TONO omsatte for over en halv milliard

TONO omsatte i fjor for 541,9 millioner kroner. Den største veksten kom fra konsertområdet med inntekter på 70,6 millioner, en økning på 17,5 prosent fra året før. Også fra andre områder, inkludert utlandet og streamingtjenester, har TONO gode inntekter.

– Konsertmarkedet er en viktig inntektskilde for komponister og tekstforfattere. Radio gir også gode inntekter, men der er nåløyet trangere. Streaminginntektene er nok først og fremst merkbare hos de som skriver hits, eller som har en stor og mye brukt back-katalog. For det brede lag av norske opphavere er det derfor konsertvirksomheten som gir de største og viktigste inntektene, noe som også henger sammen med at det først og fremst er norske artister nordmenn vil se. Hele 70 prosent av konsertinntektene går nemlig til TONOs medlemmer, sier Cato Strøm, adm.dir i TONO.

Jonas Alaska får gode inntekter gjennom TONO. Foto: Foto: Ingrid Pop/HES

Jonas Alaska: – Viktige inntekter
Inntektene fra TONO er en stor og viktig bidragsyter til nærmere 30.000 komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag. TONO henter inn inntekter fra offentlig fremføring av musikk, og avregner videre til både TONO-medlemmer og flere millioner opphavere i verden for øvrig når musikken er benyttet på konserter, radio og TV, online eller i andre offentlige sammenhenger.

– Konserter gir veldig viktige inntekter for meg som er låtskriver, og ikke bare artist. At jeg gjennom TONO har inntekter på låtene når de spilles ute er veldig verdifullt, og egentlig helt grunnleggende for at jeg skal kunne ha et levebrød av dette, sier Jonas Alaska, som er en av de TONO-medlemmene som virkelig har vært aktive på konsertfronten de siste par årene.

Godt år for norske låtskrivere, sier TONOs adm. dir Cato Strøm. Foto: Caroline Roka/TONO

Stabilt fra kringkasting. Sterk vekst innen konsert og bakgrunnsmusikk
– Innen medieområdet, som omfatter kringkasting, online og videresending, hadde vi 329,5 millioner kroner i inntekter, og dette utgjør vårt største forretningsområde, forteller Cato Strøm. – Den sterke veksten på konsertområdet skyldes hektisk aktivitet i konsertmarkedet og målrettet arbeid fra TONO for å hente inn vederlag der musikk brukes. At medlemmene dessuten er flinke til å fortelle oss om avholdte konserter er også til stor hjelp for oss.

Andre viktige forretningsområder for TONO er bakgrunnsmusikk på hoteller, restauranter etc. hvor inntektene økte med 7,2 prosent og endte på 67,2 millioner kroner. Også bruk av norsk musikk i utlandet gir TONO høye inntekter. I 2016 var inntektene på 40,9 millioner, ned fra 43,6 millioner året før. Nedgangen skyldes utelukkende at inntektene fra Tyskland ikke ble overført til TONO før på nyåret 2017. Faktum er at norsk musikk brukes stadig mer i utlandet.

Strømmetjenester i positiv vekst
TONOs strømmeinntekter kommer fra tjenester som Spotify, Tidal og Apple Music, men også fra filmstreamingstjenester som Netflix, et område som er i positiv vekst for TONO.

– Innenfor det digitale området fakturerte vi i 2016 for cirka 115 millioner. Til sammenlikning var onlineinntektene i 2015 på 101,8 millioner, sier Cato Strøm.

TONO fikk 1 515 nye medlemmer i løpet av 2016, og totalt registrerte TONOs medlemmer 29 000 nye verk hos organisasjonen. TONO mottok i løpet av 2016 ca. 21 700 konsertrapporter. Kjønnsfordelingen blant medlemmene er 80 prosent menn og 20 prosent kvinner.

LES ÅRSRAPPORTEN 2016 HER

Klikk på bildet for å se en kortversjon av de viktigste tallene fra 2016

Om TONO:
TONO er et non-profit samvirkeforetak, stiftet i 1928, som eies og styres av sine medlemmer: Komponister, tekstforfattere og musikkforlag.  TONO forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge, og innkasserer vederlag for offentlig fremføring av dem. TONO representerer i dag mer enn 29 000 TONO-medlemmer, samt mer enn 2,5 millioner opphavere fra andre land i det norske territoriet gjennom gjensidighetsavtaler med søsterselskaper verden over. TONOs resultat til fordeling overføres videre til rettighetshavere i fremførte musikkverk. TONO legger til rette for bruk av musikk i samfunnet, samtidig som musikkskapere gis et grunnlag for å kunne skape stadig nye musikkverk.
For mer informasjon:
Cato Strøm, adm. dir i TONO, mob. 922 16 319, e-post: [email protected]
Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO, mob. 909 65 254, e-post: [email protected]