– Musikernes blindsone

Hva er forskjellen på TONO og Gramo? Hvem har rett til penger for en låt? Trenger du en musikkforlegger? Hvis disse spørsmålene får svetten til å piple og hodebunnen til å klø, er du ikke alene.

 / 18/03/2019 /

Hva er forskjellen på TONO og Gramo? Hvem har rett til penger for en låt? Trenger du en musikkforlegger? Hvis disse spørsmålene får svetten til å piple og hodebunnen til å klø, er du ikke alene.

Tekst og foto øverst: Kristian Dugstad / TONO

Det er ikke nødvendigvis slik at alle som skriver låter vil jobbe i musikkindustrien. Det er lov til å spille gitar eller lage beats på soverommet, uten å ha intensjoner om å leve av det. Mange har imidlertid en drøm om å kunne livnære seg på musikk.

I dagens musikkindustri kan det være utfordrende å navigere kompliserte lovverk, kontrakter og rettigheter. For noen er det kanskje lettere å ikke forholde seg til det, i det hele tatt.

– Kreative mennesker har ofte en blindsone når det kommer til forretningssiden av musikkindustrien. De vil helst bare lage musikk i sin egen verden, men på et eller annet tidspunkt må mange forholde seg til industrien, forteller Mike Hartung.

Han er en av grunnleggerne av lydstudioet Propeller Music Division og styreleder i Platearbeiderforeningen. Gjennom sistnevnte verv har han organisert foredragsturneen «The Business». Målet er nettopp å gjøre noe med denne blindsonen, og mangelen på kunnskap.

Er du studioteknikker, musikkprodusent eller er involvert i produksjon av musikk? Meld deg inn i Platearbeiderforeningen her.

– Kan svare på alt

– Når det ikke er nok stoler til alle som vil inn, så beviser det at dette er nødvendig, sier styreleder i Platearbeiderforeningen, Michael Hartung. Foto: Kristian Dugstad / TONO

Forskjellen på en låt og en innspilling, riktig fordeling av rettigheter, kontrakter, plateselskap og musikkforleggere – Dette er ting man må forholde seg til, skal man tjene til livets opphold i musikkbransjen. Hartungs ønske er å hjelpe musikere og låtskrivere med å nå et grunnleggende kunnskapsnivå.

– Rettigheter og regelverk er veldig sammenfiltret i denne bransjen. Vi vil prøve å tydeliggjøre og skape så stor forståelse som mulig. Slik kan vi hjelpe de som ønsker en karriere i musikkindustrien, med å beskytte sine interesser.

For å oppnå dette målet har Hartung fått med seg en rekke veteraner fra musikkindustrien. Morten Møller fra Gramo, musikkforlegger Kai Robøle, advokat for medie-, film- og musikkbransjen, Stine Helen Pettersen, og medlemssjef i TONO, Jan Espen Storo er med på foredragsturneen.

– Vi har konstruert teoretiske situasjoner, som kan oppstå i virkeligheten. Panelet tar for seg disse, med bakgrunn i sine fagfelt. Dessuten svarer vi på et hav av spørsmål fra salen. Med all kompetansen vi har på scenen, kan vi stort sett svare på alt.

Ny teknologi, nye tider

Et av flere gjennomgangstemaer er skillet mellom verk og innspilling. Det er ifølge Hartung stor forvirring rundt forskjellene på TONO og Gramo.

– Forestill deg at du er Mozart og skriver tekst og noter på et stykke papir. Det er sangen din. Det samme gjelder for en poplåt: du eier den, selv om den ikke er innspilt. Disse rettighetene er det TONO som forvalter. Innspillingen av samme låt er et annet stykke eiendom, og de rettighetene håndterer Gramo.

Det som gjør denne distinksjonen særlig vanskelig i dag, er teknologi, tror Hartung. Tidligere var det å skrive en låt, og det å spille den inn, to helt forskjellige ting.

– I tiden vi lever i er det utrolig enkelt å lage en sang på en laptop. Man trenger ikke engang være musikere. Derfor har prosessene blitt veldig sammenfiltrede. Ofte lager man både sang, innspilling og produksjon helt samtidig. Da er det viktig å forstå at man også har skapt flere åndsverk på samme tid.

Medlemssjef, Jan Espen Storo, representerer TONO på foredragsturneen The Business. Foto: Willy Martinsen / TONO

Publikum styrer

Til tross for at Hartung og panelet har faste temaer de ønsker å ta tak i, er hvert seminar forskjellig fra det forrige. Publikum har en egen evne til å styre praten.

– Nivået av spørsmål fra salen var nok det jeg var minst forberedt på. Retningen på foredragene har virkelig vært diktert av publikum. Vi kan ha verdens beste plan for hva vi skal snakke om, men til syvende og sist er det publikums spørsmål som avgjør. Og da kan vi ende hvor som helst.

Det overveldende engasjementet tar han som et tydelig tegn.

– Når det ikke er nok stoler til alle som vil inn, beviser det at dette er et nødvendig tiltak. Det er en dugnad som vi ikke får betalt for i penger. Betalingen er når folk kommer bort etter seminaret og sier at det er det beste industriseminaret de har vært på.

Flere seminarer

«The Business» har til nå blitt holdt i Bodø, Tromsø, Trondheim, Bergen og Stavanger. Men turneen er ikke over enda.

Tirsdag 26. mars holdes foredraget på Kulturhuset i Oslo. Tirsdag 7. mai kan du få med deg The Business på Union Scene i Drammen. Muligheten kommer også til å by seg i Kristiansand etter sommeren.

Under Trondheim Calling 2019 var The Business stappfullt. Foto: Michael Hartung

http://www.mxst.no/