DSC_3715
 © Akam1k3

Disse vant musikkforleggerpris 2020

For sjette gang ble opphavere som er medlem i TONO og deres musikkforlag hedret under Musikkforleggerprisen. Her er en liste over årets vinnere.

Onsdag 26. februar ble Musikkforleggerprisen utdelt for sjette gang.

Prisutdelingen arrangeres av organisasjonen Musikkforleggerne, en sammenslutning av norske firmaregistrerte musikkforlag. Musikkforleggerne er en av organisasjonene som har faste representanter i TONOs styre.

Her er en fullstendig liste over årets vinnere.

Årets verk – Populærmusikk

Verk: Tenker på deg – Gabrielle

Opphaver: Gabrielle Leithaug, Ole Torjus Hofvind og Syver Storskogen.

Musikkforlag: Starbox Publishing og Sony/ATV Music Publishing Scandinavia

Juryens begrunnelse: Den står på mange måter igjen som det essensielle sporet på en ellers glimrende høstutgivelse. En låt hvis tekst handler om å forsone seg med et brudd og gå videre i livet. Men også om å kunne se tilbake på det som var i et nytt lys og lære av det. Det er bittersøtt, men også gjenkjennelig for de aller fleste av oss. Sammen med Syver Storskogen og Ole Torjus Hofvind har den populære artisten og låtskriveren fra Bergen jobbet frem en luftig og varm produksjon som passer som hånd i hanske til lyrikkens tematikk. Til sammen utgjør den et verk som kan få tårene til å renne mens du lytter alene på trikken, men samtidig kan få tusener av hender med lightere og mobil-lys i været under en konsert.

Gabrielle Leithaug. Foto: Akam1k3

Årets verk – Klassisk/Samtid

Verk: «Sirkling»

Opphaver: Maja Ratkje og Monica Aasprong

Musikkforlag: ilhelm Hansen

Juryens begrunnelse: Vinnerbidraget i kategorien Årets verk er skrevet til Det Norske Jentekor, og det utmerker seg ved et enkelt uttrykk, som samtidig får en spennende utforming ved gjennomtenkte grep og vakre detaljer. Verket kler instrumentet godt, og fungerer spesielt fint for sin målgruppe. Komposisjonen evner å balansere mellom flere retninger innen samtidsmusikken, og kan derfor nå ut til et mangfoldig publikum.

Maja Ratkje. Foto: Akam1k3

Årets opphaver – Populærmusikk

Opphaver: Morten Gillebo (Mogilla)

Musikkforlag: Cassette Publishing/Warner Chappell Music Norway

Juryens begrunnelse: Prisen for Årets opphaver går til en låtskriver som gjennom 2019 har bemerket seg i norsk og internasjonal musikkbransje. Vinneren har produsert flere profilerte utgivelser i Skandinavia og blir sett på for å være en av de mest lovende produsentene i norsk urbanmusikk. Vinneren av Årets opphaver er valgt på bakgrunn av hans evne til å sette sitt personlige preg på alt han jobber med. Han har et unikt sound og både som låtskriver og produsent klarer vedkommende å få frem artistenes visjon i en unik drakt. Vinneren står bak flere kritikerroste utgivelser fra 2019, blant annet med artister som Arif og Dutty Dior. Det er ingen tvil om at man kommer til å se mer av Gillebo i norsk musikk fremover.

Morten GIllebo og Philip Ruud fra Cassette Publishing. Foto: Akam1k3

Årets opphaver – Klassisk/samtid

Opphaver: Ketil Hvoslef

Musikkforlag: Norsk Musikforlag

Juryens begrunnelse: Vinneren av kategorien Årets opphaver utmerker seg ved sitt mangeårige virke og store produksjon, og en utrettelig vilje til å komponere. Produksjonen spenner vidt både hva gjelder sjanger og besetning, der høydepunkt fra fjoråret blant annet er et bestillingsverk for janitsjarorkester til BIT20, innspilling og utgivelse av klaverkonsert med Leif Ove Andsnes og Bergen Filharmoniske Orkester, samt kammermusikkonsert under Festspillene i Bergen. Tross sin høye alder er dette en komponist som leker med musikk og humor, i stadig søken etter det nye og uventede. I 2019 feiret han sitt 80-års jubileum, og det er derfor en særlig glede å tildele årets pris til Hvoslef.

Unni Boretti, forlagssjef i Norsk Musikkforlag, tar imot prisen på vegne av Ketil Hvoslef . Foto: Akam1k3.

Årets gjennombrudd – Populærmusikk

Opphaver: Marie Ulven (girl in red)

Musikkforlag: Universal Publishing Group UK

Juryens begrunnelse: Låtskriver, komponist og produsent Marie Ulven satte uten tvil preg på musikkåret 2019 med solide singelutgivelser og sin andre EP «Chapter 2», som høstet både god kritikk og millioner av avspillinger og visninger på Spotify og Youtube. Med ekte og relaterbare tekster, og fengende indiepop komponert og produsert av henne selv, har Ulven på kort tid gått fra å være en såkalt Soundcloud-artist til å bli en internasjonal yndling med en stor, dedikert fanskare og utsolgte konserter over Europa og USA. Ulven er den rette vinner av Årets gjennombrudd 2020!

Marie Ulven (girl in red). Foto: Akam1k3.

Årets gjennombrudd – Klassisk/samtid

Opphaver: Peder Barratt-Due

Musikkforlag: Norsk Musikforlag

Juryens begrunnelse: Vinner av kategorien Årets gjennombrudd utmerker seg med et innholdsrikt år og et verk som kombinerer en tradisjonell tilnærming til struktur og uttrykk med et moderne tonespråk. Komposisjonen er idiomatisk for instrumentet, og bruker et spenn av effekter uten å miste av syne verkets musikalske kjerne. Barratt-Due er en verdig vinner av Årets gjennombrudd.

Peder Barratt-Due og Unni Boretti, forlagssjef i Norsk Musikkforlag. Foto: Akam1k3.

Årets mest spilte låt

Verk: Sweet But Psycho – Ava Max

Opphaver: Andreas Haukeland (Tix), William E.B Lobban, Madison E. Love, Henry R. Walter, Amanda Koci.

Musikkforlag: Artist Publishing Group, Prescription Songs, Cirkut Breaker, Warner Geo Met Ric Music, Artist 101 Publishing, Artist Publishing Group West, Songs By Cook Classic, Livemadlove, Max Cut Publishing.

Andreas Haukeland (Tix). Foto: Akam1k3.

Årets synkronisering

Verk: Makt for SOS Barnebyer – reklamefilm

Opphaver: Ugbad Mustafa og Margrete Hjelle

Musikkforlag: Ohlogy Publishing

Produksjonsselskap: Tangrystan

Regissør: Ida Thurmann-Moe og Andreas Grødtlien

Juryens begrunnelse: En enstemt jury har falt på et bidrag som gir et avgjørende tilsnitt til filmens formspråk og originalitet innen sjangeren. Ei låt med trøkk og et sterkt driv, med en ung, flowsikker vokal med tydelig tilstedeværelse, speiler og forsterker pulsen i videoen. Dette i et godt samspill med klipp, og et bildespråk som tydelig er inspirert av den kontrasterende motsetningen til det den reklamerer for: Fashion-inspirert estetikk med nikk til musikkvideo-formatet, og sportsmerkereklamer. Slik skapes et resultat som både resonnerer og snakker til hjerte, hjerne og mage.

Lydmiksen er balansert og nyansert. Musikken forstyrrer ikke monologene, eller den visuelle rytmikken. I stedet for å skru opp sentimentalitets-ventilen, bidrar musikksporet i seg selv til å skape en tonalitet som både kontrasterer og medvirker til filmens spill på sympati med hovedbudskapet og hovedkarakterer, uten å bli selvmedlidende. Filmen speiler en selvbevissthet rundt produktet som selges: Barns fremtid og skjebne, uten å ha den opplagte agendaen om barn som uskyldige ofre. Her selges heller ideen om selvstendige individer med vilje, optimisme og drømmer – uansett hvor de er i verden.

Ugbad Mustafa og Margrete Hjelle. Foto: Akam1k3.

Ærespris

Navn: Synne Skouen

Juryens begrunnelse: Årets pris går til Synne Skouen, som gjennom mange tiår har arbeidet for utbredelsen og vilkårene for norsk musikkliv. I ulike roller og på mange ulike måter har Skouen utmerket seg som leder, musikk-byråkrat, tillitsvalgt i foreninger, i TONO og i andre organisasjoner. Også som skribent, journalist og kommentator, og sist men ikke minst som komponist, med en betydelig produksjon i mange formater.

Som musikkanmelder for en rekke av landets aviser har hun bidratt til å spre kunnskap og entusiasme for et bredt spekter av musikalske uttrykk. Da Synne Skouen så behovet for et norsk tidsskrift om og for musikk, startet hun Ballade, der hun har vært redaktør og senere også styreleder. Som musikksjef og kultursjef i NRK kjempet hun for at den norske musikken skulle ha en sentral rolle i NRKs profil. Og hun har med sin skarpe penn vært en tydelig stemme, både kunstnerisk og musikk-politisk.

I tillegg til ulike styreverv og jobb-posisjoner, har hun virket som komponist innen en lang rekke formater og sjanger, fra kabaret, til opera, til orkestermusikk, kammermusikk og musikk for tv og film, til begeistring fra kritikere og publikum. Sist med sin opera «Ballerina» som ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris. 

Synne Skouen har kjempet for kunstnernes og musikkens vilkår, og for ytringsfriheten. Som kommentator, i blant annet Aftenposten i over flere år, og ikke minst i sosiale medier de seneste årene, har hun klart å skape oppmerksomhet rundt problemstillinger i musikk- og kulturfeltet som ofte har blitt neglisjert av andre mediekanaler. Hun har gjort mye for norsk musikkliv, og det er en glede å tildele Synne Skouen Musikkforleggerprisens Ærespris!

Synne Skouen. Foto: Akam1k3.