike typer virksomheter tenke ulikt om musikk?

Absolutt. En bank er ikke et treningsstudio. Dette går tilbake til å vite hva du tilbyr og hvem du tilbyr det til.

Alle bedrifter bør imidlertid tenke på musikk på samme måte når det gjelder viktigheten dens som et verktøy. Og her er et tips til alle: Tilpass energinivået til situasjonen, ukedagen, tidspunktet på dagen, etc. Når det er travelt og du må sørge for raskere utskiftning av kunder, kan en transaksjonell virksomhet øke energinivået i musikken. Når det går tregt, senk energien for å holde dem lenger i butikken.

Dette betyr at det er en god idé å planlegge spillelister med ulike energinivåer på forhånd, slik at du ikke trenger å bekymre deg for å finne den riktige musikken i kampens hete. Å ha riktig energinivå til rett tid er veldig, veldig viktig.

– Hvordan påvirker andre faktorer musikkens effektivitet – plassering av høyttalere, volum, etc.?

Den generelle ideen er at musikken skal være merkbar, men ikke overveldende.

Man bør plassere høyttalerne jevnt fordelt i et rom, og det er bedre å ha flere små høyttalere som spiller musikk på et lavere volum, enn noen få store som spiller med et høyere volum. Plasser dem i taket slik at de vinkler nedover mot gulvet, akkurat som du gjør med belysning.

Volumet bør være konsistent i hele rommet du spiller musikk i, med ett unntak: det bør være lavere der personalet ofte snakker med kunder, som i kassen, slik at de enkelt kan kommunisere.

Utover tekniske hensyn bør man vurdere å spille en blanding av populære og mindre kjente sanger. Det kan være fristende å bare spille hits, men ikke gjør det! Vi gjennomførte en massiv studie med en stor internasjonal restaurantkunde for å studere dette. Kunden spilte bare tilfeldige hits, deretter bare hits som passer til merkevare-soundet, og til slutt en blanding av populære og mindre kjente sanger som passer til merkevaren. Det viser seg at bare det å spille tilfeldige hits faktisk reduserer salget. Å spille hits som passer med merkevaren forbedret resultatet noe, mens å spille en blanding av hits og mindre kjente sanger som passer merkevaren øker salget mest av alt.

Saken fortsetter under bildet.

Foto: Soundtrack Your Brand.

Hva er fordelene med å bruke lisensiert musikk fremfor royaltyfrie strømmetjenester?*

Du får rett og slett bedre musikk. Vi har allerede forklart hvorfor musikk er viktig for bedrifter og hvorfor det er avgjørende å ha musikk som passer merkevaren og kunder, ikke bare hvilken som helst musikk. Og selv om noe royalty free musikk utvilsomt er ok, ønsker man kvalitet og variasjon. Den beste musikken er skrevet, fremført og produsert av profesjonelle. Disse fagpersonene forventer rimelig nok å bli betalt for hardt arbeid og kreativitet.

Det finnes relativt sett få royaltyfrie sanger totalt sett. Så, hvordan skal du finne den perfekte musikken for virksomheten din hvis du blir tvunget til å nøye deg med en mindre katalog med lavere generell kvalitet? Det går ikke.

Du kommer heller ikke til å kunne spille noen av hittene du vil ha i miksen – og det er viktig.

Til slutt ønsker mange kunder å spille bestemte sanger av bestemte artister. Hvorfor ikke, hvis de passer til merket? Du kan gjøre dette med Soundtrack, men ikke med en royalty-fri katalog.

Alt dette er grunnen til at det er et sentralt poeng at Soundtrack tilbyr absolutt flest låter lisensiert for bedrifter – 58 millioner. Dette gir våre kunder kvalitet og variasjon, som sikrer at de har riktig musikk som stemmer overens med merkevare og målgruppe.

*Med royaltyfrie strømmetjenester mener vi tjenester som har forhåndslisensiert eller kjøpt rettighetene til musikken i biblioteket.

– Hvorfor betale for en strømmetjeneste for bedrifter, og ikke bare bruke ditt personlige abonnement?

Det er i strid med opphavsrettslovgivningen, og avhengig av hvordan disse lovene håndheves rundt om i verden, kan det resultere i store bøter.

Å spille musikk i virksomheten din er vesentlig forskjellig fra å lytte til den i huset ditt; det første handler om å tjene penger, og det siste handler om din personlige rekreasjon. Siden bakgrunnsmusikk vanligvis brukes for å oppnå forretningsmål, kreves det forskjellige lisenser. Soundtrack gir disse lisensene og personlige strømmetjenester gjør det ikke.

Og hva med å støtte menneskene som faktisk lager musikken du spiller? Artister tjener opptil ti ganger mer per strømming med en bakgrunnstjeneste som Soundtrack Your Brand, enn når noen strømmer den samme sangen hjemme. Soundtrack, unikt blant bakgrunnsmusikkleverandører, sporer hver sang som spilles. Så, hver artist blir betalt rettferdig og kan fortsette å gjøre de, og du, elsker.

I tillegg til de juridiske og etiske hensynene, er en god bakgrunnsmusikktjeneste designet for forretningsbruk. Du vil være i stand til å planlegge hva musikk spiller når. Du vil være i stand til å overvåke hva som spilles på alle stedene eller sonene dine på disse stedene. Du vil begrense personalets kontroll over musikken mens du gir dem muligheten til å svare på øyeblikket.

Folk tror ofte at den eneste måten å spille musikken de vil ha er med personlige streamingtjenester. Men med Soundtrack trenger man ikke velge mellom å spille akkurat den musikken man ønsker, og å følge loven, opptre etisk og ha tilgang på verktøyene optimaliserer bruken for virksomheten. Man kan få i pose og sekk.

Les mer om Soundtrack Your Brand