Foto: Kristian Dugstad

Har du fått TONO-faktura?

Tusenvis av bedrifter som bruker musikk mottar nå faktura fra TONO. Pengene blir kjærkomne inntekter for de som lager musikken du er glad i.

I disse dager mottar 10 000 TONO-kunder faktura for sin musikkbruk i 2021. Pengene utbetaler TONO til komponister, sangtekstforfattere og deres musikkforlag.

– I første omgang er det butikker, frisørsalonger, behandlingssenter og andre virksomheter som har årsavtaler for bakgrunnsmuskk som mottar faktura, forteller Ellen Tove Gunleiksen, som leder fakturagruppen i TONOs markedsavdeling.

Musikk er et viktig virkemiddel for mange bedrifter. Med en TONO-avtale kan du være trygg på at de som har skapt musikken får betalt.

I Norge er opphavsretten lovfestet gjennom åndsverkloven. Den slår fast at alle musikkskapere har enerett til å eie og tilgjengeliggjøre sin musikk. Gjennom TONO-medlemskap overtar TONO ansvaret for å gi tillatelse til, og ta betalt for, offentlig bruk. Du kan lese mer om TONOs juridiske grunnlag her.

Saken fortsetter under videoen.

Tøft år

Som følge av smittevernrestriksjoner har mange kundelokaler, serveringssteder og andre bedrifter holdt stengt. TONO oppfordrer alle som har spørsmål vedrørende fakturaen eller avtaleforholdet om å ta kontakt per e-post på [email protected].

– Vi vet at dette er en tøff tid for mange av TONOs kunder. Samtidig er det svært vanskelig også for TONOs medlemmer, forteller Tommy Tangløkken, Markedsdirektør i TONO.

TONO er et samvirke og et non-profit-selskap. Bedriften eies og styres av medlemmene, og pengene som betales til TONO, avregnes og utbetales til komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag.

90 prosent digitalt

Det store flertallet av TONOs kunder mottar sin faktura digitalt. Enten via EHF eller per e-post. Cirka ti prosent sendes imidlertid fortsatt per post.

– Det er et mål for oss å få så mange som mulig av våre utsendelser over på digitale plattformer i løpet av 2021. Vi oppfordrer alle som mottar faktura fra TONO på papir om å ta kontakt med oss. Alle henvendelser om avtaleforhold og faktura må gjøres skriftlig, forteller Tangløkken.

Har du spørsmål om avtalen din? Finner du feil eller vil oppdatere kundeinformasjonen? Ta kontakt med TONOs markedsavdeling på [email protected].

Spiller du musikk, eller ønsker å gjøre det, men har ingen avtale med TONO? Benytt deg av nettskjemaene som stemmer med din bransje: Servering og overnatting eller butikk og kundelokale.