Fieh 1400 (Jonathan Vivaas Kise)

– Vi tar det så langt vi klarer

TONO har snakket med Sofie Tollefsbøl om låtskriving, studioarbeid, konserter og veien videre for Fieh.

Tekst: Willy Martinsen, foto: Jonathan Vivaas Kise

To dager før Fiehs konsert på Øya møter TONO sanger og låtskriver Sofie Tollefsbøl til en kaffekopp og en prat om låtskriving på Litteraturhuset i Oslo. Bandet er i siget denne sommeren. Ryktet om deres sagnomsuste konserter har også nådd VG, som akkurat denne augustdagen har trykket et bilde av nettopp Sofie på forsiden.

– Hva er med disse konsertene deres?

– Jeg håper folk opplever at de er fulle av energi. Vi legger opp til at spontane ting skal skje underveis. Det er flinke musikere i bandet, og vi liker å improvisere. Vi har et organisk lydbilde som gjør oss friere enn om vi for eksempel hadde spilt med masse ferdige innspilte «tracks», sier hun.

Trangt på scenen

Fieh er mer enn Sofie. Bandet har åtte medlemmer, og dermed har det ballet på seg siden hun fikk et midikeyboard til jul i 2011, og så smått begynte å pusle med Garageband. Hun gikk på musikklinja på Gjøvik da, og det kom raskt noe ut av Mac-en som hørtes ut som ordentlige låter. Hun lastet dem opp på Soundcloud, ble Ukas Urørt i 2014, fikk med seg et par lokale musikerbekjentskaper til å spille låtene, og snart ble det konserter rundt omkring i hjemområdet på Toten. De siste bandmedlemmene fant hun blant medstudentene etter at hun begynte på Musikkhøgskolen  i 2015. De har det felles, disse musikantene, at de har gått musikklinjer og har fortsatt med høyere musikkstudier. De deler også en kjærlighet til organisk, funky soulmusikk med røtter i 1970-tallet.

– Vi starter ut fra 1970-tallslydbildet, men vi har også med nyere elementer, og vi vil jo at det skal låte moderne. Og så er vi jo musikere som liker å spille. Vi liker det organiske lydbildet. Elektronisk musikk har også noen kvaliteter, men det er ikke noe jeg føler meg hjemme i.

Se videoen til låta «Glu»:

https://www.youtube.com/watch?v=FY3QaOA5FPU

Jammer til alle er fornøyde

– Hvordan blir låtene til?

– Som regel lager jeg en demo i Logic med enkel instrumentering. Trommer, bass og litt andre ting, og melodi og tekst. Vi bruker ikke alltid det jeg har tenkt ut først, men vi tar stort sett alltid utgangspunkt i de skissene. Enkelte låter blir også til på øvinger, for eksempel Glu (som Elton John har lagt sin elsk på, red.anm.). En annen låt, som vi ikke har sluppet ennå, er basert på en demo gitaristen hadde med. Alle er med og jamme frem noe alle er fornøyde med, forteller hun.

Foreløpig er det ikke mye innspilt Fieh-musikk å lytte til. Det ligger noen demopregede ting på Soundcloud, men bare to låter – «Glu» og «25» – er i skrivende stund tilgjengelig på streamingtjenestene.

– Jeg håper det kommer en ny singel i høst. Vi har en hel plate ferdig innspilt, men den er ikke utgitt ennå. Vi har mye materiale som kommer etter hvert, forsikrer hun.

En fest å spille inn

De nevnte «Glu» og «25», og resten av det ennå uutgitte albumet, er spilt inn i Studio Paradiso i Oslo med Christian Engfelt som tekniker og medprodusent. Vi har snakket med ham også, og han forteller at det var en morsom og givende opplevelse å ha Fieh på besøk.

– Det var ingen harde nøtter å knekke. Den kreative flyten gikk fint hele veien. Det er jo et ekstremt dyktig band, som i tillegg var godt forberedt. Kompet satt i løpet av ett eller to takes, og det gjorde vokalsporene også. Pålegg og produksjon videre var en ren fest med bare oppturer.

Kontrollrom 1 i Studio Paradiso (Foto fra studioets Facebookside)

Opptakene gjorde Engfelt gjennom et Neve 8036-miksebord fra tidlig 1970-tall til en 24 spors Studer A80-maskin, før sporene fortløpende ble overført til Protools. Preampene i Neve-bordet ble av og til supplert med noen nye 500-serie preamper. Av mikrofoner er det mye standard, forteller han, og ramser opp Coles, Neumann U67, SM2, AKGC12 og Royer. Engfelt har også mikset platen. Det bød heller ikke på store utfordringer:

– Vi tok de produksjons- og soundmessige valgene i innspillingen, og dermed handlet miksingen mest om generell EQing og å få det så 3D som mulig. Idealet er en optimal blanding av kul og bra lyd. Bare bra lyd blir kjedelig. Bare kult blir … kult. Men det er enda bedre med kul lyd som også er bra, fastslår han, og nerder på oppfordring videre. – Jeg bruker ikke så mye parallellbusser og sånne ting. Jeg komprimerer litt her og der. En og annen trommemikrofon kan få litt hardere behandling. Jeg kjører 24 kanaler ut på Neve-mikseren og EQer og komprimerer litt der ute, og så gjør jeg alt av subtraktiv EQ i boksen.

Ambisjoner

Sofie har i august begynt på det fjerde og siste året på Musikkhøgskolen med spesialisering i pedagogikk. Men høsten vil bli aktiv også på musikkfronten med flere konserter på viktige arenaer, som Reeperbahn-festivalen i Hamburg i september og Iceland Airwaves i november. Kaffekoppen er nå tom, og vi spør Sofie avslutningsvis om bandets ambisjoner.

– Vi håper jo å kunne ha det som en jobb. Og det hadde vært gøy å få et publikum i utlandet. Jeg liker både å reise og å spille, så om jeg kunne hadde kombinert det hadde jeg vært fornøyd. Vi får gi alt nå, og se hvor langt det kan bære. Vi tar det så langt vi klarer.

Fieh består av:
Bass: Andreas Rjukan
Gitar: Jørgen Kasbo
Trommer: Ola Øverby
Keys: Edvard Synnes
Trompet: Lyder Øvreås Røed
Kor: Thea Lien
Kor: Solveig Wang
Vokal: Sofie Tollefsbøl

Følg Fieh på instagram: https://www.instagram.com/fiehfiehfieh
Bandets Facebookside: https://www.facebook.com/fiehfiehfieh


Hør Fieh her: