20210718-TB-110
 © Thomas Bjørnflaten // Nyebilder - For TONO

– Vi lever og puster musikk og streetwear

Hip hop, caps og streetwear. LOKK er et lite stykke amerikansk gatekultur i Oslo sentrum. – For butikken vår er musikken en stor del av identiteten.

Foto: Thomas Bjørnflaten // Nyebilder – For TONO

Bak en nymalt blå fasade i Torggata i Oslo sentrum ligger et lite amerikansk gateparadis. Mang en salig cap-entusiast har fått sine største drømmer oppfylt her.

Caps, luer og streetwear i alle regnbuens farger pryder veggene i lokalene til LOKK. Har det noe med amerikansk sport og hip hop-kultur å gjøre, har de det.

Se videointervjuet lenger nede i artikkelen.

– Vi driver butikken med hele hjertet og sjelen vår. Vi er alle veldig interessert i caps, og jeg tror ikke du finner et eneste barnebilde av meg uten hodeplagg, forteller Sema Altunbas.

Hun er deleier og en av grunnleggerne av butikken, og sitter henslengt på glassmontere på disken sammen med butikksjef, Alladdin Sahli.

Med en TONO-lisens kan butikker som LOKK spille all verdens musikk. Pengene de betaler går tilbake til de som skaper musikk. Se priser og tegn avtale her.

Hånd i hånd

Med unntak av når TONO gjør videoopptak, er det aldri stille på anlegget i denne butikken. Hip hop og rap, RnB, soul og reggea. Kundene vet hva de kan forvente seg når de går på cap-shopping hos LOKK.

– Vi driver strictly med amerikansk sport. Det er vår visjon. NFL, NHL, NBA og MLB. Amerikansk sport og streetwear går hånd i hånd. Det samme gjør streetwear og musikken, forteller Sema.

Mange av produktene de selger skylder mye av sin popularitet til hip hop-artister. Det er heller ikke manko på amerikanske stjernespillere som har hatt musikkarrierer på si, som Shaquille O’Neal og Kobe Bryant.

– Vårt største varemerke er New Era Cap. Det ble veldig kjent på 80-tallet, særlig på grunn av gruppa NWA. Ice Cube brukte den legendariske capen 59fifty, og også snapbacken 9fifty ble veldig populær på grunn av rappere som Eazy-E, Jay-Z, Ludacris.

– Wiz Khalifa, skyter Alladdin inn, og fortsetter:

– Du ser caper på mange artister som har vært veldig store i musikk- og hip hop-historien. De fleste av rapperne har et forhold til særlig New Era, men også Kangol og andre merker, fortsetter han.

Lokale samarbeid

Selv om LOKK kontinuerlig har en finger på de amerikanske gaters puls, er det ikke bare over Atlanteren de speider. De har også et stort hjerte for eget lokalmiljø.

– Vårt første samarbeid var med OnklP, som er en av byens største cap-entusiaster. Hver gang han spilte store konserter eller hadde et slipp fikk han caper av oss. Egentlig har vi mer enn et samarbeid – Vi er venner.

Veien var kort fra Pål Tøien til hans management Knirckefritt, og LOKK knyttet seg raskt til flere produsenter og artister. I dag samarbeider de med en lang rekke aktører i hip hop-miljøet, blant annet YLTV, AdmiralP og SlinCraze.

Særlig tette bånd har de knyttet til Tommy Tee og hans Tee Productions.

– Med alle disse gode vennene og støttespillerne på laget bestemte vi oss for å lage et eget konsept: LOKK X. Vi lager merch til artister for å støtte lokale rappere, grafittikunstnere og andre store og små aktører opp og fram. De hjelper oss tilbake bare ved å bruke produktene våre og være synlige. Det er nok for oss.

Musikk er identitet

– For butikken vår er musikken en stor del av identiteten, både fordi plaggene våre er tett knyttet til store artister, men også fordi både eiere og ansatte er veldig interessert i musikk, forteller Sema.

De har ingen tvil om at musikken påvirker stemningen i butikken.

– God musikk i sjappa skaper trygghet for både oss og kundene. En hverdag uten musikk ville vært helt annerledes. Det hadde blitt en klein stillhet, mener Alladdin.

De kan heller ikke se for seg en spilleliste med tilfeldig valgt popmusikk.

– Hvis de som er vant til å høre en spesifikk type musikk her en dag hadde kommet inn, og vi hadde spilt Topp 20, så er vi plutselig ikke LOKK lenger. Ikke fordi musikken ikke er bra, men fordi vi mister sjelen vår. Det ville ikke vært oss, og det ville kundene merket. Jeg tror omsetningen ville falt.

Hun fortsetter:

– Uten musikk tror jeg vi ville dødd sakte innvendig. Vi lever og puster musikk og streetwear.

Med en TONO-lisens kan butikker som LOKK spille all verdens musikk. Pengene de betaler går tilbake til de som skaper musikk. Se priser og tegn avtale her.

Foto: Thomas Bjørnflaten // Nyebilder – For TONO