Historisk distribusjonsavtale for norsk musikkbransje på plass

Musikktjenesten WiMP vil i løpet av våren bli tilgjengelig for opp til 700 000 norske hustander via en avtale med Canal Digital, Norges største tv-distributør. Musikktjenesten vil inngå som en del av tv-abonnementet uten ekstra kostnad.

 / 19/02/2011 /

Canal Digitals satellitt- og kabel-tv kunder vil få tilbud om musikktjenesten WiMP på sin PC eller Mac, med full tilgang til hele musikkbiblioteket og det redaksjonelle tilbudet i tjenesten. Brukere som ønsker å oppgradere til å kunne bruke mobilklienter vil få tilbud om det. I tillegg vil det også bli mulighet til å velge et WiMP familieabonnement med opptil tre kontoer med rabatterte priser.

-TONO er veldig fornøyd med avtalen som er inngått med WiMP/Canal Digital, sier kommunikasjonssjef i TONO, Jan Richard Kjelstrup. Den gir Canal Digitals kabel- og parabol-TV-kunder en enkel og unik tilgang til WiMPs musikkbibliotek. Med denne avtalen får en stor andel norske husstander en veldig god musikktjeneste rett inn i stua. Vi forventer at WiMP gjennom TV-abonnementet vil gi en stor økning i bruk av digital musikk. Denne avtalen er også med på å sikre låtskrivernes inntekter, både på kort og lang sikt.

– Musikk har på mange måter gjennomgått en revolusjon de siste årene ved inntoget av streaming. Nå er vi ved et nytt veiskille gjennom at man vil nå ut til et mye større og bredere publikum når 700 000 husstander får tilgang til WiMP. Vi gleder oss til å fortsette å guide nordmenn i alle de millioner av låter som er tilgjengelig hos oss. Vi skal være best på norsk, først med nytt og lett å bruke, sier Per Einar Dybvik, administrerende direktør i Aspiro Music.

– Denne avtalen bidrar til å løfte vårt digitale underholdningstilbud til et nytt nivå. At vi nå kan inkludere WiMP – med millioner av låter – i tv-abonnementet til rundt 700 000 kunder tror vi både vil glede våre kunder og endre måten mange nordmenn konsumerer musikk på, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, informasjonsdirektør i Canal Digital.

– Dette er et løft for å sikre norske artister og utgivelser distribusjon og synlighet hos de brede lag av musikklyttere. Med WiMPs fokus på å promotere norsk musikk og Canal Digitals rekkevidde, er det en avtale med kulturpolitiske dimensjoner, sier Rolf Presthus i Platekompaniet AS.

– Vi i Sony Music er svært glade for dette spennende samarbeidet. Denne avtalen gir en unik mulighet for en glimrende tjeneste som Wimp  til å bli introdusert til en stor gruppe forbrukere. Mange som jeg tror ikke er klar over at denne type tjeneste faktisk eksisterer. Vi gleder oss til å komme igang, Lena Midtveit i Sony Music.

– Dette spennende partnerskapet kombinerer umiddelbar distribusjonsskala og markedsføring med en fantastisk musikkopplevelse i hjertet av den digitale stua hjemme hos folk. Det skaper en kraftfull mulighet for våre lokale og internasjonale artister å nå ut til et digert nytt publikum, spesielt via Canal Digitals smarte tilbud om familieabonnement, sier Jacob Key, Vice President, Commercial Strategy & Business Development, Warner Music Nordic.

– EMI Norge gleder seg til å få flere tunge aktører på banen som bidrar til å drive den norske musikkbransjen opp og frem i den nye digitale og uungåelige hverdagen, sier daglig leder Bjørn Rogstad i EMI Norge.

WiMP skiller seg fra andre musikkstreamingtjenester ved sin sterke redaksjonelle profil, der en lokal redaksjon velger ut og anbefaler sanger, album og artister og setter sammen morsomme og relevante spillelister. WiMP samarbeider også med artister for å tilby spesialversjoner og eksklusive låter for sine brukere.

For spørsmål, vennligst kontakt:

Kristin Castillo EldnesIR- og informasjonssjef i Aspiro+47 908 07 389kristin.eldnes@aspiro.com

Per Einar Dybvikadm.dir. i Aspiro Music

+47 901 04 317gunnar.selleg@aspiro.com

Kenneth Tjønndal Pettersen informasjonsdirektør i Canal Digitaltlf 98257555Canal Digital