Rihanna- og Beyonce-låtskriver i TONO-podkast

Amerikanske Evan Bogart begynte sin låtskriverkarriere med «SOS» for Rihanna, som var nr. 1 i 15 land. Siden har han skrevet for Beyonce, Adam Lambert, Britney Spears, Demi Lovato, Jason Derulo og Jennifer Lopez for å nevne noen. Nylig var han i Norge for å skrive låter, og nå kan du høre ham i samtale med Torgny Amdam i TONO-podkasten «Lage Musikk».

 / 27/03/2018 /
Amerikanske Evan Bogart begynte sin låtskriverkarriere med «SOS» for Rihanna, som var nr. 1 i 15 land. Siden har han skrevet for Beyonce, Adam Lambert, Britney Spears, Demi Lovato, Jason Derulo og Jennifer Lopez for å nevne noen. Nylig var han i Norge for å skrive låter, og nå kan du høre ham i samtale med Torgny Amdam i TONO-podkasten «Lage Musikk».

Evan Bogart (https://en.wikipedia.org/wiki/E._Kidd_Bogart), også kjent som E. Kidd Bogart, var nylig i Norge for å delta på låtskrivercampen by:Songs i Sandvika og Asker, hvor TONO var hovedsponsor. I denne forbindelse fikk TONO låne en time av låtskriverstjernens tid til et podkastintervju med «vår mann» Torgny Amdam i studioet til vårt podkastbyrå Moderne Produksjon i Brugata. Hør podkasten her: https://itunes.apple.com/no/podcast/lage-musikk/id1339098348?l=nb&mt=2#episodeGuid=5ab94ca98bdf7ba53cccc5ec

Spotify-arrangementer
I samtalen avslører Bogart hvordan man arrangerer en låt for suksess på Spotify. Intervjuer Torgny Amdam spør om streaming forandrer musikken, og mye handler nå om en god intro, forteller Bogart:

– Vi snakker om det noen ganger når vi skriver låter. Det er ingen definitiv ting, men låtskriver vet godt hvordan Spotify virker, og det er situasjoner hvor folk sier «vi må plassere refrenget først», eller man legger klipp av vokalen der eller noe annet annet «hooky», for å holde på lytteren. Ingen vil være offer for «the Spotify skip rate». Spotify fjerner deg fra spillelister hvis lytterne skipper låta og går over på neste, forteller Bogart.

Nådeløst yrke
Bogart forteller samtidig at låtskriving i hans kretser ikke handler først og fremst om å jage etter den neste store hiten:

– Jeg jobber alltid sammen med andre låtskrivere, og når miljøet er hyggelig og kjemien god, da kommer de beste låtene. Du må elske prosessen. Men ikke alle låter blir jo hiter. Er du en vellykket låtskriver vil kanskje 10 prosent av låtene dine per år bli spilt inn. Av dem blir kanskje 10 prosent singler, og av dem vil kanskje 5 prosent gjøre det bra. Det er lave prosenter, og hvis du både er miserabel og heller ikke opplever at låtene blir brukt – hva slags liv er det? Liker du ikke prosessen er dette feil bransje å være i, sier han.

Det er energien i rommet som skriver musikken
Når flere låtskrivere jobber sammen og låta er ferdig og rettighetene og fordelingen skal gjøres i TONO, musikkforlag etc må låtskriverne bli enige om fordelingen. Bogarts filosofi er at verket skal registreres med like andeler på alle som deltok, uansett om noen bidro mer enn andre:

– Man kan lære seg å spille et instrument eller å skrive en god tekst, men å høre en melodi som ennå ikke er skrevet er medfødt. Når kreative mennesker jobber sammen i et rom, vil alles antenner filtrere ut melodier fra universet, og alles energi bidrar til at en låt blir skrevet. Det er energien i rommet som skriver musikken, og derfor mener jeg også at rettighetene alltid skal fordeles likt mellom alle i rommet, sier Bogart.

Bogart snakker også i samtalen med Amdam om hvordan det er å være sønnen til Neil Bogart, musikkbransjelegenden som startet Casablanca Records og utga platene til artister som Kiss og Donna Summer.