– Ja, vi vet at flere komponiststudenter er der på grunn av dette prosjektet, som vi nå gjennomfører for sjette året på rad, sier Bjørn Bolstad Skjelbred, nestleder i Norsk Komponistforening og prosjektleder i ”ung.kom”. 

Han får støtte fra Arnt Håkon Ånesen, komposisjonslærer ved Manglerud videregående skole: – Jada, mange av de som har vært gjennom prosjektet har søkt komposisjon. Det var flere i fjor, og flere av årets elever sier at også de skal søke på grunn av prosjektet.

  

Ung.kom er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Komponistforening og Oslo Filharmoniske Orkester med økonomisk støtte fra Kulturrådet. Gjennom dette får musikklinjeelever ved 6 videregåeende skoler i Oslo og omegn muligheten til å skrive et verk under profesjonell veiledning. Det hele ender opp i en helaftens konsert i Oslo Konserthus 25. april hvor Filharmonien skal fremføre de seks  musikkverkene. Det er elever ved Foss, Manglerud, Oslo By Steinerskole, Askim, Ski og Lillestrøm videregående skoler som har gleden av å være med i år.

 

Interessen for prosjektet er enorm blant elevene, forteller lærer Ånesen på telefon fra lærerværelset på Manglerud: – Prosjektet er en av «gulrøttene» for å få elever til å ta programfaget komposisjon i 3. klasse. De får fremført musikken av et stort orkester, som er noe helt annet enn å bare skrive noe i et musikkprogram. Vi merker at de er stolte over å være med og at de blir inspirerte. Elevene står fritt til å skape det verket de vil, men utfordres av noen begrensninger. – Verket skal ikke være lenger enn 5 minutter. Det er ikke bare enkelt når 30 personer er med å skrive det, og når mange samtidig har store symfoniske ideer.  Det krever organisering, noe de også lærer av.  Alle skal føle av de er del av verket når man hører det i Konserthuset, understreker Ånesen. 

Norsk Komponistforening bidrar i prosjektet med veiledende krefter og økonomisk støtte. – Det er viktig for Komponistforeningen at det skal spire og gro i norsk musikkliv. Dette prosjektet er viktig fordi det bringer komposisjonsfaget nærmere både elever og lærere ved musikklinjene. Vi opplever at terskelen til både komposisjonsfaget,  kunstmusikken og den «klassiske» musikken senkes. Mange av elevene har aldri vært i en konsertsal før, avslutter Skjelbred.