ISRC er innspillingens identifikasjonsnummer og står for International Standard Recording Code. Hver enkelt innspilling av et musikkverk skal tildeles en unik ISRC, og koden brukes til å identifisere masterrettighetene på en innspilt sang, altså rettighetene som Gramo forvalter. Gramo kan utstede ISRC-koder til dine innspillinger. Du kan lese mer om dette på nettsidene til Gramo: https://hjelp.gramo.no/nb/articles/3641720-alt-om-isrc […]
Nei. TONO har avtaler med både Facebook og YouTube som dekker denne bruken. Det er viktig å merke seg at dette gjelder enkeltpersoner og ikke organisasjoner, selskaper, kor, korps etc. TONOs avtaler med Facebook og Youtube dekker fremføring -og synkroniseringslisens og gjelder som tidligere nevnt kun for enkeltpersoner.
Med geo-blocking kan man begrense en videoproduksjon for visning i enkelte territorier, som for eksempel Norden. Ved å begrense en produksjon for visning til kun det nordiske territoriet, så vil det gjøre lisensieringsprosessen enklere og i mange tilfeller også billigere for produsenten. I denne sammenheng gjør vi oppmerksom på at TONO kan gi tillatelse til […]
Private grupper på Facebook, selv om de er lukkede, er per definisjon nettbasert bruk. Altså helt likt som all annen type bruk på Internett. I denne type produksjoner så må innspilingsrettigheter klareres med plateselskap, mens synkronisering -og fremføringsrettigheter klareres med TONOs Online Media avdeling.
Dette skyldes mest sannsynlig at Facebook / YouTube finner en ulisensiert produksjon, altså at innspillingen ikke er klarert med eier av innspillingen som er benyttet (plateselskap/artist) eller TONO. Det er altså viktig å huske på å alltid klarere innspillingsrettigheter med eier og TONO i forkant av publisering på Facebook / YouTube.
Ved en direktestrømming av en konsert så er det ikke nødvendig med en synkroniseringslisens fra TONO. Ved en samtidig og uendret strømming av en konsert (med ingen tilgjengeliggjøring i etterkant) så lages det verken en midlertidig eller permanent kopi av produksjonen, derfor vil det heller ikke være noe synkroniseringslisens forbundet med en slik type lisens. […]
En bedriftspresentasjon for ekstern visning er per definisjon reklame. Du som opphaver, eller ditt musikkforlag, må selv forhandle synkroniseringslisens med bedriften. TONO utsteder lisens for fremføringsrettighetene. Vi gjør oppmerksom på at dersom det benyttes innspilt musikk i slike produksjoner, så må innspillingsrettighetene klareres av de som eier disse. Se innspillingsrettigheter for mer informasjon.
NCB lisensierer TV-produksjoner, TV-drama (kringkasting i Norden), dokumentarer uten kinodistribusjon og kortfilmer uten kinodistribusjon laget av profesjonelle audiovisuelle produsenter. NCB lisensierer også DVDer, CDer, LPer og andre produksjoner som utgis i fysisk format.
For slike produksjoner lisensierer TONO både synkronisering og fremførings. Vi gjør oppmerksom på at dersom det benyttes innspilt musikk i slike produksjoner, så må innspillingsrettighetene klareres av de som eier disse. Se innspillingsrettigheter for mer informasjon. Det er viktig å merke seg at dersom videoinstallasjonen kun skal brukes i museet (altså ikke publisering på Internett), […]
For produksjoner med intern visning lisensierer TONO både synkronisering og fremføring. Vi gjør oppmerksom på at dersom det benyttes innspilt musikk i slike produksjoner, så må innspillingsrettighetene klareres av de som eier disse. Se innspillingsrettigheter for mer informasjon.