Medlemmer

Kan jeg søke TONO om tillatelse til å arrangere eller oversette et verk?

20/03/2014

Nei. Du må få tillatelse fra opprinnelig rettighetshaver til å skape din egen versjon av en annens verk. En slik tillatelse innebærer imidlertid ikke automatisk at du som arrangør eller oversetter får en andel av vederlaget som TONO/NCB avregner. Det skal klart fremgå av tillatelsen at du er tildelt slik andel. TONO kan være behjelpelig […]

Hvordan fordeles prosenter mellom opphaverne i et verk?

Opphavere kan fritt avtale en fordeling som anmeldes til TONO. Angir man en avtalt fordeling i verkanmeldelsen, vil den fordelingen gjelde uavhengig av hvilken rolle rettighetshaveren har i verket. Merk at verksanmeldelsen skal gjenspeile hvem som har skrevet musikk og tekst til et verk, ikke hvem som er utøvere når verket fremføres eller utgis. Selv […]

Hvorfor må jeg anmelde verk til TONO?

TONO bruker dine verksanmeldelser som grunnlag for avregning. For at vi skal kunne avregne og utbetale vederlag for din musikk, må du sende inn verksanmeldelse for alle dine verk via TONOS WEBTJENESTER. En verksanmeldelse bør gjøres senest i forbindelse med fremføring eller utgivelse, og skal inneholde informasjon om verkets rettighetshavere og deres innbyrdes prosentfordeling. Du […]

Hva menes med et verk?

Et verk er i TONO-sammenheng et musikkstykke eller en låt. Hvis du selv har medvirket som komponist, tekstforfatter og/eller arrangør, vil du ha rettigheter i verket.

Hva er forskjellen på store og små rettigheter?

18/03/2014

Uttrykket «store rettigheter» brukes i forbindelse med dramatisk fremføring av et verk (f.eks. opera, operette, musikal, pantomime, ballett o.l.). Fremføring av originalskrevne musikkdramatiske verk, eller musikkverk fremført på en scene i dramatisk sammenheng, er ikke underlagt TONOs forvaltning. TONO forvalter i utgangspunktet ikke store rettigheter, og det gjør heller ikke våre søsterselskaper utenlands. Dersom enkeltstående […]

Fremføre eller gi ut coverversjoner

TONO/NCB gir tillatelse til offentlig fremføring og innspilling av beskyttet musikk på vegne av opphavere. Merk dog at førstegangsutgivelse er forbeholdt opphaveren selv, med mindre det avtales noe annet. Det kreves ikke særskilt tillatelse til å fremføre eller gi ut coverversjoner av andres verk, så lenge din versjon er tro mot originalverket. Hvis du har […]

Hvorfor avregner ikke TONO kanaler som TV3 og Viasat 4?

Disse kanalene ligger under britisk territorium, og avregnes derfor fra vårt britiske søsterselskap PRS For Music. Eventuelle avregninger fra disse kanalene vil man få gjennom utlandsavregningene.

Hva er forskjellen på levende og mekaniske fremføringer på radio/TV?

Levende fremføringer innebærer at musikkverket fremføres levende. På tv-området vil utøveren ses synge/spille på skjermen. På radio kan det være at utøveren fremfører musikkverket direkte i studio eller at det er en direkte overføring av en konsert. Det kan også være opptak så lenge det er første gang det sendes. Det er kun den første […]

Hvorfor er minuttverdien høyere på P1 enn P3?

NRKs radiokanaler avregnes utfra en fordelingsprosent (faktor), som blant annet tar hensyn til de ulike kanalenes lyttertall. I tillegg vil antall fremførte musikkminutter per kanal og år, samt andelen levende fremføringer per kanal og år, påvirke den endelige minuttverdien for hver enkelt radiokanal.

Hvor mye får jeg for en konsert?

Her er en redegjørelse for hvordan TONO regner ut konsertavregninger for ulike type konserter. OBS! Navnene som benyttes som eksempel er fiktive, og benyttes kun for å illustrere det hele så enkelt som mulig.  Vederlagsbestemt pulje Med unntak av svært store konserter der konsertarrangøren betaler enkeltvederlag til TONO på minst 25 000 kroner, er avregningen av […]