Slik ble låta til: “Mania”

Dersom Halvor Holter og Tarjei van Ravens hadde fulgt de mest konservative tradisjonene innen låtskriving ville kanskje Mania aldri blitt noen stor hit for Babel Fish. Heldigvis våget de å stole på sin egen kreative overbevisning; med gamle og nye instrumenter, et tosifret antall akkorder og et par helt egenutformede ord du ikke finner i noen ordbøker.

Tekst: Kai Lofthus

Når jeg mimrer om mine år som musikkjournalist på 90-tallet vil Babel Fish alltid stå ut som et band det var gøy å møte og å observere fremgangene til. Jeg intervjuet dem i 1998 for Billboard (og de forstod lett at det var kult for meg at de skrev en hilsen i min utgave av Douglas Adams’ Hitchhikers’ Guide to the Galaxy, hvor den såkalte babelfisken figurerer) og to år senere møtte jeg dem tilfeldigvis i SAS-loungen på Newark for å ta samme flight tilbake til Oslo. De begeistret virkelig folk flest, og spilte blant annet Europa rundt med the Corrs og Barenaked Ladies, samt gigantiske festivaler som Rock Am Ring og Rock Im Park. Mania er fortsatt så særegen og bra at jeg den dag i dag kan gå inn i et rom og plutselig glemme hva jeg skulle gjøre der, men samtidig ikke ha noe problem med å huske hvordan den låta går.

Oppfinnsom tekstskriving
Det var Halvor Holter, bandets keyboardist, som komponerte melodien, blant annet ved bruk av et tosifret antall akkorder.

– Den bryter dermed med regelen om at en hit maks inneholder fire akkorder,” sier keyboardisten. Han legger til at de fikk mye skryt for teksten utenlands. Akkurat som Adams var en oppfinnsom forfatter fant Holter og bandkollega/gitarist Tarjei van Ravens, som bidro til å ferdigstille teksten,  opp sjarmerende ordvendinger som “insania”og “invainia”. “

– Kanskje det er et eksempel på at det av og til kan være en fordel å ikke skrive på eget morsmål, fortsetter Holter med et glimt i øyet. Mastertapen ble til i nært samarbeid med forlegger og produsent Kai Robøle hos Waterfall Music, som bandet skrev kontrakt med i 1995 da de het Daily Planet. Grovskissen ble først laget i Waterfalls gamle studio i Toftesgate, og deretter fortsatte innspillingen i Waterfalls daværende studio i den såkalte Sjokoladefabrikken ved Grünerløkka/Rodeløkka.

Etter signeringen med Atlantic Records ble låta innspilt på nytt i Bearsville Studios i Woodstock, og mixet hos Chung King på Manhattan. Men hvordan kom gnisten til låta?

Fornemmelse for en hit
Vi hadde nettopp hatt vår første radiohit (med Light of Day i 1996) og fikk blod på tann, sier Holter om komposisjonen. Han fortsetter, – På det tidspunktet hadde Oasis en kjempehit med Wonderwall, og jeg ble inspirert av drivet i den låta og skrev hovedskissen til vers og refreng på en kveld. Jeg presenterte dette for resten av gutta i bandet og vi brukte så noen dager på å finne den endelige låtstrukturen, lage instrumental-hooken og så videre. Jeg hadde en helt spesiell opplevelse av denne låta, og tenkte at den kunne bli en hit, men at det krevde en kort og catchy tittel. Den kvelden jeg pønsket på låttittel summet en Beatles-dokumentar på TVen i bakgrunnen. Der ble det hele tiden referert til Beatlemania. Mania! Det var det låta skulle hete. Så skrev Tarjei og jeg teksten ferdig i fellesskap.

Holter legger til at demoversjonen hadde to vers, mens den ferdige versjonen har tre, men at grunnelementene ellers er de samme.

Ved innspillingen bestemte bandet og Robøle seg for å spisse det musikalske uttrykket ved å kombinere gammelt og nytt, forteller Holter:

– Vi blandet livetrommer og loops, klassiske keyboards som Rhodes, piano og Hammond med nyere synther som Nordlead, pluss Tremolo gitarer, vox-amp og Mellotron. Vi dyrket koringer som en del av soundet, i og med at alle fire bandmedlemmer synger.

Spotify: http://open.spotify.com/track/1kNYtVbgjO4EgDUWNBdT7c
Wimp: https://play.wimpmusic.com/search/babel%20fish%20mania
iTunes: https://itunes.apple.com/no/album/babel-fish/id272487773