Yvonne Chaka Chaka
 © Chaka Chaka Promotions

Yvonne Chaka Chaka i UNESCO-rapport: «Verdsett kultur med handlinger, ikke ord»

CISACs visepresident ber om investeringer og støtte til skapere i UNESCO Global Report «Re|Shaping Policies for Creativity»

Yvonne Chaka Chaka, Visepresident i CISAC og en av verdens mest innflytelsesrike singer-songwritere, etterlyser Fair play for opphavere, for å støtte veien tilbake etter COVID-19-pandemien. Hennes oppfordring til flere investeringer, styrkede digitale rettigheter, bedre utdanning og tøffere håndhevelse av opphavsrettslovgivning ble publisert i UNESCOs rapport «Shaping Culture» 8. februar 2022.

I UNESCOs flaggskippublikasjon, Re|Shaping Policies for Creativity – Addressing culture as a global public good, den eneste i sitt slag, legges det frem ny innsiktsfull data som kaster lys over nye trender på globalt nivå, med politiske anbefalinger for å fremme kreative økosystemer som bidrar til en bærekraftig verden innen 2030 og utover.

Du kan lese Yvonne Chaka Chakas tekst fra rapporten her:

Jeg er heldig som har hatt en fantastisk karriere som singer-songwriter. Det er gledelig å kjenne på hvordan musikken min har underholdt og inspirert mennesker rundt om i verden. Men jeg ønsker å være mer enn en kunstner.

Suksessen min har gitt meg en plattform som jeg kan bruke til å styrke andre – de som har talentet og drivkraften til å leve av kunsten sin, men som er fratatt sine rettigheter av et system som hverken spiller rettferdig, eller betaler rettferdig.

Musikk og underholdning er virksomhet. Selvfølgelig er bransjen full av historier om de rike, de berømte og de mektige. Det er imidlertid ikke dette som betyr noe for meg. Langt viktigere er det å låse opp talentene i neste generasjon: de unge ambisiøse skaperne som ikke har friheten, eller tilstrekkelig kunnskap om sine rettigheter, til å lykkes.

Skapere lever et utrolig skjørt liv. Det har covid-krisen har vist oss. Et stort antall har mistet levebrødet – husene, bilene og evnen til å brødfø familiene sine. Nedstengninger har vært spesielt brutale for folk som er avhengige av konserter og underholdning av et offentlig publikum. Kvinnelige skapere har også blitt uforholdsmessig hardt rammet, og arbeidet for likestilling har fått et tilbakeslag.

Mens vi forsøker å kartlegge veien til bedring, er de som er ansvarlig arbeidsforholdene til artister og skapere – produsenter, kringkastere, digitale tjenester, offentlige beslutningstakere og andre – nå i søkelyset. Dette er tiden for å verdsette kultur med handlinger, ikke ord. Det er en tid for investering i unge skapere; sterke rettigheter for den digitale verden; utdanning slik at skapere forstår hvilke rettigheter de har; og tøffere håndhevelse av opphavsrettslovgivning fra regjeringer som ofte lukker øynene i slike saker.

Fair chance; fair play; fair pay. Det er en oppfordring til handling.

Kultur er fremtidige generasjoners rikdom. Dette gjelder særlig i Afrika, en av regionene i verden med størst musikalsk talent. Som covid har vist oss, har Afrika også en av de skjøreste kulturelle sektorene. Det er grunnen til at jeg er dedikert til arbeidet mitt i roller som visepresident for International Confederation of Societies of Authors and Composers og grunnleggeren av det 100 prosent kvinnelige prosjektet «Woman Radio» i Sør-Afrika.

Jeg er overbevist om at denne rapporten belyser en rekke muligheter som kan påvirke livene til skapere over hele verden.

Denne artikkelen er en oversettelse fra engelsk.

Se også Yvonne Chaka Chaka i denne videoen: