Musikk har kraften til å endre handling, opplevelse, stemning, humøret, festen – ja, livet ditt. Den kan også forandre restaurantbesøket, handleopplevelsen og omsetningen.
Musikken i kampanjefilmen er komponert av Jonathan Sigsworth.
75 prosent av nordmenn oppga i en YouGov-undersøkelse i 2017 at bakgrunnsmusikk bidrar positivt til et besøk på cafe, restaurant, pub, kjøpesenter og liknende.
En stor undersøkelse i 9 land fra 2017 viste at 8 av 10 liker å høre bakgrunnsmusikk i butikker når de handler. 7 av 10 sa at musikk hjelper dem med å føle et forhold til butikkens merkevare.
En undersøkelse hos kjeden Gant viste at salget økte med 31,7 prosent når det ble spilt bakgrunnsmusikk som passet med merkevaren sammenliknet med når det ble spilt bakgrunnsmusikk som ikke passet merkevaren.
Denne undersøkelsen viste at McDonalds økte salget med 9,1% når de spilte musikk som passet merkevaren, og at salget gikk ned 4,3% når de spilte tilfeldig musikk som ikke var tilpasset merkevaren.
Å ha musikk i kundelokale betyr også mer tilfredse ansatte. Denne amerikanske undersøkelsen fra 2018 viste at 71 prosent av medarbeidere i bedrifter oppga at de var mer produktive når de fikk høre på musikk.
Denne undersøkelsen fra 2022 viste at glad musikk styrket de ansattes opplevelse av trygghet og kreativitet.
Jul i butikken uten de kjente julesangene mangler noe viktig. Sommer i butikken uten sommerhits er ikke helt det samme. Med vår lisens kan bedrifter velge fritt i verdens største musikkrepertoar. Det er bare vi som kan gi virksomheter mulighet til å spille dagens eller gårsdagens populære musikk i kundelokalet med låtskriverne, komponistene og sangtekstforfatternes tillatelse.

For å bruke bakgrunnsmusikk i virksomheter kreves tillatelser fra TONO og Gramo. Dette får dere på ett sted: Hos TONO. Lydkilde kan du velge selv: Radio, strømmetjenester for bedrifter eller andre avspillingskilder.
Husk at Spotify, Apple Music og så videre ikke tillater at deres ordinære abonnementer brukes av bedrifter. Det finnes en rekke tjenester tilpasset bedriftsmarkedet, pass bare på at dere velger en løsning som også lar dere spille den musikken folk kjenner fra før og er glade i. Ta kontakt med TONO på marked@tono.no om du vil ha råd om dette.
TONO eies av og forvalter rettighetene til de som skriver, komponerer og eier sangene. Gramo representerer artistene og plateselskapene som eier innspillingene. Virksomheter som bruker innspilt musikk i butikker, cafeer, restauranter og så videre må ha lisens fra begge selskaper. Man får begge disse lisensene hos TONO.

Se hvordan Normal-kjeden bruker musikk (fra desember 2022).
Bak hver sang i et kundelokale står det komponister og sangtekstforfattere som kan kunsten å lage musikk som treffer hjertene våre. Med én TONO-tillatelse, som man kan få ved å sende en e-post til marked@tono.no kan bedrifter spille nesten hva de vil av musikk, både kjent og ukjent, med komponistene og sangtekstforfatternes tillatelse.
Se hvordan barbersalongene til PelsPels bruker musikk
Her er noen ressurser som viser verdien av musikk for bedrifter: