Jentekampanje Toppbilde kun logo copy

Bare 2 av 10 låtskrivere er kvinner

Bare 2 av 10 låtskrivere er kvinner. Blant de 50 mest spilte sangene på Spotify i Norge i 2020 var 12 prosent av låtskriverne og 0,7 prosent av produsentene kvinner. Nå ønsker TONO og et bredt spekter av norske låtskrivere og artister å rette oppmerksomheten mot disse skjevhetene med kampanjen «La flere bli hørt».

Anne Judith Wik, Anneli Drecker og Bel Canto, Bertine Zetlitz, Daniela Reyes, Ella Marie Hætta Isaksen, Ellen Andrea Wang, Fay Wildhagen, Frida Ånnevik, Ingeborg Mohn, Kari Bremnes, Lars Bremnes, Malin Pettersen, Maria Haukaas Mittet, Maria Mena, Matilda Gressberg, Sol Heilo, Thea Glenton Raknes, Thomas Dybdahl, Trygve Skaug og Øystein Greni er blant de norske låtskriverne og artistene som nå bidrar til informasjonskampanjen «La flere bli hørt».

Besøk kampanjesiden La flere bli hørt.

– Trist og alvorlig

Kampanjen har som mål å rette oppmerksomheten mot enkelte grunnleggende skjevheter blant de som lager musikken og sangtekstene nordmenn lytter til.

– Kjønn handler naturligvis også om identitet, men om vi bryter ned TONOs medlemsmasse på 38 000 medlemmer på personnummer ser vi likevel et tydelig mønster: Bare 2 av 10 er kvinner. Og selv om 3 av 10 nye TONO-medlemmer i 2021 har personummer som angir at de er kvinner er likevel det å lage musikk en så kjønns- og identitetsnøytral aktivitet at det i prinsippet burde ha vært likt fordelt. Tallene forteller oss at mange med talent for å skrive musikk og sangtekster ikke har fått utviklet det, noe vi synes er trist og alvorlig. Publikum står også fattigere igjen ved at de går glipp av perspektiver og historier, sier Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO.

Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO. Foto: Sverre Chr Jarild.

Få kvinner på inntektstoppen

TONO utbetaler penger til komponister og sangtekstforfattere når musikken deres spilles på radio og TV, på konsertscener, på musikk- og filmstrømmetjenester, på kino m.m. Jo mer musikken spilles, jo høyere blir TONO-utbetalingene. Utbetalingene viser også klare forskjeller også i hvem som tjener penger på å skrive musikk:

– Bare 12 av de 100 norske låtskriverne som fikk de største TONO-utbetalingene i 2021 er kvinner når vi ser på personnummer. Spotify forteller at 12 prosent av låtskriverne i de 50 mest spilte sangene i Norge på tjenesten deres i fjor var kvinner. Skjevhetene er synlige også i andre deler av musikklivet, både i Norge og i de andre nordiske landene, sier Martinsen.

«La flere bli hørt»

TONO starter 1. september informasjonskampanjen «La flere bli hørt», som vil gå over to uker. Her håper TONO at så mange som mulig av organisasjonens medlemmer vil være med og dele informasjonsbilder om saken på Instagram.

På by:Larm setter TONO også opp en paneldiskusjon med Sira Berry fra Spotify, artist og låtskriver Amanda Delara, Sofie Søndervik Sæther fra JM Norway og daglig leder i Balansekunst, og panelmoderator, Siri Haugan Holden, som skal  diskutere årsaker og løsninger.  

Fakta og statistikk

  • 20 prosent av TONOs medlemmer er kvinner (basert på registrerte personnummer i vår medlemsdatabase)
  • Blant nye TONO-medlemmer i 2021 var kjønnsfordelingen 28 prosent kvinner og 72 prosent menn
  • Blant de 50 mest spilte sangene på Spotify i Norge i 2020 var bare 12 prosent av låtskriverne og 0,7 prosent av produsentene kvinner. (Spotify 2021)
  • Blant de 100 komponistene og sangtekstforfatterne som fikk størst TONO-avregning i 2021 var det 12 kvinner
  • Av alle TONOs medlemmer som fikk TONO-utbetalinger i 2021 var det 19 prosent kvinner
  • Blant de 100 som fikk de største TONO-utbetalingene fra konserter i 2021 var det 14 kvinner
  • Blant de 100 som fikk de største TONO-utbetalingene fra radiospillinger i 2021 var det 22 kvinner
  • Kjønnsfordelingen i SSBs statistikk over sysselsatte innen musikk er på 69 prosent menn og 31 prosent kvinner (SSB Kulturstatistikk 2020).
  • 2 av 10 av norske komponister er kvinne, men bare to prosent av musikken hos norske orkestre er komponert av kvinner (Norsk Komponistforening 2019).
  • TONOs søsterselskaper i Finland (Teosto) og Danmark (Koda) har 20 prosent kvinnelige medlemmer. STIM i Sverige har 21 prosent kvinnelige medlemmer. Britiske PRS for Music har 17 prosent kvinnelige medlemmer.
  • Blant de 800 mest populære låtene på verdensbasis mellom 2012-2019var 12 prosent av låtskriverne og 2,6 prosent av musikkprodusentene kvinner (USC Annenberg Inclusion Initiative, 2021 via Balansekunstprosjektet). 

Balansekunstprosjektet har mye annen statistikk om skjevhetene i musikknæringen og i kulturlivet på sine nettsider: https://www.balansekunstprosjektet.no/statistikk

Kampanjesiden «La flere bli hørt» kan besøkes på www.laflereblihørt.no