Tekst: Kai Lofthus

Gnisten til Welds øyeblikkelige klassiker «Crown Imperial Song» – innspilt for 20 år siden – ble tent en søndag kveld i Moss i begynnelsen av 1993.

Journalisten og musikeren Jørn Johansen hadde overvært en konsert med Avslørte Bondepiker på Kråkereiret. På det tidspunktet hadde Johansen (tidligere gitarist i Major Maraccas) spilt i noen måneder med trommeslager Rune B. Johnsen og bassist Stig Jøraholmen (begge tidligere i the Cosmic Dropouts). Men de hadde ennå ikke funnet noen vokalist til bandet sitt. Etter konserten, mens han gikk over kanalbroa hjem til Jeløya, begynte han å nynne på det som skulle bli en melodi han forestilte seg kunne passe vokalisten i bandet han hadde sett og hørt; 16-årige Vibeke Saugestad. Og han fortsatte å jobbe med låta utover kvelden. Fra idé til ferdig komposisjon tok det to uker.

– Det var en umiddelbar reaksjon på å høre Vibeke synge, forteller han. – Melodien ble lagt i F#, som føltes ganske riktig med stemmen hennes. Både tittel og refrengteksten ble lagd samme kveld. Vers og refreng var det som kom først, og deretter teksten i løpet av noen dager. Riffet som den åpner med kom et par uker senere. Låta kom veldig lett på plass, og jeg er veldig glad for at den ble beholdt så enkel som den er. Tempoet er duvende, og låta har et akustisk preg.

Etter at tekst og musikk ble ferdig var det ikke mye som forandret seg med låta. Det ble spilt inn en demo senere i 1993, etterfulgt av studioinnspilling sommeren 1994 og deretter utgivelse via EMI på høsten. Det selskapets artist & repertoar-ansvarlig, Per Østmark, hadde ører og øyne godt festet på Østfold på den tiden.

saugestad_vibeke_01– Det var mye som skjedde i Fredrikstad, Moss og Halden da. Jeg var veldig opptatt av stemmer på den tida, spesielt Odd René Andersen fra Fredrikstad og Vibeke og Weld, sier Østmark. – Crown Imperial Song” er en fantastisk låt, på alle mulige måter. Den var alt en A&R kunne ønske seg.

Bandet fikk mye og svært positiv presseomtale i forbindelse med utgivelsen av debutalbumet «Natural Tools», blant annet i Beat, VG og Dagens Næringsliv. Singelen var også med på Absolute Music 11 det året, mens albumet førte til at bandet ble kåret til årets nykommer under Spellemannprisen 1994.

Journalist og musikkhistoriker Jon Vidar Bergan kaller den for en “melodiøs og minneverdig sang og kritikerfavoritt.”

– Åpningsriffet slår an tonen for hele låta, og så durer den avgårde. Vibeke har en fantastisk stemme!
Hvordan var reaksjonen fra Vibeke og de andre bandmedlemmene da de hørte låta?

– Vi gikk inn og øvde på mange låter. Jeg kan ikke huske at denne fikk noen spesiell reaksjon. Ingen pekte den ut som en sang som hadde hitpotensial, men da den først ble spilt inn var alle enige om at den skulle bli singelen, sier Johansen.

Og låta lever fortsatt i beste velgående.

– Jeg jobber i England for tiden og hører mye på nettradio, sier han. – Jeg satt nylig en kveld og tenkte på låta. Så gikk det et kvarter og plutselig hørte jeg den på NRK P13! Det var veldig pussig. Jeg har også brukt den selv i noen familiære anledninger, blant annet i navnefesten og konfirmasjonen til datteren min. Den ble også brukt som instrumentalt postludium, spilt på orgel og gitar, da moren min ble begravet i fjor.

Hør på WiMP

Weld – Hør på Spotify

YouTube: