Kampen om publikum

En artist er ikke større enn sitt publikum. Du lever av andres lojalitet og betalingsvilje, og er avhengig av å nå ut til de riktige folkene. Hvor og hvordan du kommuniserer med fansen, kan være avgjørende for din suksess.

Det kan være vanskelig å forestille seg en artistkarriere uten en håndfull profiler på sosiale medier. En gratis mulighet til å nå et enormt publikum er enhver offentlig persons ønskedrøm. Virkeligheten er imidlertid ikke så enkel.

Flere og flere kjemper om folks oppmerksomhet, og folks oppmerksomhet blir mer og mer begrenset. Online-tilstedeværelsen kan kjennes som en kamp mot algoritmer og teknologi. En kamp man kanskje føler man ikke kan vinne.

– Glem sosiale medier

– Glem sosiale medier, sier journalist og forfatter Cor Hospes. Foto: Kristian Dugstad / TONO

Det er et utall ulike syn på hva som er riktig måte å kommunisere med sitt publikum. Den nederlandske journalisten og forfatteren Cor Hospes mener sosiale medier er bortkastet tid. Under musikkbransjefestivalen Eurosonic 2019 i Nederland var Hospes foredragsholder. Tittelen på seminaret, «Social Media Sucks», overlot ikke mye til fantasien.

– Artister og festivaler er merkevarer, men de skjønner det ikke alltid selv. Det viktigste for en merkevare er å bygge opp et lojalt publikum, men svært få klarer dette. Jeg mener det er fordi mange utelukkende bruker sosiale medier som formidlingskanal. Deres egne nettsider er utdatert og ubrukte.

Hospes mener det knapt er mulig å nå ut til publikummet sitt på sosiale medier i dag, uten å betale for synlighet. Han har et klart forslag til hva han mener de bør gjøre i stedet.

– Se heller på artister som In Flames, Katy Perry og Pearl Jam, og hvordan de har bygget opp sine egne nettsider som nyhetskanaler. De er som magasiner der artistene forteller historier, skaper engasjement og selger produkter. En plattform publikum aktivt oppsøker.

One In A Million

Stian Reinhartsen lever av å lage innhold til sosiale medier. Han har blant annet vært ansvarlig for Matomas kanaler. Foto: Privat

Det finnes imidlertid en rekke eksempler på karrierer som er skapt på sosiale medier. Den norske musikkartisten Matoma er en suksesshistorie uten sidestykke. Stian Reinhartsen har vært ansvarlig for DJens kanaler på nett, og er en av grunnleggerne av byrået Reinhartsen Media.

– Det er flere artister som har bygget merkevaren sin gjennom sosiale medier. Det er mulig å få oppmerksomhet, men man må være unik og skille seg ut fra mengden. Skap innhold som folk kan relatere seg til. Hvilken verdi har det du kommuniserer for mottakeren.

Reinhartsen er et levende bevis på at det er mulig å livnære seg på sosiale medier. Han mener at det å skille seg ut, og å skape verdi for publikum, er både utfordringen og nøkkelen til oppmerksomhet på internett.

– Det er fremdeles mulig å lykkes, også uten å betale for annonsering. Men man må gjøre en større innsats for å skille seg ut. Man må tørre å prøve nye ideer. Hvis man er helt A4 kommer man aldri noen vei.

Han understreker også at det ikke er nødvendig om å ha dyrt utstyr og enorm kompetanse.

– Noen av de mest virale tingene vi ser på sosiale medier nå er «Low production»

Lojale publikum er nærmest uoppnåelige på sosiale medier mener Cor Hospes. Foto: Kristian Dugstad / TONO

 

Direkte kontakt

Verdiskaping er et viktig stikkord, også for Cor Hospes. I likhet med Reinhartsen mener han at artister må gjøre seg fortjent til publikums oppmerksomhet ved å gi dem noe de av verdi.

– Snakk, kommuniser og fortell historier. Vi vil reise med artistene vi liker, vite hvordan de lager musikk og se hva de gjør når de ikke står på scenen. Ha faste innslag på faste dager. Slik skaper man både tillit, forventning og entusiasme hos publikum.

Dette er imidlertid innhold som bør skapes på artistenes egne nettsider, mener Hospes. I motsetning til sosiale medier er dette et sted fritt for støy fra andre avsendere.

– Neste skritt er å bygge opp en database med informasjon om publikummet ditt. Med en gang man har en e-postadresse eller et telefonnummer kan man virkelig drive direkte kommunikasjon. Du kan for eksempel sende skreddersydde meldinger til de som bor i den neste byen du skal spille i.

– Se muligheter

Databaser og direkte kontakt med fansen er noe Reinhartsen også har tro på. Han vil samtidig råde artister til ikke å avskrive mulighetene sosiale medier gir.

– Tid og energi er begrensede ressurser for alle i kreative yrker og man burde gjøre noen «kanaler» godt i stedet for å gjøre mange halvveis. Men man trenger ikke være på alle plattformer. Vær der publikummet ditt er!

 

 

– Vær der publikum er, sier Stian Reinhartsen. Foto: Privat.