Fotospesial: Møt de EDVARD-nominerte 2021

Her er de nominerte til EDVARD-prisen 2021. Vinnere i de fem kategoriene vil bli kåret utover høsten 2021.

  POPULÆR

Iselin Børve Toft, Mathilde Saunes-Skarsgaard og Njål Paulsberg (Evigheten) – Heten

Mimmi Tamba – Semper Eadem

Jørn Henrik Sværen, Kristoffer Rygg, Ole Alexander Halstensgård og Tore Ylvisaker (Ulver) – Flowers of Evil

  SAMTID

Agnes Ida Pettersen – Å vere i livet

Jan Martin Smørdal – Choosing to sing

Mariam Gviniashvili – Perihelion

  ÅPEN KLASSE

Christer Espevoll og David Husvik (Azusa) – Loop of Yesterdays (Album)

Lasse Marhaug – Samlede verker 2020

Stephan Meidell og Øyvind Hegg-Lunde (Strings & Timpani) – Voice & Strings & Timpani

  UTFORDRER

Kim Åge Furuhaug (Super Heavy Metal) – Gong Splash Midi Midi

Mugisho Nhonzi og Willy Nhonzi – Leve

Tine Surel Lange – Ritual for Changing Times

  TEKST

Daniel Yalew Steinset og Fredrik Øverlie (Tøyen Holding) – Tøyen Holding 2

Eirik Havnes - Livet av Havnes

Ole Paus – Så nær, så nær

POPULÆR

TOFT, SAUNES-SKARSGAARD OG PAULSBERG

«Heten» med Evigheten

Iselin Børve Toft, Mathilde Saunes-Skarsgaard og Njål Paulsberg

«Vi er glade for og beæret over å være nominerte til EDVARD-prisen i populærmusikk. Tekst og komposisjon er kjempeviktig for oss, og det er helt klart det vi fokuserer mest på når vi skaper musikk, mer enn produksjon og arrangement. Derfor betyr akkurat denne prisen ekstra mye for oss.».»

(Foto: Linn Heidi Stokkedal)

Evigheten14

TOFT, SAUNES-SKARSGAARD OG PAULSBERG

«Heten» med Evigheten

Iselin Børve Toft, Mathilde Saunes-Skarsgaard og Njål Paulsberg

«Vi er glade for og beæret over å være nominerte til EDVARD-prisen i populærmusikk. Tekst og komposisjon er kjempeviktig for oss, og det er helt klart det vi fokuserer mest på når vi skaper musikk, mer enn produksjon og arrangement. Derfor betyr akkurat denne prisen ekstra mye for oss.».»

(Foto: Linn Heidi Stokkedal)

MIMMI TAMBA

«Semper Eadem» med MIMMI

«Jeg har latt meg inspirere av dronning Elizabeth 1. Både av henne som person, tidsepoken, kostymene og musikken. Det har gitt meg mulighet til å utforske min egen musikk og meg selv som menneske på en ny måte. Bli født på ny på et vis. Det er en fantastisk overraskelse å få bli nominert til å en så gjev pris. Blir helt matt rett og slett. Utrolig takknemlig for det. Setter så stor pris på det. En stor motivasjon og glede å få oppleve i livet»

(Foto: Lillian Julsvik)

mimmi_lillianjulsvik_15

MIMMI TAMBA

«Semper Eadem» med MIMMI

«Jeg har latt meg inspirere av dronning Elizabeth 1. Både av henne som person, tidsepoken, kostymene og musikken. Det har gitt meg mulighet til å utforske min egen musikk og meg selv som menneske på en ny måte. Bli født på ny på et vis. Det er en fantastisk overraskelse å få bli nominert til å en så gjev pris. Blir helt matt rett og slett. Utrolig takknemlig for det. Setter så stor pris på det. En stor motivasjon og glede å få oppleve i livet»

(Foto: Lillian Julsvik)

SVÆREN, RYGG, HALSTENSGÅRD OG YLVISAKER

«Flowers of Evil» med Ulver

Jørn Henrik Sværen, Kristoffer Rygg, Ole Alexander Halstensgård og Tore Ylvisaker

«Vi er glade for nominasjonen til EDVARD-prisen. Takk, TONO, for at dere husker og hører på oss. Flowers of Evil er popmusikk med døden i halsen. Ulver, Oslo, 18. juni 2021»

(Foto: Brian Cliff Olguin)

ULVER_JULY_2020_2_LOW_RES

SVÆREN, RYGG, HALSTENSGÅRD OG YLVISAKER

«Flowers of Evil» med Ulver

Jørn Henrik Sværen, Kristoffer Rygg, Ole Alexander Halstensgård og Tore Ylvisaker

«Vi er glade for nominasjonen til EDVARD-prisen. Takk, TONO, for at dere husker og hører på oss. Flowers of Evil er popmusikk med døden i halsen. Ulver, Oslo, 18. juni 2021»

(Foto: Brian Cliff Olguin)

SAMTID

AGNES IDA PETTERSEN

«Å vere i livet»

«Det er veldig hyggelig å bli nominert til EDVARD-prisen for «Å vere i livet». Dette er et prosjekt jeg var veldig glad for å bli invitert til. Lars-Erik ter Jung bestilte musikk av tre komponister for sitt fantastiske ensemble og folkesanger Ingebjørg Lognvik Reinholdt. Jeg hadde tenkt på det kjente og vakre diktet til Halldis Moren Vesaas en stund og skjønte med en gang at besetningen bød på spennende muligheter for å bearbeide denne teksten i musikken.»

(Foto: Nina Hurum)

Agnes Ida Pettersen 2020 Nina HurumNKF

AGNES IDA PETTERSEN

«Å vere i livet»

«Det er veldig hyggelig å bli nominert til EDVARD-prisen for «Å vere i livet». Dette er et prosjekt jeg var veldig glad for å bli invitert til. Lars-Erik ter Jung bestilte musikk av tre komponister for sitt fantastiske ensemble og folkesanger Ingebjørg Lognvik Reinholdt. Jeg hadde tenkt på det kjente og vakre diktet til Halldis Moren Vesaas en stund og skjønte med en gang at besetningen bød på spennende muligheter for å bearbeide denne teksten i musikken.»

(Foto: Nina Hurum)

MARIAM GVINIASHVILI

«Perihelion»

«Perihelion is a multichannel electroacoustic work composed during my residencies at EMS and Virginia Tech. It is inspired by the forces present in space unimaginable to the human scale. As a metaphorical journey, it starts with the immense expenditure of energy necessary to escape Earth and enter space. The journey ends on the perihelion, reaching the closest position to the Sun.

I'm humbled and grateful for the appreciation of my work! It is motivating and inspiring to be among the nominees of this year. Congratulations to all of them!»

(Foto: Koka Nikoladze)

1_Photo_Credit_Koka_Nikoladze

MARIAM GVINIASHVILI

«Perihelion»

«Perihelion is a multichannel electroacoustic work composed during my residencies at EMS and Virginia Tech. It is inspired by the forces present in space unimaginable to the human scale. As a metaphorical journey, it starts with the immense expenditure of energy necessary to escape Earth and enter space. The journey ends on the perihelion, reaching the closest position to the Sun.

I'm humbled and grateful for the appreciation of my work! It is motivating and inspiring to be among the nominees of this year. Congratulations to all of them!»

(Foto: Koka Nikoladze)

JAN MARTIN SMØRDAL

«Choosing To Sing»

«I spennet mellom det nært lydløse og vegger av støy, og mellom det evig endrende i repetisjoner og reaksjoner, har jeg forsøkt å skape noe nesten dyrisk, noe lytteren må responderer fysisk på. I enkelte partier har jeg forsøkt å skape rom som kan minne om feltopptak, kanskje for å plassere også oss mennesker i dette "feltet"; vi er ikke bare observatører."

"Choosing to sing" er musikk i 8 deler, laget som en studioproduksjon for Ensemble neoN og Eivind Lønning (utgitt på Sofa). Arbeidsprosessen med denne musikken, hva gjelder komponeringen og opptak, tok flere år, og fikk sitt endelig punktum i det første lock-down i fjor ble igangsatt. På tross av tidspunktet har musikken levd sitt eget fine liv verden rundt, på radioer, spillelister og anmeldelser.

Å bli nominert til Edvard-pris for "Choosing to sing" er svært gledelig, et spesielt hyggelig kompliment. Jeg vil si det er en ære - hjertens takk!»

(Foto: Øystein Wyller Odden)

Jan Martin Smørdal 2 - Øystein Wyller Odden

JAN MARTIN SMØRDAL

«Choosing To Sing»

«I spennet mellom det nært lydløse og vegger av støy, og mellom det evig endrende i repetisjoner og reaksjoner, har jeg forsøkt å skape noe nesten dyrisk, noe lytteren må responderer fysisk på. I enkelte partier har jeg forsøkt å skape rom som kan minne om feltopptak, kanskje for å plassere også oss mennesker i dette "feltet"; vi er ikke bare observatører."

"Choosing to sing" er musikk i 8 deler, laget som en studioproduksjon for Ensemble neoN og Eivind Lønning (utgitt på Sofa). Arbeidsprosessen med denne musikken, hva gjelder komponeringen og opptak, tok flere år, og fikk sitt endelig punktum i det første lock-down i fjor ble igangsatt. På tross av tidspunktet har musikken levd sitt eget fine liv verden rundt, på radioer, spillelister og anmeldelser.

Å bli nominert til Edvard-pris for "Choosing to sing" er svært gledelig, et spesielt hyggelig kompliment. Jeg vil si det er en ære - hjertens takk!»

(Foto: Øystein Wyller Odden)

ÅPEN KLASSE

ESPEVOLL OG HUSVIK

«Loop of Yesterdays» med Azusa

«Med Loop of Yesterdays har vi beholdt en god del av den kreative lekenheten fra debuten, men samtidig synes vi at albumets komposisjoner muligens fremstår mer modent og helstøpt. Vi har nok slipt vekk noen av de villeste kantene og sluppet til litt mer ro og melankoli sammenlignet med Heavy Yoke.

Å bli nominert til Edvard-prisen er en stor ære og en betydelig anerkjennelse, uavhengig av om vi vinner eller ikke. Som mangeårige slitere i en sjanger som sjelden oppnår kommersiell suksess setter vi stor pris på oppmerksomheten.»

(Foto: Oleg Rooz // Eleni Zafiriadou)

Christer Espevoll_foto_Oleg Rooz

ESPEVOLL OG HUSVIK

«Loop of Yesterdays» med Azusa

«Med Loop of Yesterdays har vi beholdt en god del av den kreative lekenheten fra debuten, men samtidig synes vi at albumets komposisjoner muligens fremstår mer modent og helstøpt. Vi har nok slipt vekk noen av de villeste kantene og sluppet til litt mer ro og melankoli sammenlignet med Heavy Yoke.

Å bli nominert til Edvard-prisen er en stor ære og en betydelig anerkjennelse, uavhengig av om vi vinner eller ikke. Som mangeårige slitere i en sjanger som sjelden oppnår kommersiell suksess setter vi stor pris på oppmerksomheten.»

(Foto: Oleg Rooz // Eleni Zafiriadou)

LASSE MARHAUG

Samlede verker 2020

«2020 ble et år i kreativ isolasjon. Litt som å lage musikk da jeg startet opp for 30 år siden på en øy i havgapet nordpå. Derfor ekstra kjekt å bli nominert til EDVARD akkurat nå.»

(Foto: Fredrik Nilsen)

Lasse Marhaug_foto_Fredrik Nilsen

LASSE MARHAUG

Samlede verker 2020

«2020 ble et år i kreativ isolasjon. Litt som å lage musikk da jeg startet opp for 30 år siden på en øy i havgapet nordpå. Derfor ekstra kjekt å bli nominert til EDVARD akkurat nå.»

(Foto: Fredrik Nilsen)

MEIDELL OG HEGG-LUNDE

«Voice & Strings & Timpani» med Strings & Timpani

Stephan Meidell og Øyvind Hegg-Lunde

«For oss betyr denne anerkjennelsen utrolig mye! Dette er musikk vi har levd med i mange år siden den først ble konseptualisert. Den har gått gjennom en lang prosess med omskrivninger og nyfortolkninger og improvisasjoner i studio, før den nådde sin endelige form slik den er på plata "Voice & Strings & Timpani". Det er spesielt gøy når det er musikk som vi har gjort med noen av våre beste kollegaer fra et nært og inkluderende miljø i Bergen. At den kan nå ut og settes pris på langt utenfor vår sfære føles veldig meningsfullt.»

(Foto: Linn Heidi Stokkedal)

_Stringsandtimpani_photo Linn Heidi Stokkedal

MEIDELL OG HEGG-LUNDE

«Voice & Strings & Timpani» med Strings & Timpani

Stephan Meidell og Øyvind Hegg-Lunde

«For oss betyr denne anerkjennelsen utrolig mye! Dette er musikk vi har levd med i mange år siden den først ble konseptualisert. Den har gått gjennom en lang prosess med omskrivninger og nyfortolkninger og improvisasjoner i studio, før den nådde sin endelige form slik den er på plata "Voice & Strings & Timpani". Det er spesielt gøy når det er musikk som vi har gjort med noen av våre beste kollegaer fra et nært og inkluderende miljø i Bergen. At den kan nå ut og settes pris på langt utenfor vår sfære føles veldig meningsfullt.»

(Foto: Linn Heidi Stokkedal)

UTFORDRER

KIM ÅGE FURUHAUG

«Gong Splash Midi Midi» med Super Heavy Metal

«Jeg er utrolig stolt av denne platen. Etter å ha gjort en plate fra før, med bare cymbaler, hadde jeg lyst til å utvkle konseptet videre. Det føltes helt naturlig å gå fra et nakent lydbilde med bare cymbaler til å lage en plate med cymbaler og synther.

Jeg er utrolig heldig som fikk med meg Emil Nikolaisen og Ådne Meisfjord. Begge disse er helt sentrale i videreutviklingen av konseptet og å forme musikken. Anders Bjelland som har mikset platen skal også ha takk for god hjelp med å ferdigstille låtene.

Etter å ha medvirket på over 60 plater, primært som trommeslager, er det utrolig stort å få en slik annerkjennelse for musikk som baserer seg på et strengt rytmisk uttrykk.
Jeg har ikke engang tenkt tanken at dette kunne bli nominert. Så jeg ble utrolig overrasket og veldig glad.»

(Foto: Isak Andersen)

Kim Åge Furuhaug i sofa med instrumenter

KIM ÅGE FURUHAUG

«Gong Splash Midi Midi» med Super Heavy Metal

«Jeg er utrolig stolt av denne platen. Etter å ha gjort en plate fra før, med bare cymbaler, hadde jeg lyst til å utvkle konseptet videre. Det føltes helt naturlig å gå fra et nakent lydbilde med bare cymbaler til å lage en plate med cymbaler og synther.

Jeg er utrolig heldig som fikk med meg Emil Nikolaisen og Ådne Meisfjord. Begge disse er helt sentrale i videreutviklingen av konseptet og å forme musikken. Anders Bjelland som har mikset platen skal også ha takk for god hjelp med å ferdigstille låtene.

Etter å ha medvirket på over 60 plater, primært som trommeslager, er det utrolig stort å få en slik annerkjennelse for musikk som baserer seg på et strengt rytmisk uttrykk.
Jeg har ikke engang tenkt tanken at dette kunne bli nominert. Så jeg ble utrolig overrasket og veldig glad.»

(Foto: Isak Andersen)

NHONZI OG NHONZI

«Leve» med Mugisho x Willy

Mugisho Nhonzi og Willy Nhonzi

«Etter at jeg gikk i demonstrasjonen for BLM så følte jeg at jeg måtte gjøre noe, jeg kom hjem og ville gjøre noe mer enn å poste et sort bilde på Instagram. Jeg begynte å skrive for å følelsene ned på papir. Etter kort tid forstod jeg at jeg hadde vers og da ringte jeg Mugisho. Vi hadde lyst til å bruke våre stemmer til å belyse BLM-bevegelsen og rasisme generelt. Det mest naturlige for oss var å lage en sang sammen. Vi setter stor pris på anerkjennelsen og det betyr veldig mye for oss. Spesielt når vi løfter opp tunge temaer som kan være med å påvirke til mer forståelse og en positiv endring. Tusen tusen takk!»

(Foto: Orkestra)

Fotocred Orkestra2

NHONZI OG NHONZI

«Leve» med Mugisho x Willy

Mugisho Nhonzi og Willy Nhonzi

«Etter at jeg gikk i demonstrasjonen for BLM så følte jeg at jeg måtte gjøre noe, jeg kom hjem og ville gjøre noe mer enn å poste et sort bilde på Instagram. Jeg begynte å skrive for å følelsene ned på papir. Etter kort tid forstod jeg at jeg hadde vers og da ringte jeg Mugisho. Vi hadde lyst til å bruke våre stemmer til å belyse BLM-bevegelsen og rasisme generelt. Det mest naturlige for oss var å lage en sang sammen. Vi setter stor pris på anerkjennelsen og det betyr veldig mye for oss. Spesielt når vi løfter opp tunge temaer som kan være med å påvirke til mer forståelse og en positiv endring. Tusen tusen takk!»

(Foto: Orkestra)

TINE SUREL LANGE

«Ritual for Changing Times»

«Ritual for Changing Times - et rituale for tider i endring / for å endre tidene - er på mange måter et resultat av 2020 og den tiden vi er i nå. Jo mere tid jeg har med egne tanker, jo rarere har verkene mine det med å bli - noe som ikke nødvendigvis er en dårlig ting, siden dette «rare» verket nå har blitt nominert til den staselige Edvardprisen, og så tilmed som årets utfordrer! Takk, og det er en nydelig anerkjennelse av mitt til tider utfordrende arbeide i grenselandet mellom komposisjon, kunst, performance. Det varmer ekstra godt i disse tidene!

Verket ble skapt i ensomhet i Lofoten under midnattssolens skjær, fortolket av et ensemble jeg aldri har møtt (Collective Lovemusic) der musikerne fortolket materialet hver for seg på hver sin digitale øy rundt omkring i Europa, med en digital premiere som resultat.»

(Foto: Tine Surel Lange)

Tine Surel Lange foran fjell i Lofoten

TINE SUREL LANGE

«Ritual for Changing Times»

«Ritual for Changing Times - et rituale for tider i endring / for å endre tidene - er på mange måter et resultat av 2020 og den tiden vi er i nå. Jo mere tid jeg har med egne tanker, jo rarere har verkene mine det med å bli - noe som ikke nødvendigvis er en dårlig ting, siden dette «rare» verket nå har blitt nominert til den staselige Edvardprisen, og så tilmed som årets utfordrer! Takk, og det er en nydelig anerkjennelse av mitt til tider utfordrende arbeide i grenselandet mellom komposisjon, kunst, performance. Det varmer ekstra godt i disse tidene!

Verket ble skapt i ensomhet i Lofoten under midnattssolens skjær, fortolket av et ensemble jeg aldri har møtt (Collective Lovemusic) der musikerne fortolket materialet hver for seg på hver sin digitale øy rundt omkring i Europa, med en digital premiere som resultat.»

(Foto: Tine Surel Lange)

TEKST

STEINSET OG ØVERLIE

«Tøyen Holding 2» med Tøyen Holding

Daniel Yalew Steinset og Fredrik Øverlie

«Vi er veldig takknemlige for å ha blitt nominert til EDVARD-prisen 2021 på grunnlag av tekstene våre. Vi har alltid hatt hovedfokus på tekst, og ikke på det musikalske, når vi lager låter. Det er klart det gjøres en effort i begge ledd, men tekst har definitivt vært hovedessensen i hele prosjektet vårt siden vi startet. Derfor er det spesielt statselig å bli nominert for nettopp tekst. Vi føler at tekstene våre sin jobb bør være å pushe grenser, både hva gjelder tradisjon, politisk korrekthet og forventninger til hva norsk rap skal være. Tøyen Holding handler i store trekk om å glamourisere det daglige, og å male illustrasjoner og fortelle gode historier uten å lene oss på trender og midlertidige konvensjoner i sjangeren. Det er flott å se at såpass mye folk setter pris på det vi gjør, og kanskje mest av alt, at dere i TONO setter pris på hva vi gjør.»

(Foto: Jan Tore Eriksen)

EIRIK HAVNES

«Livet av Havnes»

«Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om verket. Det er jo på mange måter stormannsgalskap å skulle skrive om livet, fra a til å, også liksom skulle si noe fornuftig uten å late som jeg sitter på en fasit heller. Spesielt om alle de tingene jeg ikke har opplevd selv. Teksten er på mange måter blitt til som et resultat av det formatet vi har valgt, å lage en vandreforestilling hvor teksten følger omgivelsene og vice versa. Ironisk nok hadde vi dette formatet klart helt fra begynnelsen av, og lurte veldig på hvordan vi skulle kunne vise forestilingen til noen, hvem kom til å streame en konsert hjemmefra liksom? Og så kom korona, og plutselig var det prosjektet vi hadde planlagt i et halvår det eneste mulige mediumet en kunne gjøre noe sånt i.

Jeg er svært ydmyk og stolt over å ha blitt nominert, og er veldig takknemlig over at prosjektet har blitt vurdert, selv om formatet ligger litt utenfor det vanlige formatet for tekst til musikk. Også i et år med så sjukt masse bra tekster på plate da!»

(Foto: Magnus Skatvold)

OLE PAUS

«Så nær, så nær»

«Det er en ære å bli nominert til Edvard-prisen for tekstene til min siste plate, «Så nær, så nær».


Når jeg først skulle nomineres til noe som helst, er jeg svært grad for at det ble for tekstene til denne platen. Aldri har jeg laget noe som har kostet meg mere. Helt fra det første sporet, «Landsbyen min», til avslutningen «Ruinbyen» har jeg sprengt grenser for det som er normale beitemarker for norsk visesang. Jeg er for gammel til å leke sjenert over eget arbeid, så jeg sier det rett ut: Jeg er stolt over dette resultatet, også fordi ingen har vært i nærheten av noe tilsvarende her i landet.

Jeg er takknemlig for denne nominasjonen. Resten får gå som best det kan!»

(Foto: Rune Christiansen)

Tøyen Holding

STEINSET OG ØVERLIE

«Tøyen Holding 2» med Tøyen Holding

Daniel Yalew Steinset og Fredrik Øverlie

«Vi er veldig takknemlige for å ha blitt nominert til EDVARD-prisen 2021 på grunnlag av tekstene våre. Vi har alltid hatt hovedfokus på tekst, og ikke på det musikalske, når vi lager låter. Det er klart det gjøres en effort i begge ledd, men tekst har definitivt vært hovedessensen i hele prosjektet vårt siden vi startet. Derfor er det spesielt statselig å bli nominert for nettopp tekst. Vi føler at tekstene våre sin jobb bør være å pushe grenser, både hva gjelder tradisjon, politisk korrekthet og forventninger til hva norsk rap skal være. Tøyen Holding handler i store trekk om å glamourisere det daglige, og å male illustrasjoner og fortelle gode historier uten å lene oss på trender og midlertidige konvensjoner i sjangeren. Det er flott å se at såpass mye folk setter pris på det vi gjør, og kanskje mest av alt, at dere i TONO setter pris på hva vi gjør.»

(Foto: Jan Tore Eriksen)

Eirik Havnes i park under en bro

ERIK HAVNES

«Livet av Havnes»

«Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om verket. Det er jo på mange måter stormannsgalskap å skulle skrive om livet, fra a til å, også liksom skulle si noe fornuftig uten å late som jeg sitter på en fasit heller. Spesielt om alle de tingene jeg ikke har opplevd selv. Teksten er på mange måter blitt til som et resultat av det formatet vi har valgt, å lage en vandreforestilling hvor teksten følger omgivelsene og vice versa. Ironisk nok hadde vi dette formatet klart helt fra begynnelsen av, og lurte veldig på hvordan vi skulle kunne vise forestilingen til noen, hvem kom til å streame en konsert hjemmefra liksom? Og så kom korona, og plutselig var det prosjektet vi hadde planlagt i et halvår det eneste mulige mediumet en kunne gjøre noe sånt i.

Jeg er svært ydmyk og stolt over å ha blitt nominert, og er veldig takknemlig over at prosjektet har blitt vurdert, selv om formatet ligger litt utenfor det vanlige formatet for tekst til musikk. Også i et år med så sjukt masse bra tekster på plate da!»

(Foto: Magnus Skatvold)

Ole Paus med gitar

OLE PAUS

«Så nær, så nær»

«Det er en ære å bli nominert til Edvard-prisen for tekstene til min siste plate, «Så nær, så nær».


Når jeg først skulle nomineres til noe som helst, er jeg svært grad for at det ble for tekstene til denne platen. Aldri har jeg laget noe som har kostet meg mere. Helt fra det første sporet, «Landsbyen min», til avslutningen «Ruinbyen» har jeg sprengt grenser for det som er normale beitemarker for norsk visesang. Jeg er for gammel til å leke sjenert over eget arbeid, så jeg sier det rett ut: Jeg er stolt over dette resultatet, også fordi ingen har vært i nærheten av noe tilsvarende her i landet.

Jeg er takknemlig for denne nominasjonen. Resten får gå som best det kan!»

(Foto: Rune Christiansen)