I 2023 kjøpte TONO bygården i Kongens gate 12 i Oslo. Våren 2026 sto rehabiliteringen ferdig, og TONO-huset åpnet dørene som kontor, møteplass, studioer for musikkskaping og arena for medlemmene og bransje. Kjøpet er en betydelig investering for TONO, og som er gjort uten at det påvirker avregningene til norske og utenlandske rettighetshavere. Hvordan er det mulig?
TONO har plassert deler av midlene i eiendom for å gi trygghet for medlemmene. I tillegg gjør bygget at vi kan skape verdier for både musikkskapere, øvrig musikkbransje og alle som setter pris på ny musikk.
Styret i TONO har innkalt til ekstraordinært styremøte i lys av den siste ukens kritikk og at en rekke låtskrivere i dag har kunngjort at de melder seg ut av organisasjonen.
– Styret og jeg ønsker et TONO som er lettere å engasjere seg i, og påvirke, for alle medlemmer. Vi ønsker også å se på hvordan vi kan bruke de administrative ressursene i TONO og i gruppeforeningene smartere, slik at vi kan skape mer aktivitet for medlemmene for mindre kostnader, skriver TONOs styreleder Tom Hugo Hermansen i sin kommentar til mediekritikken.
TONOs adm.direktør Karl Vestli kommenterer på TONO-kritikken i media denne uken.
TONO har levert et omfattende innspill til EU-kommisjonens evaluering av opphavsrettsdirektivet (DSM-direktivet). – En av hovedutfordringene er at teknologiselskaper ikke er åpne om hvordan musikk brukes i treningen av kunstig intelligens, sier Inger Elise Mey i TONO.
Finansavisen og VG har de siste par dagene omtalt TONO. Sakene dreier seg om påstander om maktkonsentrasjon, og kritikkverdig fordeling av midler. Vi har i sakene sett flere påstander og fremstillinger som ikke stemmer, og det er viktig for oss å korrigere faktafeil og nyansere inntrykket som skapes.
TONO reagerer sterkt på en kritisk sak i Finansavisen, som inneholder faktiske feil.
9. Juni ble det avholdt årsmøte i TONO. Tom Hugo Hermansen ble valgt til ny styreleder, og her kan du se en oversikt over de ulike vedtakene.
TONOs årsmøte skal i år ta stilling til et prinsipielt spørsmål om styrets sammensetning. Skal styret fortsatt bestå utelukkende av opphavere, musikkforlag og ansattrepresentanter, eller skal det åpnes for én ekstern styreplass for å tilføre ytterligere kompetanse?