Foto: Kristian Dugstad

Har du fått TONO-faktura?

Over 9000 bedrifter som bruker musikk, mottar nå faktura fra TONO. Pengene blir kjærkomne inntekter for de som lager musikken du er glad i.

I disse dager mottar over 9000 TONO-kunder faktura for musikkbruk i 2020. Disse pengene utbetaler TONO til komponister, sangtekstforfattere og deres musikkforlag.

Bakgrunnen for hele ordningen, altså at din virksomhet må betale TONO for å bruke musikk, er åndsverkloven. Forenklet sagt kan man si at loven gir musikkskaperen rett til å eie og tilgjengeliggjøre egen musikk, og gjennom TONO-medlemskap overlater musikkskaperen til TONO å gi samtykke til bruken – mot betaling.

Ellen Tove Gunleiksen leder Markedsavdelingens fakturagruppe i TONO. Foto: Caroline Roka

– Kundene som mottar faktura nå er blant annet hoteller og overnattingssteder, servering, transport, treningssenter, jobbkantiner og alle slags kundelokaler som butikker og frisørsalonger, forteller Ellen Tove Gunleiksen. Hun leder Markedsavdelingens fakturagruppe i TONO.

Inntekt for musikkskaperne

Mange er kanskje ikke klare over at TONO er et non-profit selskap. Det betyr at de penger TONO får inn skal formidles videre til fremførte rettighetshavere i musikkverk.

Med en TONO-avtale vet du at låtskrivere og tekstforfattere både i Norge og verden for øvrig får betalt.  

Musikk er et viktig virkemiddel for butikker og kundelokaler som kan tilføre enorm verdi. Med en TONO-avtale har du rett til å spille det kjente og kjære og det nye og spennende. Du kan lese mer om dette på Verdienavmusikk.no.

Besvarer henvendelser

I TONOs markedsavdeling er det tre medarbeidere som arbeider daglig med avtaler for bakgrunnsmusikk i bedrifter. I ukene fremover jobber de på spreng med å svare på dine spørsmål.

– Når vi sender over 9000 fakturaer får vi naturlig nok mange henvendelser fra kundene våre, forteller Bjørn Gabrielsen.

Har du spørsmål om avtalen din? Finner du feil eller vil oppdatere kundeinformasjonen? Da kan du enkelt ta kontakt med Bjørn og resten av TONOs markedsavdeling på [email protected].

Elen Tove Gunleiksen oppfordrer alle bedrifter til å benytte seg av EHF eller e-faktura. Dessuten oppmuntrer Markedsavdelingen sine kunder til å sende henvendelser som gjelder avtaler per e-post.

– For å kunne opprette eller endre en avtaler må vi ha det skriftlig fra kunden. Alt går raskere om kontakten går per e-post fra begynnelsen.

Spiller du musikk, eller ønsker å gjøre det, men har ingen avtale med TONO? Benytt deg av nettskjemaene som stemmer med din bransje: Servering og overnatting eller butikk og kundelokale

TONOs Markedsavdeling besvarer alle henvendelser så fort som mulig. De oppfordrer til å ta kontakt per e-post for å få hjelp så raskt som mulig. Foto: Kristian Dugstad / TONO