TONOs Formidlerpris til Jan Erik Kongshaug

Lydtekniker og produsent Jan Erik Kongshaug er tildelt TONOs Formidlerpris 2019 for sitt unike arbeid for norsk musikk gjennom flere tiår. Prisen består av kr 50 000 og et diplom utformet av Magne Furuholmen.

Foto over: Roar Vestad

Prisen ble kunngjort på scenen under Kongshaugfestivalen på Cosmopolite i går kveld. Prisutdeler var Bendik Hofseth, som selv kjenner Kongshaug godt fra arbeid i studio. Kongshaug selv var forhindret fra å delta på grunn av sykdom. Hans sønn, Espen Kongshaug mottok derfor prisen på prisvinnerens vegne.

– Det er med stor ærefrykt og ydmykhet jeg mottar denne prisen på vegne av Jan Erik. Jeg er også veldig, veldig stolt når jeg ser hvor mange artister og venner som stiller opp for å ære ham. Dessverre kan ikke Jan Erik være her i dag, men han har bedt meg overbringe en hilsen:

Kjære alle sammen! Jeg skulle så gjerne vært sammen med dere i dag, men formen er ikke så bra. Jeg har sett frem til disse fantastiske festivaldagene, og vil rette en stor takk til alle som bidrar.  Det har vært en glede og berikelse å få jobbe med så mange dyktige norske musikere og artister i mer enn 50 år! En stor takk også til Christer Falck. Uten ham, ingen Festival. Tusen Takk! De beste ønsker fra Jan Erik.

Les juryens begrunnelse under bildet:

– Det er med stor ærefrykt og ydmykhet jeg mottar denne prisen på vegne av Jan Erik, sa Espen Kongshaug, som tok i mot prisen på vegne av sin far.

Her er juryens begrunnelse:

Norge nyter stor anerkjennelse blant internasjonale jazzentusiaster. Vi har mange sterke komponister og utøvere innen sjangeren. Mange lyttere har nok kikket på disse komponistenes og utøvernes albumomslag, og oppdaget en rød tråd: «Recorded at Rainbow Studio, Oslo. Engineer: Jan Erik Kongshaug». Man kan lese dette på mer enn 4000 album. Og «Kongshaug-lyden» er blitt et begrep.

Et musikkverk er immatrielt. Det tilhører ideenes, følelsenes og skaperkraftens verden. Med lydfestingen tas et bilde. Magi skal skapes, og lyd skal formidles og fanges. For Jan Erik Kongshaug handler lydfesting om mer enn mikrofonvalg, komprimering, EQ og klang. Musikere som har jobbet med ham fremhever roen. Tryggheten han skaper. Han får musikere til å prestere bedre.

TONOs Formidlerpris deles ut til enkeltmennesker eller organisasjoner som har gjort en særlig formidlerinnsats for norsk musikk. Jan Erik Kongshaugs virke som lydtekniker, som produsent, som et kvalitetsstempel og som en formidler er et unikt bidrag til, og for, norsk musikk.

Det er en glede å kunne tildele TONOs Formidlerpris 2019 til Jan Erik Kongshaug.

 

Bendik Hofseth delte ut prisen på vegne av juryen, som skriver det følgende i sin begrunnelse: – Jan Erik Kongshaugs virke som lydtekniker, som produsent, som et kvalitetsstempel og som en formidler er et unikt bidrag til, og for, norsk musikk.

Juryen for TONOs Formidlerpris 2018 har bestått av Stine Lieng (juryleder, Musikkforleggerne), Torgny Amdam (NOPA), Kate Havnevik (NOPA), Peter Edwards (Norsk Komponistforening), Kristin Norderval (Norsk Komponistforening), Ellen Brekken (uavhengig), Ole Børud (uavhengig) og Jan Stefan Bengtsson (Musikkforleggerne)

Om TONOs Formidlerpris:
TONOs Formidlerpris ble etablert i 2011 for å hylle mennesker som arbeider for å skape økt kunnskap, forståelse og begeistring for musikk og skapingen av den. Prisen består av kr. 50 000,- og et diplom utformet av Magne Furuholmen.  Tidligere vinnere av Formidlerprisen er Øyafestivalen i 2011, den tyske plateprodusenten Manfred Eicher og hans plateselskap ECM i 2011, musikkforlegger Leif Dramstad i 2013, hiphopformidler Tommy Tee i 2014, musikkforlegger Kai Robøle i 2015, Geir Johnson i 2016 og Grappa Musikkforlag/Helge Westbye i 2017.

 

Om TONO:
TONO er et non-profit samvirkeforetak, stiftet i 1928, som eies og styres av sine medlemmer: Komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag.  TONO forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge og innkasserer vederlag for offentlig fremføring av dem. TONO representerer i dag ca. 32 000 norske komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Gjennom gjensidige representasjonsavtaler med tilsvarende selskaper i andre land forvalter TONO rettighetene til mer enn 2,5 millioner opphavere i det norske territoriet.  Som non-profit foretak overføres TONOs resultat videre til rettighetshaverne i  fremførte verker. TONO legger dermed til rette for bruk av musikk i samfunnet, samtidig som opphaverne gis et grunnlag for å kunne skape stadig nye musikkverk. For mer informasjon, besøk www.tono.no.

 

For mer informasjon:
Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO, [email protected], mob. 909 65 254