Sam Altman og OpenAI tapte rettsak mot tyske GEMA. (Foto: Frank Robichon/EPA/NTB)
Historisk dom i Tyskland
Tysk rett har slått fast at OpenAI har brutt opphavsretten ved å trene sin KI-modell på sangtekster uten tillatelse. – En historisk og viktig seier for musikkskapere, og et viktig skritt på veien mot bedre regulering av kunstig intelligens, sier adm. direktør i TONO, Karl Vestli.
/ 17/11/2025 / Willy MartinsenDommen, som ble kunngjort 11. november, er den første store og prinsipielle i Europa som setter grenser for hvordan generativ KI kan bruke musikk og tekster. Det er ennå ikke klart om OpenAI vil anke, og dommen er ikke rettskraftig.
– Dommen slår fast at opphavsretten også gjelder for KI-selskaper, og at de ikke kan bruke menneskers skapende arbeid gratis og uten tillatelse. Dette er en ny og viktig prinsipiell avklaring som kan få stor betydning for fremtidig KI-trening i Europa, og som vil kunne bidra til å gjenopprette noe av balansen mellom rettighetshaverne og teknologiselskapene, sier Vestli.
GEMA la ni konkrete sangtekster til grunn for søksmålet. Retten slo fast at både lagringen av sangtekstene i modellens parametere («memorisering») og gjengivelsen av tekstene i ChatGPT sine svar utgjør opphavsrettskrenkelser.
OpenAI hevdet at treningen var lovlig under unntaket for “text and data mining” i tysk opphavsrett. Dette ble avvist av retten, som fastslo at unntaket kun gjelder midlertidige kopier til analyseformål, ikke varig lagring av verk i modellparametrene. Når en KI-modell faktisk memorerer og kan gjengi deler av verk, går det utover rammen for lovlig datamining og er et inngrep i opphaverens rettigheter.
– Retten la også til grunn at slike reproduksjoner omfattes av EUs Infosoc-direktiv, og slo fast at selv data lagret som sannsynlighetsverdier i modellens parametere kan utgjøre en kopi hvis teksten kan gjengis, sier jurist og avdelingsdirektør i TONO, Inger Elise Mey.
Retten avviste samtidig GEMA sitt krav om krenkelse av personlige rettigheter knyttet til endrede sangtekster.

TONO ser dommen som en klar bekreftelse på prinsippet selskapet lenge har fremmet overfor både norske og europeiske myndigheter: KI-selskaper kan ikke dekke seg bak opphavsrettslige unntak. De må inngå lisensavtaler med rettighetshaverne og dele inntektene med de menneskelige skaperne. Dette er på linje med andre digitale tjenester som bruker opphavsrettsbeskyttet musikk.
– Den tyske dommen er et viktig steg for å lukke det nye verdigapet som har oppstått med fremveksten av kunstig intelligens. KI-selskaper har enorme inntekter som bygger på opphavsrettsbeskyttet innhold. Hvis opphavere ikke får del i verdiene de bidrar til å skape, oppstår en ubalanse som må rettes opp. Dommen viser at rettssystemet er i ferd med å forstå det, sier Mey.
De amerikanske KI-selskapene har hevdet at treningen på beskyttet musikk omfattes av fair use-unntakene, som fritar dem fra å klarere slik bruk. Dette gjelder imidlertid ikke i Europa.
– Hvis dommen i München blir stående, vil den kunne danne grunnlag for en felles europeisk praksis, og vil kunne få betydning langt utover Tysklands grenser. Den bekrefter dessuten det TONO har argumentert med både overfor EU og norske myndigheter: Lisensiering og åpenhet må ligge til grunn for alle modeller av kunstig intelligens som bruker musikk og kreative verk. Dommen gir håp om et rettferdig digitalt økosystem der teknologi og kunst kan utvikles hånd i hånd med respekt for hverandre, sier Mey.

Karl Vestli påpeker at dommen ikke kun handler om juridiske prinsipper, men også dreier seg om viktig klargjøring av rammene for KI-økonomien.
– Det er avgjørende at det blir etablert gode og velfungerende rammer for denne økonomien, og som skaper verdier for både rettighetshaverne og KI-selskapene. Kollektiv lisensiering av musikkrettigheter muliggjør KI-verdiskaping samtidig som rettighetshaverne får sin rettmessige andel av den. Dette er et nytt område, og det må etableres rammer for denne delen av musikkøkonomien. En dom som dette løser ikke hele problemet, men er likevel et viktig skritt på veien, avslutter Vestli.