Spotifys «bundle»-kontrovers i USA

Spotify møter krass kritikk og søksmål i USA for å redusere utbetalingen til låtskrivere. I kjernen av konflikten er strømmetjenestens nye lydboktjeneste. TONO forklarer hvordan det henger sammen.

 / 05/06/2024 /

– Et komplett svik.

Det er den klare beskjeden til Spotify fra lederen av den amerikanske musikkforleggerforeningen NMPA, David Israelite.

Den svenske strømmetjenesten er i hardt vær etter de annonserte at de vil inkludere en lydboktjeneste i sitt Premium-abonnement – Og samtidig redusere utbetalingene til låtskrivere.

Kritikere mener dette er å unytte et smutthull i amerikansk opphavsrettslovgivning.

Årelang konflikt

Konflikter mellom låtskrivere og strømmetjenester er ikke noe nytt. Amerikanske rettslige prosesser har pågått i en årrekke.

I USA er det organet Copyright Royalty Board (CRB) som bestemmer prisene og vilkårene strømmetjenester må forholde seg til. I 2018 besluttet de at nivået på låtskriverbetalinger skulle heves.

Spotify satte seg til kraftig motmæle, men i 2022 ble anken omsider avvist.

Forliket sikrer at låtskrivere og musikkforleggere innen 2027 skal få en minimumsbetaling på 15,35 prosent av enhver musikkstrømmetjenestes amerikanske omsetning.

Lavere betaling ved «bundling»

I den endelige avtalen, som har fått navnet «Phonorecords IV», har CRB gitt en rekke retningslinjer, utover prosentsatsene for rettighetsbetaling. Det er én av disse som nå er utgangspunktet for kontroversen.

En strømmetjeneste har nemlig adgang til å senke betalingen til under den fastsatte prosentandelen, dersom de tilbyr pakkeabonnementer bestående av flere ulike tjenester for en samlet pris.

Tanken er at det vil være urimelig om rettighetshaverne på musikksiden skal få samme prosentsats dersom kunden betaler en høyere pris for å få tilgang på ikke-musikk-relatert innhold.

I april annonserte Spotify at deres Premium-abonnement nå faller innunder nettopp denne bestemmelsen, fordi det inkludere en lydboktjeneste.

Smutthull?

Kunngjøringen har ført til en haglstorm av kritikk. Det bunner i at mange mener at å kalle Premium-abonnement en «bundle» er en tilsnikelse.

«Bundle»-bestemmelsen i Phonorecords IV forstås av de fleste som en anledning til å tilby to separate og unike abonnementstjenester i en pakke, for å verve nye kunder og øke antall abonnenter.

Spotifys lydboktjeneste eksisterer imidlertid i praksis ikke som et separat produkt. Kritikerne mener derfor at dette er et grep milliardbedriften gjør for å kunne redusere låtskriverbetalingene. Dette gjør de samme vending som de også har økt prisene.

Lederen av NMPA, David Isrealite, har både skrevet kronikk og uttalte seg til nettavisen Music Business Worldwide om saken.

– Spotifys forsøk på å radikalt reduserer låtskriverbetalingen ved å omdefinere musikktjenesten sin til en lydbok-bundle, er et kynisk, og potensielt ulovlig, grep.

Saksøkt av The MLC

Hvorvidt grepet er lovlig, kan vi få på sikt få et fasitsvar på. Spotifys bruk av bundle-klausulen har nemlig resultert i et søksmål fra organisasjonen The MLC. Saken er omtalt i Music Business Worldwide.

The Mechanical Licensing Collective er en non-profit oppnevnt av amerikanske myndigheter, for å sørge for at låtskrivere uten musikkforlag skal få mekaniske inntekter fra strømmetjenester.

–  Premium er nøyaktig det samme produktet som før lanseringen av lydbokfunksjonen. Ingenting forandret seg dagen da Audiobook Access ble lansert. Premium-abonnent har fortsatt tilgang på det samme enkeltproduktet, med den samme on-demand-tilgangen til millioner av musikkverk, argumenterer organisasjonen i sitt søksmål.

TONO bekymret

Selv om dette for øyeblikket er en situasjon som utspiller seg på det amerikanske markedet, er TONO er bekymret.

Det er ikke uvanlig at utviklingene på den andre siden av Atlanteren får konsekvenser her hjemme.

– TONO har lenge ytret at Spotify og andre strømmetjenester må øke både abonnementsprisene og betalingen til låtskriverne. Når prisene nå har gått opp, må også utbetalingene øke, sier Kristin Haugan som leder medieavdelingen i TONO.

Hun understreker at TONO, gjennom Polaris Hub, alltid jobber for best mulig betaling til låtskriverne, og alltid vil motsette seg forsøk på å forverre våre medlemmers vilkår.

– Vi heier på produktutvikling, men ikke på bekostning av rettferdig betaling. Vi applauderer ingen endringer som gir lavere betalinger til de menneskene som skaper selve råvaren Spotifys forretning er bygget på – Musikk. Uten musikk – ingen Spotify, og ingen musikk uten låtskriverne, avslutter hun.