Ny kampanje: Kamp om opphavsrett i EU

I dag starter en ny informasjonskampanje for å skape oppmerksomhet rundt artikkel 13 i EUs foreløpige utkast til nytt opphavsrettsdirektiv. Direktivtekstens artikkel 13 har som mål å gi opphavere rettferdige vilkår i forhandlinger med brukergenererte plattformer som YouTube og Facebook. TONO er en av partnerne i initiativet 

Europe for Creators er initiativet som står bak den nye artikkel 13-kampanjen. TONO er en av partnerne. Bildet er en skjermdump fra article13.org

Europe for Creators, som står bak kampanjen.

I dag lanserer Europe for Creators kampanjesiden article13.org. Nettstedet er designet for å gi uhildet og objektiv informasjon om artikkel 13, en del av direktivteksten som direkte adresserer problemet kalt verdigapet (På engelsk kjent som The Value Gap  og Transfer of Value). I praksis vil en implementering av den foreløpige teksten i artikkel 13 innebære at ordinære opphavsrettslige prinsipper vil bli gjeldende for brukergenererte plattformer. Dermed tilrettelegges det for rettferdige forhandlingsmuligheter for opphavere overfor slike tjenester.

Disse selskapene hevder seg ansvarsfrie for innholdet som lastes opp av brukerne, til tross for at de har enorme økonomiske gevinster av trafikken som skapes. Dette lykkes de med på grunn av et smutthull i EUs E-handelsdirektiv. Et smutthull som artikkel 13 kan tette.

«Spotify har en tiendedel av YouTubes brukere, men utbetaler nesten tre ganger så mye». Sitat fra Europe for Creators.

Kraftig press

Artikkelen er for øyeblikket i siste forhandlingsrunde i EU-systemet, og den endelige avstemningen finner sted i mars-april 2019. Hele tidslinjen for behandlingen av artikkel 13 finner du her.

Forhandlingsprosessen er under kraftig press, og YouTube driver voldsom kampanje- og lobbyvirksomhet. Dersom de lykkes med påvirkningen, kan innholdet i artikkel 13 bli endret i så stor grad, at lovgivningen blir ubrukelig.

Europe for Creators’ informasjonskampanje og nettsiden article13.org vil sette søkelyset på denne negative utviklingen. Som en av partnerne i initiativet, oppfordrer TONO alle til å dele kampanjen, og spre informasjon om denne viktige prosessen.