Slik ble låta til: «Shimmering, Warm & Bright»

For over 25 år siden reiste Anneli Drecker med en venninne til Dyrøy, cirka tre timers kjøretur sør for Tromsø. Deres opplevelser med et mulig gjenferd fra en vikinggrav der inspirerte teksten til “Shimmering, Warm & Bright” (“there’s an old, old giant, sneaking around in this house / help move the cupboard, make a huge barricade, so he won’t enter.”) Drecker sier de vurderte det som “litt tull å ha den med på plata”, men daværende manager Per Eirik Johansens tro på låta banet vei for bandet over hele verden og bidro til at de gjorde over 150 konserter i kjølvannet av utgivelsen.

Tekst: Kai Lofthus

Masteringtekniker Audun Strype, som gjorde digital redigering av låtene på albumet, oppsummerer bandets posisjon meget bra:
– De var poptrioen som – via Brüssel – både sjarmerte og imponerte Oslos rockescene. Konsertene på Sentrum Scene og Rockefeller kokte. Selv Motorpsycho sto i giv akt i ærefrykt når Bel Canto var i nærheten.

Trioen, som i tillegg til Drecker bestod av grunnleggerne Nils Johansen og Geir «Biosphere» Jenssen, ble til duo i forkant av innspillingen av de 10 låtene til albumet. Da hadde de siden midten av 80-tallet inkarnert norsk-arktisk elektronika og lagt mye av grunnlaget for moderne musikkeksport. De var signert til Crammed Discs i Brüssel, og de to første platene ble lisensiert til Nettwerk i Canada, mens det andre albumet ble lisensiert til IRS/MCA Records i USA. Senere, på 90-tallet, ble Bel Canto plukket opp av Lava/Atlantic Records.

– Tunge skritt i trappa
Selv med de internasjonale forgreningene tok Johansen og Drecker produksjonen av tredjealbumet «Shimmering…» tilbake til Oslo. Det var det første til å bli spilt inn i hovedstaden i stedet for i Brüssel. Drecker oppsummerer produksjonstiden med å fortelle om hvordan det var å jobbe nattestid i en liten og kokende varm loftsleilighet i Markveien på Grünerløkka («vi holdt på å dø»), ofte med etterfølgende morgenøl på Beckers og lunsjer hos Warner Music. Hun sier også at de fikk kjeft fra naboene, både på Grünerløkka der Johansen bodde og i Osterhausgata der Drecker bodde.

– Paal Fure (som startet HeadOn i Oslo og senere ble trendanalytiker) bodde over meg, og han pleide å trampe i gulvet da jeg sang, ler hun.

Kompet ble lagd av Johansen på sin hjemmerigg i et soverom i Markveien på Grünerløkka i Oslo. Denne riggen inkluderte en nylig ervervet Emax-sampler, som blant annet ble brukt til å sample lyder fra et TV-program. Om teksten til sangen utdyper Drecker:

– Vi hørte tunge skritt i trappa hver natt og ble så redde at vi skjøv et eikeskap foran døra. Det er en vikinggrav utenfor huset, og den som har bodd der de siste 20 årene har hatt lignende opplevelser, forteller hun. Hun legger til at dette er den eneste opplevelsen hun har hatt med et gjenferd.

En arktisk gren
Audun Strype er full av lovord om bandet:

– Nils hadde en BBC Micro datamaskin som han brukte til å trille ut perle på perle av poplåter, uavhengig av at MS-DOS og Apple var i ferd med å bli dominerende sequencer-plattformer. Nils moderniserte etterhvert til Atari, og klarte dermed atter en gang å styre unna hovedstrømmene innen produksjonsverktøy. Dermed beholdt han også det meste av originaliteten. Alle de fire albumene; White-Out Conditions, Birds of Passage, Shimmering, Warm & Bright og Magic Box er svært hørbare den dag i dag. De lagde en egen arktisk gren på det store poptreet.

Drecker forteller at det finnes to ulike versjoner av «Shimmering, Warm & Bright». Den som er på plata, og som går på én akkord, ble valgt som single etter anbefaling av Per Eirik Johansen.

– Det var den første sangen vi lagde til det albumet og tenkte at det ville være litt tull å ha den med på plata. Vi ble overrasket da den ble valgt som single. Vi så ikke den.

– Da visste vi at vi hadde gjort noe rett
Så snart de var ferdige med produksjonen gikk turen til Ulf Holand i Skippergata for miksing.

– Sjefen for Crammed Discs kom dit. Han var litt sur for at vi ikke spilte inn plata i Brüssel. Vi synes det var for lite klang på de første utgivelsene, så vi la på enda mer klang. Han ble så sur; jeg glemmer aldri det ansiktsuttrykket! Men da visste vi at vi hadde gjort noe rett, avslutter hun.

Krediteringer:
Komponist/tekstforfatter: Anneli Drecker
Komponist: Nils Johansen
Forlag: Les Editions de la Bascule SC

Wimp: http://wimpmusic.com/track/3488893

Spotify: https://play.spotify.com/track/0PInkJ6JLQDUrUbPP6pl1v