TONO opplever historisk høye inntekter og står midt i store endringer. Samtidig er forventningene fra medlemmer og kunder i rask utvikling. TONOs administrerende direktør Karl Vestli deler her sine refleksjoner om TONO-året 2024 – og veien videre.
Tallene TONO presenterer for 2024 er rekordstore, imponerende og tegner et bilde av et norsk musikkliv i vekst. Samtidig er det en realitet at relativt få har store utbetalinger, mens flertallet opplever at utbetalingene er små. Mange etterlyser større åpenhet, høyere tariffer og bedre løsninger.
Mange er også bekymret for at deres virke trues av teknologisk frislipp og kunstig intelligens. For oss i TONO er dette en viktig påminnelse om at vi må jobbe enda bedre og mer effektivt med nødvendige endringer i vår praksis og vårt regelverk.
I året som har gått har vi i TONO tatt særdeles godt vare på de rettighetene vi er satt til å forvalte av våre rundt 43 000 medlemmer, og millioner av andre opphavere i våre søsterorganisasjoner over hele verden. Aldri tidligere har våre inntekter vært større, og for første gang i TONOs historie er de over én milliard kroner. Det forteller oss at musikk fortsatt skaper store verdier for de som bruker det i sine virksomheter, som konsertarrangører, strømmetjenester, filmog tv-produsenter, radiokanaler, butikker og restauranter.
Samtidig er TONO inne i en periode med betydelige investeringer i teknologi og infrastruktur, for å kunne tilby bedre tjenester til medlemmer og kunder, og for å kunne sikre kvaliteten i vårt arbeid inn i fremtiden. Det gjør at kostnadene er høyere enn tidligere, men vi har likevel klart å holde avregningene til medlemmene totalt sett på et høyere nivå enn året før.
I 2024 vedtok TONOs årsmøte store endringer i avregningsmodellen. Disse var ikke bare nødvendige for at TONO skulle følge loven om kollektiv forvaltning, de signaliserer også starten på en viktig reformering av TONOs praksis og regelverk som er i tråd med forventninger fra mange medlemmer, kunder og bransje. Våre medlemmer etterlyser større innsikt i avregningene, bedre rapporter, grundigere forståelse for hvordan kulturelle midler blir benyttet, og en konkurransedyktig administrasjonskostnad. Dette er utfordringer vi i TONO ønsker velkommen, og ser frem til å arbeide videre med. Et første skritt tas i forbindelse med årsmøtet i 2025 der trolig flere endringer i vedtekter, prinsipper og vilkår vil bli presentert.
Vi har hatt, og har, som sentral strategi å bygge tettere og sterkere relasjoner med våre medlemmer og bransjen for øvrig. Vi arrangerer medlemsfora og -seminarer, og samarbeider med viktige møteplasser som by:Larm, Trondheim Calling og en rekke sammenhenger der det skapes musikk. Der arrangerer vi møter, seminarer, debatter og deler data og kunnskap.
Vi har også økt, og viderefører i 2025, vår kontakt ut mot musikkbrukerne – våre kunder. Dette omfatter møter med blant annet mediebransjen, teknologimiljøer, bakgrunnsmusikkbrukere innen blant annet servering og overnatting, konsertarrangører og det frivillige feltet.
Det er nå, og fremover, en viktig del av TONOs strategi å bygge enda sterkere relasjoner med våre kunder. Lovens krav om å sette tariffer som speiler den verdien vårt repertoar representerer for kundene betyr at vi i større grad må arbeide sammen med kundene for å forstå hvilke behov de har, og hvordan musikk kan bidra til å skape større verdier for brukerne.
Musikkbransjen endrer seg i et forrykende tempo. Både teknologi, politikk og nye forretningsmodeller endrer våre rammebetingelser kontinuerlig. Vårt utviklingsprogram «Mjølnir» er inne i sitt tredje år, og bidrar til økt digitalisering og omstilling av TONO.
Vi har tatt en proaktiv tilnærming til kunstig intelligens, og ser muligheter for våre medlemmer samtidig som vi står opp mot de opphavsrettslige brudd som dagens trening av KI-modellene representerer. Både nasjonal og europeisk lovgivning henger etter på dette området. Det er samtidig utvikling i de digitale forretningsmodellene og tjenestene, og i bruken av disse, som utfordrer oss. De store teknologiselskapene og plattformene blir større og mektigere, og TONO må i enda større grad samarbeide og søke allianser for å kunne stå sterkere overfor disse fremover. Det er naturlig å søke et tettere samarbeid med andre forvaltningsorganisasjoner og forlag.
TONO fornyes på mange måter, ikke bare teknisk og organisatorisk, men også visuelt og fysisk. I forbindelse med vår årsrapport og årsmøtet blir vår nye visuelle profil synlig.
2025 markerer også året der vi ferdigstiller TONO- huset i Kongens gate 12. På nyåret 2026 vil vi endelig kunne ønske medlemmene velkommen til møte- og arbeidsplasser i deres eget hus midt i Oslo sentrum.
Vår ambisjon er at vi i dette huset kan samle kreftene på tvers av bransjen slik at vi sammen kan styrke musikken og medlemmene, og sørge for at kundene skaper enda større verdier når musikken brukes!
Karl Vestli
Administrerende direktør