Hvordan ender man opp med et stykke ferdigskrevet musikk? Hvor begynner det? Og ikke minst: hvor slutter det? Wongraven og Ratkje vil i samtale med ordstyrer Christian Blom snakke om sine arbeidsmetoder og innfallsvinkler og vil berøre momenter som:

*Ulike stadier i en komposisjonsprosess

*Sjangerbevissthet og forhold til musikkhistorie

* Improvisasjon/jamming/notering

*Bruk av software og annen teknikk

*Behovet for instrument(er) og/eller et “sound” for å skrive musikk?

*Tanker om fremtidig fremføring av musikken under komponsisjonsprossessen?

* Fallgruver og “kvalitetssikring”

* (Konstruktiv) kritikk

*Arbeid med tekster: utfordringer og muligheter

* Estetiske preferanser og egen “signatur”

Det vil være mulig å stille spørsmål og komme med synspunkter fra salen.

er komponist og musiker. Hun har markert seg som sanger og instrumentalist gjennom improvisasjonsbandet SPUNK, noise-duoen Fe-mail og performancetrioen Agrare. Ratkje har skrevet musikk for orkester og ensembler, elektronisk og akustisk musikk, lydinstallasjoner og scenisk musikk. Hun har reist land

og strand rundt både som utøver, improvisasjonskunstner og komponist, holdt solokonserter i LA, San Francisco, Tokyo og New York, har vært solist med orkester i Wien Konzerthaus m.m. Hun har fått Edvard-prisen to ganger, og i 2001 var hun første komponist som mottok Arne Nordheims komponistpris. Hennes musikk er gitt ut på utallige plater, deriblant Tzadik, ECM og Rune Grammofon.

er komponist, tekstforfatter og fronfigur i bandet Satyricon, noe som gjør ham til en av verdens ledende artister innenfor black metal-sjangeren. Satyricon har gitt ut syv album, og blant annet vunnet spellemannsprisen, Alarmprisen og Golden God Award. Wongraven har også vært involvert i andre prosjekter som Darkthrone, Eibon, Storm, Thorns, Wongraven og Black Diamond Brigade. Han er også eier av plateselskapet Moonfog Productions.