Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for Internasjonal avdeling i TONO, advarer om at «AI Act», slik den nå er planlagt gjennomført, vil svekke opphavsretten og la teknologiselskaper bruke musikk uten tillatelse og uten å betale opphaverne. (Foto: Kristian Dugstad/TONO)

KI-lov fra begeistring til bekymring 

TONOs optimisme over EUs KI-lov er erstattet av dyp bekymring. – Hvis de siste endringene blir stående, blir det umulig å ivareta musikkskapere og andre kreative yrker. Konsekvensene vil være veldig skadelige, og TONO, sammen med et samlet kreativt Europa ber nå innstendig EU om å snu, sier Inger Elise Mey i TONO. 

 / 15/08/2025 /

Kunstig intelligens-revolusjonen er over oss for fullt. «The AI Act», vedtatt av EU i 2024, skal sørge for at KI i Europa skal brukes og utvikles på en trygg og rettferdig måte, og respektere grunnleggende rettigheter som helse, sikkerhet, personvern og ikke-diskriminering.

Loven vil gjelde også selskaper i andre verdensdeler som tilbyr sine tjenester til Europa. Den er den første i verden som regulerer bruk av kunstig intelligens.

– For TONO og våre medlemmer er KI-loven av stor betydning, fordi den også inneholder regler for generativ kunstig intelligens, det vil si teknologier som lager tekst, bilde, lyd og musikk basert på store mengder menneskeskapt materiale, sier Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for Internasjonal i TONO. Mey er nå dypt bekymret over hvordan EU tenker å implementere loven.

Fra optimisme til bekymring

 Da KI-loven ble vedtatt, ble den møtt med optimisme fra TONO og det kreative Europa – særlig fordi den stilte tydelige krav til teknologiselskaper om å respektere opphavsretten.

Men i juni offentliggjorde EU-kommisjonen tre viktige dokumenter som beskriver hvordan KI-selskaper skal etterleve loven. For TONO ble dette et dramatisk vendepunkt. 

– Dokumentene er en frivillig bransjestandard for KI-utviklere, retningslinjer for generelle KI-modeller og en mal for dokumentasjon av treningsdata. Disse undergraver opphavsretten, sier Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for Internasjonal i TONO.

Hun viser til at lovens artikkel 53 slår fast at rettighetshaverne skal få bedre mulighet til å håndheve opphavsretten, og at KI-selskapene skal være åpne hva de har trent modellene sine på. De nye retningslinjene følger ikke opp disse prinsippene.

– Hvis de siste endringene blir stående blir det umulig å ivareta musikkskapere og andre kreative yrker. Det vil være ekstremt skadelig, og vi, sammen med et samlet kreativt Europa, ber nå innstendig EU om å snu, sier hun.  

Ikke krav til lisensiering

Et av de mest alvorlige problemene er at dokumentene ikke stiller krav om lisensiering. Det betyr at KI-selskaper kan bruke opphavsrettsbeskyttet innhold uten først å be om tillatelse først. I stedet legges ansvaret på rettighetshaverne, som selv må reservere seg fra slik bruk. 

– Det som tidligere var en selvfølge i norsk lov, at du måtte gi samtykke før verket ditt kunne brukes, er nå helt snudd på hodet. Nå må du selv finne ut hvordan du reserverer deg. Dette gir et langt svakere vern, sier Mey. 

I tillegg er det uklart om opphavsretten i det hele tatt gjelder dersom treningen av KI-modeller skjer utenfor EU.  

Hva betyr dette for deg som TONO-medlem? 

For TONOs medlemmer handler alt dette om det helt grunnleggende

– Du som skriver og eier rettighetene til din musikk skal ha kontroll over dine egne verk. Når selskaper trener KI-modeller, tar de i bruk og analyserer enorme mengder materiale, inkludert musikk. Hvis din musikk er del av dette, skal du gi ditt samtykke gjennom TONO og få betalt gjennom TONO for det. Hvis EU nå ikke endrer kurs og justerer de tre dokumentene, kan i praksis TONOs medlemmer og andre rettighetshavere stå uten reell beskyttelse, sier Mey,

– Musikken din kan brukes til å trene KI-systemer uten din tillatelse, uten at du får vite om det, og uten at du får betalt. Det er dette TONO kjemper imot. 

Hva gjør TONO?

TONO forsøker å påvirke europeiske og norske myndigheter. Dette gjør vi gjennom våre europeiske og internasjonale paraplyorganisasjoner og sammen med våre søsterorganisasjoner. Men vi gjør også egne grep, direkte overfor EU og norske myndigheter.

– Vi har blant annet i sommer levert inn skriftlige innspill til både Digitaliseringsdirektoratet og digitaliseringsdepartementet, og ikke minst til EU direkte. Vi er også en aktiv part i arbeid gjennom Gesac og CISAC, som blant annet har hatt og har møter med EU-kommisjonen og arbeidsgruppene som arbeider med implementeringen, sier hun

Veien videre

TONO støtter den brede alliansen av rettighetsorganisasjoner som nå ber EU-kommisjonen om å gå tilbake og endre kurs. Kommisjonen må sikre at KI-loven faktisk beskytter rettighetshavere – slik den var ment å gjøre.

– Hvis Europa skal lykkes, må vi bygge teknologiske løsninger som også respekterer rettigheter og verdier. Det EU har gjort nå, er å ta teknologiselskapenes side i stedet for å stå opp for de som lager innholdet. Det kan ikke stå uimotsagt, sier Inger Elise Mey.

Les mer om den brede alliansen som nå krever endringer i implementeringen av KI-loven