TONO håper animasjonsfilm vil gi nye medlemmer

Ny animasjonsfilm fra TONO skal engasjere unge musikkskapere, og bidra til å nå enda flere med budskapet om at et medlemskap i TONO gir inntekter man som komponist og sangtekstforfatter ellers går glipp av.

 / 16/12/2019 /
– Det er viktig for oss å nå ut med et positivt budskap til unge om at musikken deres er vernet av opphavsretten, sier kommunikasjonssjef i TONO, Willy Martinsen. Foto: Caroline Roka.

Til tross for at TONO får circa 1600 nye medlemmer i året, og totalt har over 33 000 medlemmer, er det viktig for TONO å nå stadig nye unge musikkskapere. Med en ny animasjonsfilm håper organisasjonen å treffe unge musikkskapere som ennå ikke har meldt seg inn:

– TONO er til for alle som lager egen musikk og egne sangtekster. Det er viktig for oss å nå ut med et positivt budskap til unge om at musikken deres er vernet av opphavsretten, og at et medlemskap i TONO gjør at de kan tjene penger på musikken sin. Vi vet at både TONO og opphavsrett kan være vanskelig å få en rask forståelse av, og derfor har det vært viktig for oss å kommunisere enkelt, og det mener jeg vi har fått til, sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO.

TONO vil med filmen forsøke å nå de unge musikkskaperne både på Facebook og i andre sosiale medier, men vil også over nyttår gjøre et målrettet fremstøt for å nå musikklærere både i grunnskolen og ikke minst i landets kulturskoler, samt andre organisasjoner som er engasjert i forbindelse med unge musikere og komponister.

TONO har i arbeidet med filmen hatt bistand fra byrået Netron Film , og ikke minst komponist, musiker – og naturligvis TONO-medlem – Vegard Dahlin Skau Hansen.

Saken fortsetter under videoen.

Om TONO:
TONO er et non-profit samvirkeforetak, stiftet i 1928, som eies og styres av sine medlemmer: Komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag.  TONO forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge og innkasserer vederlag for offentlig fremføring av dem. TONO representerer i dag nærmere 34 000 norske komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Gjennom gjensidige representasjonsavtaler med tilsvarende selskaper i andre land forvalter TONO i praksis verdensrepertoaret i Norge.  Som non-profit foretak overføres TONOs resultat videre til rettighetshaverne i  fremførte verk. TONO legger dermed til rette for bruk av musikk i samfunnet, samtidig som TONOs medlemmer gis et grunnlag for å kunne skape stadig nye musikkverk. For mer info: www.tono.no

For mer info:

Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO, mob 909 65 254, e-post: willy.martinsen@tono.no