Slik gir du ut vinyl

Et godt designet LP-omslag og forseggjort innpakning kan gjøre musikkfans nysgjerrige på musikken din, det kan pynte opp i hyllene og samtidig være en utløsende faktor for utvikling av emosjonelle bånd til musikken og musikerne/låtskriverne. Når du har lest denne artikkelen, har du all kunnskapen som trengs for at du skal kunne utgi din egen LP.

Tekst: Kai Lofthus

Det er høy «diskant» i produksjonsetterspørselen av vinyl for tiden. Enkelte fabrikker er så sprengt på kapasitet at de ikke tar imot nye kunder, og har du fått plassert en bestilling kan det fort gå to måneder før platene er levert. Men bransjefolk som TONO har snakket med er optimistiske på formatets vegne, og sier etterspørselen reflekterer markedspotensialet. Med denne artikkelen vil vi bidra til at det blir minst mulig «bass» i gjennomføringen.

LP bra i promoteringen
Maria Nergård_2
– Det er fortsatt butikker som helst bare vil ha vinyl, forteller Maria Nergård hos Musikkoperatørene.

Utover det fysiske og kunstneriske kan det være promotionmessige fordeler ved å gi ut musikk på vinyl, ved at det kan hjelpe deg å bli lagt merke til av media og fans når de fleste andre kun bruker digitale kanaler. På 70- og 80-tallet, da det var betydelig lavere omsetning i bransjen enn i dag, var det nesten ingen ende på kreativiteten. Det kom plater i mange ulike former: sjutommere, fleksisingler, titommere, maxisingler og LPer, og ikke minst farger: gule, grønne, røde og svarte, og noen ganger med bilde på selve plata (picture discs). Dette har band som Iron Maiden utnyttet til fulle.

Maria Nergård, som tidligere jobbet hos Platekompaniet, hvor vinyl igjen har fått prominent plassering, og nå jobber med kunder hos salgs- og distribusjonsselskapet Musikkoperatørene, har stor tro på vinyl:

– Jeg vil definitivt si det er liv laga for opptrykk av vinyl. Det er fortsatt butikker som helst bare vil ha det. Vi ser at det er mange artister og selskaper som legger mye penger i innspillinger og utseende på albumet, sier hun.

Hun får støtte av Håkon S. Bakken, direktør hos fabrikken Dicentia:

– Det er et godt inntektspotensiale i vinyl. Det er ikke mye man skal selge for å dekke inn kostnadene.

Ikke dyrt…

Når du får høre at enhetskostnaden pr trykte LP er lavere enn prisen på en dobbel espresso kan vi godt forstå at du tenker:

1) Ok, dette kan være noe for meg, men hva koster det og hvordan kan jeg finansiere det?Kostnaden avhenger av volum, og hvordan du vil at plata skal bli seende ut, så du må trigge fantasien på hvordan du vil at coveret, plateetiketten og eventuelt annet materiell skal se ut, og deretter innhente diverse tilbud for å vurdere om det er gjennomførbart. Det kommer vi tilbake til nedenfor.

Og det er med vinyl som med alle andre ting som må kjøpes: Det kan finansieres med både egne og andres penger. Vi anbefaler å lese og ta vare på denne artikkelen om crowdfunding, og vurdér det i tillegg til egen bankkonto, sponsorer, offentlige støtteordninger og andre investeringskilder.

2) Djevelen er i detaljene: Vær nøye med planlegging og justering av planene underveis.
De du behøver på laget ditt har som oftest mange kunder og daglige oppgaver. Virkeligheten kommer ofte i konflikt med behovet for å få platene ”om noen uker”. Har du lyst til å gi ut plata om en måned, fordi du er så spent på hva folk synes, trenger penger eller det er da du vil ha releasekonserten, må du nok justere forventningene dine.

Det ideelle er å sette en utgivelsesdato seks til tolv måneder etter den dagen musikken er ferdig innspilt og mikset. Det sparer betydelig med tid om det allerede på dette stadiet er hyret  en designer som kan utforme det grafiske, og at den kunstneriske visjonen er avklart. Et halvt år gir deg god tid, men da må det jobbes kontinuerlig, og taes høyde for at alt kan gå galt underveis. Et år gir ekstra god tid.

Det er viktig at denne saken ikke sees strengt som en steg-for-steg-beskrivelse. Flere av oppgavene kan, og bør, jobbes med parallelt. Planlegg, delegér og styr arbeidet slik at alle jobber mot målet du betaler dem for (ja, du må betale dem, akkurat på samme måte som du vil ha betalt for ditt arbeid). Enhver uplanlagte forsinkelse eller utsettelse fører til at utgivelsesdatoen må forskyves. Det må taes høyde for at noe kan gå galt, inkludert at lastebilen som frakter platene kan stå fast på en snødekt vei.

Låtskriving og innspilling krever sikkert all din våkne tid, men sett av noen timer hver uke til produktutviklingen. Det er en stor fordel om andre folk som er involvert i prosessen, spesielt designere, kan jobbe parallelt med at du jobber med ditt.

Håkon Bakken hos Dicentia understreker at det er viktig med god planlegging også for deres del.

– Det er lang leveringstid på vinyl i dag. Alle fabrikkene har en voldsom etterspørsel som gjør at vi kan ha åtte til tolv ukers leveringstid nå opp mot jul. Normalt går det seks til åtte uker.

3) Sjekk markedet for tjenestetilbud og priser
De viktigste tjenestene du behøver å kjøpe:

  • Design av albumcover og annet grafisk materiell (f.eks. hefte eller andre innlegg). Hvis du ikke kjenner noen, sjekk om vinylfabrikkene har egne folk eller noen kontakter de kan formidle.
  • Mastering av vinyl. Prosessen for vinylmastering er annerledes enn for CD og digitalt. Finn folk som har et godt renommé, så kan det renomméet dryppe over på deg hvis du er like kvalitetsbevisst.
  • Vinyltrykk hos en fabrikk.
  • Bistand med planlegging og gjennomføring. Hvis du har for mye å gjøre hver dag kan det være enklere og mer kostnadseffektivt å hyre noen til å bistå deg med arbeidet. Relevante arbeidsoppgaver kan være alt fra administrasjon til å kontrollere kvaliteten på det skriftlige og grafiske.

ncblogo_1000px

4) Noen praktiske sider ved produktutviklingen

Tillatelse til opptrykk: Selv når det bare er snakk om ditt repertoar er det nødvendig å skaffe tillatelse fra Nordisk Copyright Bureau (NCB), et selskap som eies av TONO og de andre nordiske forvaltningsorganisasjonene. NCB sikrer at tekstforfattere, komponister og musikkforlag blir kompensert for bruk av musikk.

– Fabrikker er forpliktet til å sørge for at de kun trykker plater som gjør at låtskriverne og musikkforlag får betalt av utgiverne. Enkelte band og artister kan ønske å gjøre en versjon av sanger som andre har lagd, og da utløser det en plikt til å betale for det. Det gagner jo også deg, hvis noen vil gjøre en versjon av dine sanger, sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef hos TONO.

Alle som utgir musikk i Norden må derfor ha en avtale med NCB. Hvis du/dere utgir egenkomponert musikk på egen label, og ikke har en eneste coverversjon på plata, får du/dere en tillatelse med spesialbetingelser: kun et administrasjonsgebyr på kr 550,- for inntil 5000 eksemplarer pr. utgivelse. Det bidrar ikke minst til å styrke det systemet som også verner om dine rettigheter og dine inntekter som opphavsperson. Les mer om dette på NCBs nettsider

Enkelte fabrikker kan hjelpe med NCB-klarering, men det er heller ikke dumt å ha direkte kontakt med NCB, slik at du får kunnskap om hvert steg i prosessen. NCB informerer om at det er nødvendig å ha logoen deres trykket på de fysiske kopiene, og å registrere utgivelsen hos dem på samme måte som en CD. Lenke til ytterligere informasjon om det: https://www.ncb.dk/E2EWeb/WebEpLogin.faces )

For å forvalte rettighetene dine som musiker og utgiver er det viktig å skaffe en ISRC-registrantkode fra Gramo: http://www.gramo.no/jeg-lager-musikk/isrc-kode.

5) Den kunstneriske, grafiske utformingen
Det er mange måter å pakke inn musikken på: enkelt albumomslag, utbrettscover, boks m.m. Sjekk fabrikkenes websider for informasjon om hva de tilbyr, og se også hva andre artister har gjort tidligere. Kanskje det er elementer i musikken og imaget ditt som kan fremheves med kreativt design? Tenk på hva du selv kunne tenkt deg å ha i hylla, og samarbeid gjerne med andre som kan hjelpe deg i markedsføringen, for eksempel en kunstner som arrangerer utstillinger hvor du kan fremføre musikken.

Det anbefales å legge tid og omtanke i det skriftlige; tekster og såkalte liner notes (https://en.wikipedia.org/wiki/Liner_notes).

– Det er morsomt når band som Kråkesølv lager en boks. Det er mange vanvittig flotte utgivelser. Raga Rockers-boksen, som vi har trykket, er den fineste i år, sier Bakken hos Dicentia. Han ser også at mange bruker lite tid på det grafiske. – Vi har ansatt en grafiker som kan hjelpe og si fra hvis det er noe som kan gjøres bedre, sier han.

Her har Dicentia lagt ut maler som kan brukes av designeren: http://dicentia.no/produksjon/emballasjelosninger-for-cd-dvd-blu-ray/.

 

Håkon Bakken
– Du skal ikke selge så mye før du dekker inn kostnadene, mener Håkon S. Bakken, adm. dir hos Dicentia.

 

6) Valg av låter, rekkefølge og spilletid
Om du har kommet så langt i prosessen at du vil gjøre dette, så er det nå tid for å finne ut om de låtene du har spilt inn passer inn på plata, hvilken flyt og sammenheng de vil utgjøre, og om du eventuelt må la noen ligge til en annen utgivelse (CD, vinyl eller digitalt).

Rekkefølgen og lengden må være avklart før låtene sendes til mastering.

Morgan Nicolaysen hos Propeller Mastering anbefaler en lengde på 18-20 minutter pr. side:
– Mellom 20 og 22 minutter pr. side er ok, men over 22 minutter er på eget ansvar, sier han.

Sjekk gjerne med masteringfirmaet du vil bruke, og få deres tilbakemelding på hva de tenker om låtrekkefølgen.

Det er smart å tenke rettigheter parallelt nå. Når du vet hvilke låter som havner på plata, sett av noen minutter til å registrere dem hos TONO. Dette gjør du på medlemstjenesten Mitt TONO. Registrer dem også med ISRC-koder i Gramo.

Vil du selge platene i butikk, og ikke bare på konserter og postordre, behøver du en strekkode. Gir du samtidig ut musikken på Phonofile eller andre digitaltjenester får du en der. Eller du kan kjøpe en hos fabrikken.

7) Skaff oversikt over alle metadata
Metadata er data som beskriver andre data, og sørger for at rettighetsforvaltningen i bransjen fungerer slik at du tjener penger i de leddene du skal. Plateselskaper har alltid pleid å lage såkalte label copy-skjemaer som inneholder metadata og all annen nødvendig informasjon om innspillingene/utgivelsen. Det er smart å gjøre det til en vane å lage slike for hver utgivelse og lagre dem i et regneark, så har du oversikt over det som utgjør fundamentet for de intellektuelle og kommersielle rettighetene i musikken.

Label copy-skjemaer inneholder som regel:

Albumartist
Albumtittel
Låttitler og lengde på låtene
Tekstforfattere og komponister (kan være nyttig og oversiktlig å skrive inn hvilke andeler som hver av dem har)
Navn på musikkforlag (m/ eventuell andel)
Eventuelle andre artister/musikere som bidrar på låtene
Produsent(er) og andre bidragsytere
ISRC-koder
EAN/strekkode
Evt katalognummer
© – Copyright – Navn på de(n) som innehar opphavsretten + årstall
℗ – Phonogram rights – Navn på de(n) som innehar utgiverrettighetene + årstall

Sjekk gjerne andre artisters utgivelser, bli inspirert og studér/lær av detaljene!

8) Design og kvalitetskontroll
Sjekk med designeren underveis på om den kunstneriske visjonen din blir implementert som du ønsker og forventer!

9) Musikken må mastres
Musikk til vinyl mastres på en annen måte enn for CD- og digitalutgivelser.

– Hos Propeller gjør vi arbeidet for alle formater parallelt, og bruker deretter ekstra tid på å lage egne versjoner for vinyl med mer dynamikk, sier Morgan Nicolaysen. Han oppfordrer artister og band til å skape «luft» i innspillingene, så lyden ikke oppfattes som slitsom.

– Spesielt tettpakkede produksjoner kan være mer krevende å gravere på platene og mer dynamikk gir mer spillerom der. Vi går en ekstra runde med det vi kaller ”de-essing”, så det ikke blir ubehagelig forvrengning i diskantområdet, forårsaket av sibilanse (s- og sh-lyder). Vi kontrollerer også at bassen, og sideinformasjon skal fungere optimalt for angitt lengde.

Morgan Nicolaysen hos Propeller mastering forteller at musikk må mastres spesielt for vinyl. Han forteller også at musikk med "luft" i arrangementer og produksjon gjerne høres best ut på vinyl.
Morgan Nicolaysen hos Propeller mastering forteller at vinyl krever egen mastring, og at det her er rom for mer dynamikk enn i andre formater.

10) Valg av lacquer eller DMM (Direct Metal Mastering) og opplag
Nå er det på tide å innlede dialogen med fabrikken, og blant annet velge hvilken metode du vil at de skal bruke. Nicolaysen anbefaler lacquer-metoden (lakkert aluminium) fremfor DMM (gravering rett på kobberplate) – DMM, som ble populært på 80-tallet for å få lengre plater og mindre støy, oppfattes av mange som litt kjøligere, sier han.
Opplag: Hvor mange enheter bør du trykke opp først? En dansk plateselskapssjef fortalte en gang forfatteren av denne artikkelen en gang at man aldri bør forvente å selge mer enn 1000 eksemplarer av en plate, uansett hvor bra den er. Et førsteopplag pleier å være på mellom 500 og 1000 eksemplarer, ifølge flere kilder.

Hvis du har en utenlandsk distributør kan det være greit å få platene levert direkte dit, for å spare penger til transport og eventuell toll til Norge.

11) Tiden går, fabrikken trykker og du får tilsendt prøveplater/testpress
Dette er noe av det mest spennende og viktigste for resultatet: Tiden er kommet til at du får se og høre den første fysiske fremstillingen av dine musikalske og kunstneriske visjoner!

Lytt til testpressen på et anlegg enten du (eller noen du stoler på) kjenner godt, og gi tilbakemelding så snart som mulig, helst samme dag. Hvis det er en ulyd på en av testpressene, sjekk hvorvidt en av de andre (det leveres ofte fem stk) har problem på samme område. Hvis det er tilfelle har det skjedd noe feil enten ved gravering, metal work eller hos fabrikken.

12) Platene kommer!
Har du kommet så langt som dette, gratulerer med å være eieren av et opplag vinylplater som forhåpentligvis skaper inntekter og nye fans!

 


 

Klikk på bildet under for å lese hvilke erfaringer bandene Duplex og Leonov har gjort seg når de har gitt ut egenfinansiert LP på vinyl!

L