­ I en undersøkelse utført av TONOs britiske søsterselskap PRS for Music oppga 90 prosent at de foretrekker å gå inn i en butikk som spiller musikk fremfor en som ikke gjør det. Musikk brukes av mange butikker for å skape en hyggelig atmosfære. Men har du tenkt på at musikk kan være et strategisk virkemiddel for å skape trivsel og en god handleopplevelse? Hos H&M-kjeden overlates ingenting til tilfeldighetene:

– Musikken skal gjenspeile vår forretningsidé: Mote og kvalitet til beste pris. Musikkmiksen skal ligge i forkant, være levende og variert, med en blanding av kjente hits og up-and-coming artister. Den følger innimellom også aktuelle kampanjer, for eksempel spilte vi flere låter av Lana Del Rey under høstkampanjen med henne i fjor, forteller Kristin Fjeld, PR-sjef i H&M Norge. Fjeld forteller at musikken er en selvsagt del av H&M-butikkenes interiør. Og på samme måte som alle butikkene har identisk fysisk butikkinteriør, bruker også alle butikkene den samme musikken. Kjeden har til og med etablert et eget musikkråd som håndplukker musikken som brukes! – Vi har retningslinjer for hvilken type musikk som skal spilles, forteller Fjeld. ­– Den samme musikken brukes i alle butikkene, og listene byttes ut med jevne mellomrom.  Musikk bidrar til en god handleopplevelse, men også butikkmedarbeiderne synes musikk er en hyggelig del av arbeidsdagen, sier hun. H&M etablerte seg i Norge i 1964, som det første landet utenfor Sverige. Selskapet har hatt dialog med TONO om bruk av musikk gjennom hele sin historie her. Å klarere rettighetene til musikken handler om profesjonalitet: – Siden H&M har butikker i 48 land er et godt samarbeid med artistenes og låtskrivernes organisasjoner i forskjellige land, slik som TONO, avgjørende for at musikken i butikken oppleves som positiv blant våre kunder, avslutter Fjeld.

 

 

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0