TONO-høsten 2025: Endringer og engasjement 

Nye avregningsregler skaper engasjement. Det er naturlig når TONO moderniserer viktige regler som påvirker titusenvis av opphavere og musikkforlag.  

 / 25/11/2025 /

Dette er Karl Vestlis kommentar i november-nyhetsbrevet til TONOs medlemmer.

Vi i administrasjonen jobber nå med årets siste avregning, som kommer i god tid før jul. Dette er et omfattende arbeid der vi sørger for at riktige rettighetshavere får betalt for musikken som er lisensiert, spilt og fremført. 

Avregningene og regelverket vi bruker, engasjerer mange medlemmer. Etter at vi i september innførte endringene som følger av lov om kollektiv forvaltning i avregningsreglene, uten overgangsordninger, har noen ment at TONO burde ha gjort dette tidligere, mens andre mener vi burde ha ventet.   

Kostnader følger markedene – ikke medlemskapet 

Det har også kommet spørsmål om avregningene ville vært høyere om man var medlem i et annet forvaltningsselskap, som Stim, Koda eller Imro.

Slik de internasjonale avtalene fungerer, skal det i praksis ikke ha stor betydning hvilket selskap man er medlem av. Alle selskaper dekker sine kostnader i sitt eget hjemmemarked og sender deretter pengene videre til rett opphaver eller opphavers selskap. Det trekkes normalt ikke ekstra kostnader når penger sendes mellom land, heller ikke hos TONO.   

At TONOs fradrag i noen tilfeller ligger høyere enn enkelte andre land skyldes blant annet særnorske regler som det lovpålagte trekket til Norsk komponistfond, vedtektsfestede avsetninger til kulturelle midler (som i mange andre land) og investeringer i teknologi. Disse kostnadene følger bruken av musikken i Norge – uansett om man er medlem av Koda, Stim, Imro, Ascap eller andre.   

Hvis inntektene dine hovedsakelig kommer fra bruk av musikken i Norge, vil et medlemskap i et utenlandsk selskap trolig bare føre til at du får pengene senere, fordi de må gå via et ekstra ledd etter at avregningen er foretatt i Norge. 

Dersom dine utbetalinger for det meste kommer fra strømming fra Spotify eller andre internasjonale digitale plattformer, vil TONO fra 2026 få pengene direkte gjennom våre ICE-avtaler, slik at avregningene kommer raskt, og til en konkurransedyktig kostnadsprosent.

Vi verdsetter engasjement og kontakt 

Vi jobber kontinuerlig for å holde kostnadene nede i Norge, slik at mest mulig av pengene vi lisensierer går til rettighetshaverne, uansett hvilket selskap man er medlem av. Det samme forventer vi at våre kolleger i andre land gjør i sine hjemmemarkeder. 

 TONO er eid av medlemmene. Vi verdsetter både engasjement og kontakt. Ta gjerne kontakt med medlemsavdelingen på medlem@tono.no om du har spørsmål til dette, eller andre forhold knyttet til avregningene.