TONO presenterte den nordiske modellen for KI-lisensiering på et CISAC-møte i Seoul i forrige uke. F.v. Jakob Hüttel (KODA), Inger Elise Mey (TONO) og Jenni Kyntölä (Teosto).

TONO presenterte nordisk KI-modell i Seoul

TONO gjorde seg markert når 27 rettighetsselskaper fra hele verden møttes i Seoul i Sør-Korea for å drøfte opphavsrettsutfordringer i møte med kunstig intelligens.

 / 27/10/2025 /

– TONO og våre søsterselskaper verden over møter KI-utfordringen gjennom globalt samarbeid, sier TONOs Inger Elise Mey. – Det globale samarbeidet gjennom CISAC, som representerer mer enn 200 rettighetsselskaper over hele verden, har gjennom 100 år skapt mye av de gode rammebetingelsene verdens låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag kan jobbe innen.

Men nok en gang utfordres opphavsretten av ny teknologi. Kunstig intelligens var hovedtemaet da TONOs avdelingsdirektør Inger Elise Mey representerte TONO i
CISAC-møtet arrangert av TONOs koreanske søsterselskap KOMCA i Seoul i forrige uke. Der møttes juridiske eksperter fra 27 land møttes i den juridiske komiteen under hovedparolen «Hvordan kan kunstig intelligens bruke musikk på en måte som både fremmer innovasjon og ivaretar opphavernes rettigheter?»

CISAC har tidligere advart mot at uautorisert bruk av beskyttede verk i KI-trening og manglende åpenhet om treningsdata kan undergrave opphavernes inntektsgrunnlag og den etablerte opphavsrettsordenen.

Nordisk modell presentert
På møtets andre dag presenterte Mey den nye nordiske lisensmodellen for bruk av musikk i kunstig intelligens, utviklet i samarbeid mellom TONO og søsterorganisasjonene KODA (Danmark), STIM (Sverige), TEOSTO (Finland) og STEF(Island).

Modellen er laget for å gjøre det enklere for KI-utviklere å klarere bruk av musikk – og for å sikre at opphavere får betalt.

– De nordiske organisasjonene ønsker å vise at teknologisk innovasjon og respekt for opphavsrett kan gå hånd i hånd. Vår modell viser at lisensiering av musikk til KI-bruk er fullt mulig når det skjer på kollektive og rettferdige vilkår, sier Mey.

Under oppholdet i Seoul møtte Mey også KOMCAs styreleder Choo Ga Yeoul, en av Sør-Koreas mest kjente artister og låtskrivere. Samtalen dreide seg om erfaringer med kollektiv lisensiering av KI-tjenester i Korea, og om behovet for tettere samarbeid mellom nordiske og asiatiske rettighetsorganisasjoner.

– Det er inspirerende å se hvordan rettighetsorganisasjoner i ulike deler av verden arbeider med de samme spørsmålene. Vi står overfor globale utfordringer som krever globale løsninger, sier Mey.

TONO vil bidra til rettferdig KI-utvikling

Utviklingen innen kunstig intelligens går raskt, og TONO arbeider aktivt for at musikkens verdi skal ivaretas i møte med de nye teknologiene. Den nordiske lisensmodellen er et av flere initiativer som skal sikre transparens, rettferdighet og bærekraftige rammer for bruk av musikk i KI

– KI representerer store muligheter, men også et tydelig behov for ansvarlighet. Gjennom samarbeid på tvers av landegrenser ønsker vi å bidra til løsninger som både gir innovasjon rom og sørger for at skapere får sin rettmessige del av verdiskapingen, sier Mey.

I Norge er nå den sentrale problemstillingen hvordan EUs AI Act og Digital Services Act blir implementert til norsk lov. TONO har i denne sammenheng sendt inn to høringssvar. De kan du lese her (vedlegg, pdf)

Høringssvar TONO DSA 1

Høringssvar TONO KI forordning 1