Foto: istock / yanyong

TONO fakturerer 57 millioner kroner

Nå sendes over 9000 fakturaer fra TONO. Norske virksomheter betaler over 57 millioner kroner til musikkskapere for sin musikkbruk.

TONO gjennomfører i dag sin største årlige markedsaktivitet. Over 9000 TONO-kunder mottar fakturaer for sin musikkbruk i 2020. Til sammen utgjør det langt over 57 millioner kroner.

– Svært mange kunder som bruker bakgrunnsmusikk i sin virksomhet får en faktura i dag. Dette innebærer blant annet hoteller og overnattingssteder, servering, transport, treningssenter, jobbkantiner og alle slags kundelokaler som butikker og frisørsalonger, forteller Ellen Tove Gunleiksen. Hun leder Markedsavdelingens fakturagruppe i TONO.

Ellen Tove Gunleiksen leder Markedsavdelingens fakturagruppe i TONO. Foto: Caroline Roka

All offentlig bruk av musikk krever en tillatelse fra rettighetshaverne. I Norge er det TONO som forvalter opphavsretten til komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og inngår avtaler på vegne av disse.

Hektiske uker

I TONOs markedsavdeling er det tre medarbeidere som jobber daglig med avtaler for bakgrunnsmusikk i bedrifter. For dem er oppfølgingen av dagens fakturautsendelser den mest arbeidskrevende perioden i løpet året.

– Det er en hektisk tid vi går inn i nå. Når vi sender ut 9000 fakturaer får vi naturlig nok mange henvendelser fra kundene våre, forteller Bjørn Gabrielsen.

Mange avtaler må oppdateres eller endres. Noen bedrifter har flyttet eller lagt ned, mens andre har sluttet å bruke musikk.

– Vi kommer til å besvare henvendelser i mange uker fremover. Først når de ubetalte fakturaene går til inkasso i midten av mars begynner det å roe seg.

Markedsavdelingen fakturerer også løpende gjennom året og området for bakgrunnsmusikk utgjorde totalt 70,8 millioner kroner i 2018.

Det digitale skiftet

Det er ikke mange år siden Markedsavdelingen pakket fakturaer for hånd. Å legge 10 000 brev i konvolutter er en omfattende jobb. I dag er heldigvis langt over halvparten av utsendelsene digitale. De fysiske utsendelsene er satt bort til en ekstern partner.

– Det er bra for miljøet og det er bra for TONO. Vi sparer utrolig mye tid og arbeid når så mye går elektronisk. Dette er bare en forsmak på fremtiden, sier Ellen Tove Gunleiksen.

Hun oppfordrer alle bedrifter til å benytte seg av EHF eller e-faktura. Dessuten vil Markedsavdelingen oppmuntre kunder til å sende henvendelser som gjelder avtaler per e-post.

– For å kunne opprette eller endre en avtaler må vi ha det skriftlig fra kunden. Alt går raskere om kontakten går per e-post fra begynnelsen.

Spørsmål og henvendelser som gjelder avtale for musikk sender du til [email protected].

Spiller du musikk, eller ønsker å gjøre det, men har ingen avtale med TONO? Benytt deg av nettskjemaene som stemmer med din bransje: Servering og overnatting eller butikk og kundelokale